بازار کشور لبنان موقعیت مناسبی برای عرضه کالاهای تولیدی استان فارس است
بازار کشور لبنان موقعیت مناسبی برای عرضه کالاهای تولیدی استان فارس است

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی فارس با بیان اینکه بازار کشور لبنان موقعیت مناسبی برای عرضه کالاهای تولیدی استان فارس است گفت: بخش زیادی از نیاز واردات کشور لبنان در استان فارس تولید می شود و محصولات تولیدی نیز جز کالاهای با کیفیت این استان است.

به گزارش پگاه خبر، علی عوض پور در وبینار تخصصی توسعه مراودات تجاری با کشور لبنان بیان کرد: فارس یکی از استان‌های مهم و پشتیبان کننده در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در کشور است که در این حوزه تولید کننده محصولات با کیفیت و متنوع است که وجود منطقه گازی عسلویه، پتروشیمی‌های بزرگ و صنایع فعال در استان فارس، بیانگر این مهم است.
وی با اشاره به اینکه فارس پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، صنعت، آی تی، پزشکی و خدمات دارد که هر کدام می‌تواند سرفصل فعالیت‌های مشترک مابین فارس و کشور لبنان باشد افزود: همچنین استان فارس در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی جایگاه خوبی در کشور دارد که می تواند در بازار لبنان جایگاه خوبی داشته باشد.
عوض‌پور ادامه داد: لبنان یکی ازکشورهای هدف صادراتی محصولات استان فارس است که است که ما در اتاق بازرگانی فارس تلاش می کنیم زمینه همکاری و تعاملات بیشتر تجار و بازرگانان دو طرف را ایجاد کنیم.
او اضافه کرد: ظرفیت های خوبی برای صادرات به کشور لبنان در استان فارس وجود دارد که پیشنهاد می کنیم فهرستی از بازرگانان و یا شرکت های صادراتی کشور لبنان برای همکاری با بازرگانان استان به اتاق بازرگانی فارس ارسال شود تا بتوانیم در اختیار اعضا قراردهیم.
عوض پور همچنین با اشاره به برگزاری همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری در استان فارس گفت: قرار است در مهرماه جاری همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری در شیراز برگزار شود که بنا داریم از بازرگانان و تجار کشورهای مختلف از جمله کشورهای هدف صادراتی استان در این برنامه دعوت کنیم.
ابراهیم محمدرضا زاده رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز گفت: کشور ایران و لبنان به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جایگاه ویژه ای برای یکدیگر دارند و نگاه مردم کشور لبنان برای همکاری های دوطرفه در بخش های مختلف با مردم ایران بسیار مثبت است.
وی افزود: اقتصاد کشور لبنان خصوصی و مبتنی بر شیوه بازار آزاد است و همچنین کشور لبنان موافقت نامه تجارت آزاد با چهل کشور دنیا را دارد لذا کالاهای ما می تواند از طریق این کشور حضور موثری در بازارهای بین المللی دیگر از جمله آفریقا و اروپا داشته باشد بنابراین از این جهت اهمیت افزایش مراودات تجاری و صادرات با کشور لبنان برای کشور ما حائز اهمیت است.
محمدرضا زاده با بیان اینکه بر اساس آمار، واردات کشور لبنان زیاد است اظهارداشت: غالب بودن بخش خصوصی نسبت به دولت، واردکننده بودن کشور لبنان و واردات سرانه بالا نسبت به ایران، عدم نیاز به سیستم بانکی لبنان، تغییر سلیقه از کالای برند به ارزان به دلیل تورم بالا، دسترسی به دو قاره اروپا و آفریقا از طریق دریای مدیترانه از دلایل مهم برای افزایش مبادلات تجاری ما با کشور لبنان است.
وی اضافه کرد: عمده واردات کشور لبنان در حوزه انرژی و سوخت معدنی و نفت، محصولات صنعتی شیمیایی، جواهرت، ماشین آلات، خودرو، کشاورزی و مواد غذایی از جمله خشکبار است که با توجه به ظرفیت های استان فارس، فرصت خوبی برای حضور کالاهای تولیدی این استان می باشد.
انتهای پیام/