با خدمات آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک و تشخیصی قبل از تولد در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب آشنا شویم
با خدمات آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک و تشخیصی قبل از تولد در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب آشنا شویم

بیمارستان شهید آیت الله دستغیب علاوه بر ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی کودکان، چشم، گوش، حلق و بینی، دارای مراکز ویژه ای است که جایگاه این بیمارستان را در فارس و استان های همجوار و حتی جنوب کشور متمایز ساخته است. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی بیمارستان شهید آیت الله […]

بیمارستان شهید آیت الله دستغیب علاوه بر ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی کودکان، چشم، گوش، حلق و بینی، دارای مراکز ویژه ای است که جایگاه این بیمارستان را در فارس و استان های همجوار و حتی جنوب کشور متمایز ساخته است.


به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، مدیر بیمارستان با بیان این مطلب افزود: بیمارستان شهید آیت الله دستغیب با دارا بودن آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک و تشخیص قبل از تولد تالاسمی و هموفیلی و تنها مرکز جامع بیماران خاص تالاسمی و هموفیلی در شیراز، دارای جایگاه ویژه ای است.
«حمید پناهیان» در خصوص ارائه خدمات ویژه در این مرکز گفت: از ویژگی های متمایز این بیمارستان، آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک و تشخیص قبل از تولد تالاسمی و هموفیلی است که از مهمترین مراکز تشخیص ژنتیکی در جنوب کشور به عنوان یکی از سه مرکز مرجع آزمایشات انعقادی کشور، متولی آموزش و پایش آزمایش های انعقادی دانشگاه های تبریز، اهواز، اصفهان و مشهد است.
او اضافه کرد: این آزمایشگاه یکی از مراکز تشخیصی قبل از تولد تالاسمی کشور با انجام بیشترین آزمایش های تشخیصی قبل از تولد مراکز دانشگاهی است که علاوه بر استان فارس به استان های بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد نیز خدمت رسانی می کند و از نظر بین المللی نیز به عنوان یکی از مراکز همکار با سازمان جهانی هموفیلی(WFH) ، فدراسیون جهانی تالاسمی (TIF) بوده و طی قراردادی با دانشگاه میلان به عنوان خواهر خوانده معرفی شده است.
مدیر بیمارستان شهید آیت الله دستغیب ادامه داد: در مرکز تحقیقات ژنتیک و تشخیص قبل از تولد تالاسمی و هموفیلی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، نمونه برداری از پرزهای جنینی و مایع آمنیوتیکی برای تشخیص های قبل از تولد بیماری های خونی شامل تالاسمی ها و هموگلوبینوپاتی ها و همچنین تشخیص اختلالات انعقادی(هموستاز و ترومبوز) و حذف های کروموزوم Y در مردان مبتلا به ناباروری غیر انسدادی انجام می شود.
پناهیان افزود: به طور کلی خدمات این مرکز شامل، تشخیص قبل از تولد تالاسمی(آلفا و بتا)، مشاوره ژنتیک، تشخیص ناباروری در مردان، انعقاد(هموستاز – ترومبوز) و تشخیص ژنتیکی بیماری های خونریزی دهنده که شامل هموستاز(تعیین میزان فاکتورهای انعقادی و اختلالات پلاکتی)، ترومبوز(آزمایشات تشخیصی عوامل موثر در ایجاد لخته)، انجام آزمایشات اولیه ازدواج(CBC-Electrophoresis)، تشخیص ژنتیکی کم خونی داسی شکل، هماهنگی و ارسال نمونه های بیماران به مراکز پیشرفته تر و خارج از کشور در صورت نیاز، تشخیص انواع کم خونی ها، آزمایشات غربالگری مولکولی ناهنجاری های کروموزومی و ردیابی علت های ناباروری مردان، انجام آزمایش های پروژه های تحقیقاتی با همکاری پزشکان متخصص مغز و اعصاب، قلب و زنان انجام می شود.
مدیر بیمارستان شهید آیت الله دستغیب بیان کرد: بیمارستان شهید آیت الله دستغیب به عنوان تنها مرکز جامع درمانی هموفیلی و تالاسمی در شیراز ارایه خدمت می کند که «مرکز جامع درمانی تالاسمی(کولیز)» خدماتی مانند تزریق خون، ویزیت پزشکان عمومی و فوق تخصص خون، تزریق داروی پوکی استخوان، آموزش خودمراقبتی، انجام آزمایشات موردنیاز ژنتیک و تشخیص طبی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، اکوی قلب، سونوگرافی، توانبخشی و ارجاع به سایر پزشکان مورد نیاز، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی ارایه می کند.
او ادامه داد: در «مرکز جامع درمانی هموفیلی» نیز به بیماران هموفیلی و مبتلایان به انواع اختلالات خونریزی دهنده(انعقادی)، خدماتی مانند پیگیری، تهیه و توزیع فاکتورهای انعقادی و فرآورده های خونی و تزریق آن، آموزش های موردنیاز و خودمراقبتی، آموزش در مورد نحوه تزریق فاکتور، با توجه ویژه به گروه زنان، آموزش به کارکنان و دانشجویان در رده های مختلف تحصیلی، پیگیری انجام آزمایش های موردنیاز ژنتیک و تشخیص طبی، مشارکت در انجام پروژه های تحقیقاتی داخلی و بین المللی، خدمات فیزیوتراپی، دندانپزشکی، توانبخشی و درمان مشکلات مفصلی و ارتوپدی و ارجاع به سایر پزشکان مورد نیاز و مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، ارایه می شود.

بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، دارای بخش های بستری فوق تخصصی اورژانس اطفال، داخلی و ریه اطفال، جراحی چشم، جراحی گوش و حلق و بینی، مراکز جامع درمانی فوق تخصصی هموفیلی و تالاسمی و خدمات کلینیک و پاراکلینیک شامل درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک و تشخیص قبل از تولد هموفیلی و تالاسمی، آزمایشگاه تشخیص طبی و داروخانه است

هم اندیشی گروه رادیولوژی دانشگاه با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ توسعه خدمات نوین رادیولوژی با هدف تقویت توریسم درمانی
اعضای گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در نشست همفکری مسایل و چالش های موجود در این حوزه را با سرپرست دانشگاه در میان گذاشتند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرپرست دانشگاه در این نشست هم اندیشی گفت: با توجه به حجم بالای مراجعات از سایر استان های کشور به ویژه استان های همجوار، اعضای گروه رادیولوژی دانشگاه نیز حجم عظیمی از خدمات و روش های تشخیصی را به بیماران ارایه می دهند که خدمات آنان نقش مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها دارد.
دکتر «مهرزاد لطفی» افزود: با توجه به مراجعه بالای بیماران به شیراز، به عنوان قطب پزشکی کشور، خدمات فوق تخصصی در حوزه رادیولوژی شامل روش های مختلف عکسبرداری، سی تی اسکن، ام. آر. آی و ماموگرافی به همت رادیولوژیست ها انجام می شود که به دلیل گستردگی خدمات تخصصی و فوق تخصصی، نیاز به روش های جدیدتر تشخیصی احساس می شود.
او ادامه داد: گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با توجه به پیشرو بودن این دانشگاه در کشور، مسوولیت تعلیم حجم عظیمی از دستیاران رادیولوژی را بر عهده دارد که پس از تربیت و آموزش، در اقصی نقاط ایران اسلامی، به بیماران خدمت می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و تحریم های به وجود آمده، بر نگهداشت و محافظت از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی مانند سی تی اسکن، ام. آر. آی، رادیولوژی و سونوگرافی تاکید کرد و گفت: لازم است در خصوص محافظت از تجهیزات، به تکنسین ها و اساتید جوان آموزش داده شود.
فراهم کردن زیرساخت ها و ارتقای سطح ارایه خدمات فوق تخصصی به بیماران برای توسعه توریسم درمانی، از دیگر تاکیدات دکتر لطفی خطاب به گروه رادیولوژی بود.
سرپرست دانشگاه از اعضای این گروه خواست تا با نگاه ویژه به شیراز به عنوان یک برند و قطب پزشکی، برای پیشبرد اهداف دانشگاه و ارتقای سطح ارایه خدمات تلاش کنند.
در این نشست که صبح امروز با حضور دکتر «مهرزاد لطفی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «رضا جلی» مدیرگروه و اعضای گروه رادیولوژی، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد، اعضای این گروه، پیشنهادات لازم در خصوص بهبود چالش های حوزه رادیولوژی را مطرح کرده و پیرامون آن ها تبادل نظر و همفکری شد.