ثبت ملی صنایع دستی برای توسعه این محصولات است و از حالت فرمایشی خارج شود
ثبت ملی صنایع دستی برای توسعه این محصولات است و از حالت فرمایشی خارج شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تصریح بر اینکه ثبت صنایع دستی یک امتیاز نیست بلکه مسئولیت است، گفت: باید تعهد شهروندی، تعهد اهالی روستا و تعهد سیاستگذاران در کنار ثبت صنایع دستی ایجاد شود.

به گزارش پگاه خبر، مریم جلالی امروز ۲۱ خردادماه در سفر به شهرستان اقلید و در حاشیه بازدیدش از کارگاهای صنایع دستی در روستاهای امامزاده اسماعیل(ع) و حسن آباد این شهرستان با تاکید بر این موضوع که شاخص‌‌‌های ملی و جهانی شدن شهرها و روستاها، شاخص‌های مشخصی است، گفت: ثبت صنایع دستی با ثبت میراثی متفاوت است.
او ادامه داد: ثبت میراثی در راستای حفظ و نگهداری آثار صورت می‌گیرد اما ثبت صنایع دستی در راستای توسعه است و باید تعداد کارگاهها، میزان اشتغال، میزان درآمدزایی و محل‌های فروش در زنجیره اقتصادی تعریف شود.
جلالی تاکید کرد: ثبت ملی باید از حالت فرمایشی خارج شود و یک عزم منطقه‌ای شکل بگیرد.
جلالی  ابراز امیدواری کرد:  که جوانان بتوانند فضایی ایجاد کنند تا یک جوشش درونی برای نسل نوجوان ایجاد شود.
بنابر این‌گزارش ترکه بافی و گلیم بافی دو هنر اصیل و قدیمی در روستای امامزاده اسماعیل(ع) است که همچنان اصالت و رونق خود را حفظ کرده به طوری
که ۳۰۰ خانوار در این روستا در رشته ترکه بافی کار می کنند.
همچنین در روستای حسن آباد این شهرستان دست بافت های چون قالی و گلیم با نام اختصاصی این روستا بافت می شود و هم اکنون بخشی از مستند نگاری قالی بافی روستا برای تهیه پرونده ثبت ملی این محصول صنایع دستی انجام شده است.

انتهای پیام/