اسنادملی و میراث مکتوب حافظه ی تاریخی و هویت ملی یک کشور هستند
اسنادملی و میراث مکتوب حافظه ی تاریخی و هویت ملی یک کشور هستند

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: بومی سازی و تمرکز اسناد منطقه ای در استان و ایجاد تسهیلات برابر جهت پژوهشگران و محققین ، رسالت واحد اسناد است.

به گزارش خبرنگار پگاه خبر، روح الله منوچهری،  با تبریک روز اسناد ملی به تمام دوستداران میراث مکتوب و همکاران تلاشگر بخش اسناد گفت : ۱۹ اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت ابوجعفر محمدبن یعقوب کلینی رازی  معروف به شیخ کلینی ، محدث و فقیه نامدار شیعه در قرن چهارم و روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است.
وی تصریح کرد: شیخ کلینی نخستین عالم و دانشمند بزرگی است که در زمان غیبت صغری میزیسته و به صیانت ، جمع آوری و تنظیم بسیاری از کتابهایی که در عصر معصومین (ع) نوشته شده بود پرداخته است.
منوچهری ادامه داد: بومی سازی اسناد، تمرکز منطقه ای و ایجاد دسترسی برای علاقمندان  به دوش اسنادملی گذاشته شده است.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با اشاره به وظیفه کتابخانه ملی و پالایش اسناد  بیان داشت: حدود ۲۰میلیون برگ سند در اسناد و کتلبخانه ملی نگهداری میشود که در یکسال گذشته بیش از ۵۰۰هزار نسخه جدید به این مجموعه اضافه شده است.
منوچهری افزود: در یکسال گذشته بیش از ۱۹هزار اسناد فهرست نویسی شده،بیش از ۱۷هزارو ۵۰۰سند به پژوهشگران تحویل شده است، بیش از ۴۰هزار فریم سند اسکن شده و بیش از ۳هزار دیجیتال سازی شده است.
در ادامه میرزاابوالقاسمی ، دانشیار بخش هنر دانشگاه شیراز ، یکی از اسناد قدیمی و تاریخی در مورد دروازه قرآن شیراز که در محل مدیریت اسناد و کتابخانه ملی شیراز موجود است را شرح و بازخوانی کردند.
در این مراسم از شرکت سهامی آب منطقه ای فارس به عنوان دستگاه برتر فعال در حوزه انتقال و امحا اوراق راکد ، محبوبه رضایی به عنوان آرشیویست برتر استان تقدیر شد.
گفتنی است لیلا مرادی والینی نیز در مراسمی که در روز ۱۹ اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد، به عنوان آرشیویست برتر ملی معرفی و تقدیر شدند.
در پایان علاقه مندان از نمایشگاه برگزیده ای از انواع (( اسناد شرعی)) مربوط به دوره های صفوی، قاجاریه و پهلوی اول که در آرشیو ملی هنر ایران به نمایش گذاشته شده است بازدیدکردند.
بنابرلین گزارش، آیین نکوداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب روز با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های دولتی، دوستداران میراث مکتوب و پژوهشگران در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) برگزار شد.
انتهای پیام/