اجرای طرح یاریگران زندگی در ۵۰۸ مدرسه دوره اول و دوم متوسطه فارس
اجرای طرح یاریگران زندگی در ۵۰۸ مدرسه دوره اول و دوم متوسطه فارس

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت :با اجرای طرح یاریگران زندگی در سال جاری در ۵۰۸ مدرسه استان ، ۲۰ درصد از دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و سال آینده نیز ۶۰ درصد و تا سال۱۴۰۰ نیز همه دانش آموزان فارس مشمول این طرح خواهند شد . دکتر […]

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت :با اجرای طرح یاریگران زندگی در سال جاری در ۵۰۸ مدرسه استان ، ۲۰ درصد از دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و سال آینده نیز ۶۰ درصد و تا سال۱۴۰۰ نیز همه دانش آموزان فارس مشمول این طرح خواهند شد .

دکتر علی عسکر نجفی در نهمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس و آیین افتتاح طرح یاریگران زندگی در دبیرستان شهید ترکمان ناحیه سه شیراز ، گفت: طرح یاریگران زندگی بسترساز نشاط ، شادابی و پویایی در مدارس است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس افزود : اگر نشاط ، پویایی و آرامش در جوانان ، نوجوانان و دانش آموزان وجود نداشته باشد یادگیری خوب اتفاق نمی‌افتد و آموزش‌وپرورش برمدار صحیح خود قرار نمی‌گیرد .
وی در تشریح این طرح گفت : طرح یاریگران زندگی باهدف جلب مشارکت همسالان و حمایت فعالانه والدین و کارکنان مدارس در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان ،برای اولین بار در کشور و مدارس فارس اجرا می‌شود .
نجفی با اشاره به اینکه این طرح باهدف پیشگیری از شیوع اعتیاد بین نوجوانان و جوانان به‌ویژه دانش آموزان معرفی‌شده است گفت : در این طرح تمام تلاشمان این است که از استعدادها ، پتانسیل‌ها و قابلیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی نهایت استفاده را ببریم .
مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس افزود : بر اساس این طرح از ظرفیت همه تشکّل‌های دانش‌آموزی همچون انجمن اسلامی ، سازمان دانش‌آموزی ، همیار مشاور ، سفیران پیشگیری در آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.
وی گفت : آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر ، ازجمله تهدیدها و مخاطراتی هستند که همه نوجوانان باید مراقب آن‌ها باشند و مهارت‌ها و توانمندی‌های خود و دوستان و همسالانشان را برای مراقبت در برابر این خطرات افزایش بدهند .
نجفی افزود : مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و کوشش برای مصونیت بخشی کودکان و نوجوانان در برابر عوامل مخاطره‌آمیز و رفتارهای پرخطر‌ زمانی می‌تواند کارآمد و اثربخش باشد که در قالب یک نهضت فرهنگی درآید ، بدین منظور مدرسه و نهاد تعلیم و تربیت می‌تواند کانون فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی باشد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس ضمن هشدار نسبت به کاهش سن اعتیاد ، گفت: باید یک نهضت همگانی و جهاد عمومی بین دانش آموزان به وجود بیاید و از طریق آگاهی بخشی ، افزایش دانش ، مهارت و توان مقابله آن‌ها با عوامل وسوسه‌انگیز ، آن‌ها را واکسینه کنیم .
نجفی هم‌افزایی و انسجام را گامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت : حل مشکل آسیب‌های اجتماعی بدون هم‌افزایی دستگاه‌ها میسر نیست لذا در اجرای این طرح باید همه تشکل‌ها ، استانداری ، فرمانداری پای‌کار بیایند و در کنار آموزش‌وپرورش قرار گیرند .
وی با اشاره به ساخت سرود طرح یاریگران زندگی در استان فارس گفت : این سرود قابل‌تعمیم به‌کل کشور است .
مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس افزود : این طرح امسال ۲۰ درصد از دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه استان ، معادل ۶۶ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد و سال آینده ۶۰ درصد و تا سال۱۴۰۰ نیز همه دانش آموزان مشمول این طرح خواهند شد.
نجفی با اشاره به اینکه طرح یاریگران زندگی کار مشترکی بین وزارت کشور و وزارت آموزش‌وپرورش است گفت : در اجرای این طرح ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نقش بسیار مهمی در تأمین اعتبارات ، همکاری و حمایت بر عهده دارد.