شهید آیت‌الله رئیسی معمار جدید در حوزه مدیریت از نوع جهادی و مردم‌‌داری بود/ محور توسعه شیراز باید حضرت احمدبن موسی-شاهچراغ(ع) و برآمده از ارزش‌های این امامزاده واجب التعظیم باشد
شهید آیت‌الله رئیسی معمار جدید در حوزه مدیریت از نوع جهادی و مردم‌‌داری بود/ محور توسعه شیراز باید حضرت احمدبن موسی-شاهچراغ(ع) و برآمده از ارزش‌های این امامزاده واجب التعظیم باشد

وزیر کشور در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: شهید آیت‌الله رئیسی معمار جدید در حوزه مدیریت از نوع جهادی و مردم‌‌داری بود.

به گزارش پگاه خبر، هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها با حضور وزیر کشور به میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلان‌شهر گشایش یافت.
وزیر کشور در آیین گشایش این اجلاس ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی معمار جدید در حوزه مدیریت از نوع جهادی و مردم‌‌داری بود.
سردار احمد وحیدی همچنین دلیل برگزاری این مجمع و خروجی آن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: یکی از مشکلات همایش‌های ما، عدم پیگیری نتایج حاصل از برگزاری آنهاست که به یک آفت تبدیل شده است.
وزیر کشور تاکید کرد: انتظار بنده این است که پس از اختتامیه این اجلاس، گزارشی ارائه شود که در بحث بازآفرینی شهری به نتایج و برنامه‌های جدید و مشخصی رسید‌ه‌ایم، با اینکه مفاهیم جدیدی کشف و به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیام و حرف جدیدی در خصوص بافت‌های حاشیه‌ای، تاریخی و فرهنگی نشنیده‌ایم، گفت: باید این موضوع را حل کرد.
سردار وحیدی همچنین با اشاره به اینکه شهرداران ما ۳۵۰ همت بودجه دارند که بخش زیادی از آن را باید صرف شهرسازی کنند، تأکید کرد: برای بهینه مصرف کردن بودجه شهرسازی باید با الگویی حرکت کرد که با مبانی‌ها همخوانی داشته باشد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه اصالت و هویت که اساس زندگی شهری است باید در شهر مشهود باشد، عنوان کرد: جهان‌بینی، باید در طراحی‌های شهری مدنظر قرار گیرد.
وحیدی با بیان این موضوع که هویت اسلامی ایرانی در معماری‌ها نیز موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: آیا به خوبی مفاهیم را می‌شناسیم؟
وی با تاکید بر این نکته که محور توسعه شیراز باید حضرت احمدبن موسی-شاهچراغ(ع) و برآمده از ارزش‌های این امامزاده واجب التعظیم باشد، افزود: نقش وجود ایشان در هویت سازی شهر باید مشخص باشد.
وزیر کشور که معتقد است فضای روانی حاکم بر شهر از ساختمان‌ها اثر می‌پذیرد، گفت: متاسفانه طبیعت زیبا در برخی از شهرها از منظر زیباشناختی دستخوش تغییرات شده است.
وحیدی همچنین با بیان اینکه معماری حاکم بر مهندسی است و باید ابتدا آن را دید و سپس محاسبات را انجام داد، خاطرنشان کرد: در بافت‌های تاریخی سالهای زیادی است که در خصوص بازبینی صحبت می‌شود اما کار جدی انجام نشده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال؛ می‌شد ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را در بافت‌های فرسوده و تاریخی پیش‌بینی کرد.
وزیر کشور همچنین با بیان اینکه بسیاری از اوقات بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای روی هم افتاده و آسیب‌زا شده‌اند که باید این موارد را در چنین جلساتی مطرح و راهکار ارائه داد، تاکید و عنوان کرد: باید نگاه یکپارچه بر مدیریت شهر در این چنین جلساتی دیده شود.
وحیدی در خاتمه تأکید کرد: راهکارهای عملی برای احیا و بازآفرینی بافت‌ها بسیار مهم و حساس است.

 

زمینه برای اسلامی شدن شهرها بیش از گذشته فراهم شود/ شهرداری‌ها برای شکل‌گیری یکی از مهمترین مراحل تمدن سازی اسلامی تلاش کند

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌‌جمعه شیراز در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز با بیان اینکه در هر رشته علمی مجتهد می‌خواهیم و در غیر اینصورت نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، گفت: زمینه برای اسلامی شدن شهر بیش از گذشته فراهم شود.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در ادامه ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، عنوان کرد: مسئله شهرسازی و اینکه شهر باید چگونه ساخته شود و شهر اسلامی چگونه شهری است با علوم مختلفی ارتباط دارد و ما گاهی تصور می‌کنیم که شهرسازی مساوی با تخصص عمران است.
وی با بیان اینکه معمار غیر از متخصص عمران است، افزود: بخشی از علوم را در آموزش‌ها سانسور کرده‌ایم.دانش اروپایی را هم سانسور کرده‌ایم.
نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین یا بیان اینکه در برنامه‌ریزی شهری و طراحی طراح‌های جامع و تفضیلی شهرها دچار مشکل شده‌ایم، عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های شهر شیراز با همکاری مجمع حکمت اسلامی فارس یکسری کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام داده است.
امام جمعه شیراز تاکید کرد: نمی‌شود در دنیایی که همه چیز بر مدار آیه‌های الهی شهر بسازیم اما بگوییم آیه الهی نباشد.
وی تاکید کرد: شهرداری برای شکل‌گیری یکی از مهمترین مراحل تمدن سازی اسلامی یعنی همین شهرسازی که بر اساس آیه‌های الهی است، کمک کند، چرا که اگر شهرداری‌ها نخواهند، چیزی ترویج نخواهد شد.لذا اگر شوراهای شهر و شهرداران همراهی کنند این مسیر به جایی می‌رسد گه دیگران را با خود همراه می‌کند.

آیت‌الله دژکام درخصوص بافت تاریخی شیراز هم عنوان کرد: در شیراز ۳۶۰ هکتار بافت تعریف شده که کم نیست اما آیا ضرورت استدلال حفظ بافت تاریخی را در بر می‌گیرد؟
آیت‌الله دژکام در خاتمه سخنانش با بیان اینکه در هر رشته علمی مجتهد می‌خواهیم و در غیر اینصورت نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، گفت: زمینه برای اسلامی شدن شهر بیش از گذشته فراهم شود.

 

 

نیازمند احیای بافت تاریخ برای جلوگیری از انقطاع فرهنگی، تاریخی و نسلی هستیم
رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری کشور در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز گفت: برای جلوگیری از انقطاع فرهنگی، تاریخی و نسلی نیازمند احیای بافت تاریخ هستیم.
مهدی عباسی بیان کرد: موضوع بازآفرینی و احیای بافت تاریخی شهرهای کشور، مبحث پرچالشی است که مخالفین و موافقینی دارد.
وی گفت: موافقین مبنای فکری و استدلال‌های قوی دارند. مخالفین هم به دلیل ایجاد بن بست توسط برخی طرح‌ها، اساس کار را زیر سوال نمی‌برند.
رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری کشور با تاکید بر اینکه کمتر کسی وجود دارد که با حفاظت و صیانت از بافت تاریخی و آثار میراثی مشکل داشته باشد، گفت: بافت تاریخی یک فرهنگ و ارزش متعالی است و متخصصین شهری باید برای بن بست‌ها فکری کنند.
عباسی اضافه کرد: باید طرح‌ها، الزامات و اقدامات پیرامون بافت تاریخی مورد ارزیابی قرار گیرند، گفت: باید میزان موفقیت‌ها، پذیرش اجتماعی و تحلیل اقتصادی مورد بررسی قرار گیرند. با نگاه فراتر از مسائل ماموریت دستگاهی، باید ببینیم که از منظر تاب آوری، امروز در چه وضعیتی قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه احیا و مرمت بافت تاریخی از مسائلی است که باید بر اساس آن طرح‌های آینده را مشخص کرد، گفت: کاری که شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در ادوار مختلف انجام داده می‌تواند الگو برای سایر شهرها مورد استفاده قرار گیرد.
عباسی با تصریح بر اینکه حضور و فعالیت در بافت، سرزندگی را باز می‌گرداند، پس باید الگوهای موفق را پیاده کنیم، گفت: حضور در فضا و محیط با آنچه که در کتاب و تصاویر بدست می‌آوریم متفاوت است.بنابراین اگر می‌خواهیم انقطاع فرهنگی به وجود نیاید باید این زمینه را فراهم کرد که به دلیل پیوستگی در محلات قدیمی، این زمینه در بافت تاریخی مهیاست.
وی مجددا تاکید کرد: برای جلوگیری از انقطاع فرهنگی، تاریخی و نسلی نیازمند احیای بافت تاریخ هستیم.

 

 

شیراز به لحاظ موقعیت می‌تواند الگو باشد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز  گفت: شیراز به لحاظ موقعیت، یک ویژه شهری است که می‌تواند موضوع مطالعه و الگو باشد.
سید ابراهیم حسینی در این  اجلاس با بیان اینکه امید است رفتار ما آیینه تمام‌نمای مردم خوب شیراز باشد، گفت: شیراز به لحاظ موقعیت، یک ویژه شهری است که می‌تواند موضوع مطالعه و الگو باشد.
وی ادامه داد: مطالعه بافت تاریخی شهر شیراز نشان می‌دهد که آیا بین شهرسازی و معماری و اندیشه دینی و غیردینی انسان‌ها ارتباطی وجود دارد یا نه؟ و آیا ارتباطی بین میهمان نوازی شیرازی‌ها با معماری در سطح شهر برقرار است؟ آیا بین خوش ذوقی مردم شیراز با گنبدهای فیروزه‌ای ارتباطی هست؟ آیا پشت آیینه‌کاری‌های حرم شاهچراغ(ع) و کاشی‌های هفت رنگ و یا معماری‌های خاص حافظیه و سعدیه ارتباطی با اندیشه‌ها وجود دارد؟
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: شیراز یک امام جمعه ارزشمند صاحب مطالعات صدرایی دارد که اثبات می‌کند بدون اندیشه، معماری فعلی امکان نداشته است.
وی همچنین ساخت‌ پنج دری و هفت دری‌های ویژه شیرازی‌ها حاصل خوش خلقی مردم شیراز ذکر و پیشنهاد کرد: در راستای تقویت ارتباط بین شهرها، بخشی از این اجلاس به پشتوانه‌های فکری شهرسازی و معماری قدیم و جدید اختصاص داده شود.
حسینی همچنین در خاتمه سخنانش با دعوت از مردم در انتخابات پیش رو، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات، فرصت بهتر برای پیشرفت و تعالی کشور و نظام جمهوری اسلامی را ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی شیراز از اهمیت زیادی برخوردار است
شهردار شیراز در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در این کلان‌شهر با تأکید بر این موضوع که بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید در حفظ و نگهداری بافت، تمام تلاش خود را به کار ببریم.
محمدحسن اسدی اظهار کرد: بازآفرینی و احیای بافت تاریخی شهرها موضوعی حساس است.
وی با بیان اینکه امروز شرایط به نحوی است که هر روز بافت مرکزی و فرهنگی فرسوده تر می‌شود و ساکنین عزیمت می‌کنند، تصریح کرد: با این روند بافت یا خالی از سکنه می‌شود و یا افرادی جایگزین می‌شوند که بعضا موجبات بزهکاری و ناهنجاری را فراهم می‌کنند.

وی همچنین خطاب به رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها ادامه داد: شما به عنوان عضو پارلمان شهری و مجلس محلی می‌توانید تصمیم گیری خوبی با ایجاد دفاتر تسهیلگری و کارگزاری، تجمیع پلاک‌ها، کاهش عوارض، تغییر نگاه دولت و وزارت میراث فرهنگی و… در بافت داشته باشید.
شهردار شیراز با تصریح بر این موضوع که امروز نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی و فرهنگی شیراز توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس شکل گرفته، گفت: اگرچه اجازه نداد‌ه‌ایم تعدی و تعرضی به بافت انجام شود، اما از طرفی دیگر مقاومت‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها شده است.
اسدی مجددا از رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور خواست که برنامه جامع برای بافت تاریخی و فرهنگی ارائه دهند و تاکید کرد که نگاه دولت در ارائه تسهیلات هم کمک کننده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه نمایندگان مجلس نیز در این باره می‌تواند موثر باشد، لذا تعامل با نمایندگان بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.
شهردار شیراز با تاکید بر اینکه بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید در حفظ و نگهداری بافت، تمام تلاش خود را به کار ببریم.
اسدی با اشاره به قدمت کلانشهر شیراز در بعد تاریخی، فرهنگی و مذهبی، گفت: شیراز با پیشنیه چند هزار ساله در چهار دوره پایتخت سیاسی کشور بوده است که آخرین آن مربوط به دوران زندیه بوده و آثار به جای مانده از آن دروان، امروز مقصد توریست‌ها و گردشگران شده است.
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی پروژه احیای زندیه پس از ۲۵ سال خبر داد.
شهردار شیراز، انتخاب این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا را یک افتخار زیست محیطی ذکر و عنوان کرد: شیراز در طول سال، حتی یک روز آلودگی ندارد.
اسدی؛ وجود هزار هکتار باغات قصردشت، کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی و …را بخشی از افتخارات شهرداری شیراز برشمرد و گفت: سیاست‌های دولت در ادوار مختلف بر مبنای توسعه افقی شهرها بوده و موجب شده که هسته مرکزی و بافت آن خالی از سکنه شود که باید فکری به حال آن شود.
وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه دنیا به دنبال احیای بافت تاریخی و فرهنگی است و اقتصاد را بر اساس رونق بافت تعریف می‌کند، ابراز امیدواری کرد که بهره لازم از این اجلاس حاصل شود.

بازآفرینی بافت تاریخی فرهنگی شیراز نیازمند حرکت همه جانبه است
رئیس کمیسیون شهرسازی‌، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز گفت: بافت تاریخی فرهنگی شیراز در طول زمان دستخوش فرسودگی عمده قرار گرفت و امروز باز آفرینی آن نیازمند حرکت همه جانبه است.
مصطفی کیانی رحیمی، با بیان اینکه بافت تاریخی شهر شیراز یکی از منحصر به فردترین بافت‌های شهری باقی مانده از دوران ایران کهن ایران است، گفت: این بافت به واسطه ساختار شبکه معابر و سلسله مراتب شهری، کاملا نظام مند شکل گرفته و حفظ شده و محلات مختلف براساس نوع زندگی ساکنین آن ایجاد شده است.
وی ادامه داد: با نگاهی کنجکاوانه به بافت تاریخی در می‌یابیم که در حرکتی دو سویه، این بافت محل رشد و شکوفایی فرهنگ غنی و جهانی شیراز شده و علما، شاعران، هنرمندان و اندیشمندان بی شماری را در بستر خود به تعالی رسانده و هم‌اینان به گسترش فرهنگ اصیل شهر شیراز کمک کرده‌اند.
رئیس کمیسیون شهرسازی‌، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: پس از تغییرات رویکرد صنعتی و جایگزینی اتومبیل در مناسبات شهری و تسلط حرکت سواره بر پیاده، این بافت ارزشمند از چرخه رشد و تعالی خود باز ماند و دچار فرسودگی کارکردی و سپس در چرخه‌ای معیوب دچار فرسودگی کالبدی نیز شد؛ اگرچه متاسفانه این بافت از چرخه پیشرفت شهری خارج شد اما با تغبیر نگاه شهرسازی به سوی توسعه درون‌زای شهری، بافت تاریخی) فرهنگی و مذهبی مجددا در مرکز توجهات قرار گرفت.
کیانی‌ رحیمی خاطرنشان کرد: فرصت‌های بی شمار سرمایه‌گذاری در بافت به واسطه عقیده اندیشمندان، می‌تواند بستری برای معرفی فرهنگ اصیل و غنی شیراز به جهانیان باشد، چرا که به عقیده جامعه شناسان، شیراز نه تنها فرهنگ این بلکه یک سبک زندگی است.
وی اضافه کرد: البته بافت تاریخی فرهنگی شیراز در طول زمان دستخوش فرسودگی عمده قرار گرفت و امروز باز آفرینی آن نیازمند حرکت همه جانبه است.

رئیس کمیسیون شهرسازی‌ و معماری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در بحث‌ کالبدی فرسودگی بناها، نقص در شبکه تاسیسات زیربنایی، نبود سیستم یکپارچه دفع فاضلاب که نیازی اساسی در راستای توسعه پایدار شهری است و …در بافت به چشم می‌خورد، گفت: در بعد فرهنگی و اجتماعی نیز متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف، ساکنین اصلی بافت و مردم اصیل شیراز به کوچ از این بافت روی آوردند و جایگزین آنها، مهاجران و اتباع بیگانه شدند.
کیانی‌ ‌رحیمی همچنین مشکلات اقتصادی و زیست محیطی را در بافت مورد توجه قرار داد و گفت: اجرای طرح‌های باز زنده سازی و بازآفرینی بافت موجب بازگشت به بافت و یا ایجاد زمینه سکونت و اقامت در بافت شده است که گواه و شاهد این بازسازی و باز زنده‌سازی همین پهنه بین‌الحرمین، بافت پیرامونی، بازار وکیل و ثبت مجموعه زندیه و …است.
وی همچنین یکی از عمده‌ترین مشکلات اجرای پروژه‌ها در بافت تاریخی را کمبود اعتبار دستگاه‌های متولی خدمات رسان به ویژه در مباحث زیرساختی ذکر کرد و گفت: با بهبود و ارتقای زیرساخت‌های شهری و نزدیک شدن سرانه به این خدمات شاهد افزایش ساکنین بافت خواهیم بود.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز از مقامات عالی دولت خواستار پیش‌بینی بودجه در دستگاه‌های تخصصی ذی زبط مختص هزینه کرد در بازآفرینی بافت‌های تاریخی برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر بافت‌های تاریخی شد.

 

انتهای پیام/