گل آفرین زارع، بانویی موفق و تاثیرگذار در حوزه محیط زیست
گل آفرین زارع، بانویی موفق و تاثیرگذار در حوزه محیط زیست

مصاحبه با گل آفرین زارع، رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به عنوان یک بانوی موفق و تاثیرگذار به مناسبت روز زن

 

 

 

 

خانم زارع، لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

من گل آفرین زارع هستم، متولد سال ۱۳۵‪۰ در شهر شیراز. در سال ۱۳۷‪۹وارد دانشگاه شیراز شدم و در رشته مهندسی زمین شناسی تحصیل کردم. پس از فارغ‌التحصیلی، در سال ۱۳۸‪۴ به عنوان کارشناس موزه استخدام شدم اما به علت خصوصیات اخلاقی و با تشخیص مدیر وقت به عنوان کارشناس روابط عمومی و آموزش در اداره کل حفاظت محیط زیست فارس مشغول به کار شدم در سال ۱۳۸‪۸ ابتدا کارشناسی ارشد منابع طبیعی را گذراندم اما با توجه به احساس نیاز علمی در شغلم در سال ۱۳۹‪۰ در مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی، مدیریت و آموزش محیط زیست دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدم و بلافاصله پس از آن دکتری خود در رشته برنامه ریزی محیط زیست دانشگاه تهران را ادامه دادم و در این سال‌ها در پست های کارشناس روابط عمومی و آموزش، مسوول آموزش، مسوول روابط‌عمومی، کارشناس مسوول پایش و آزمایشگاه، کارشناس محیط زیست انسانی و رئیس اداره پژوهش و فناوری بودم و هم اکنون رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه مشغول خدمت هستم و در حال حاضر هم زمان مدرس دانشگاه نیز هستم. در طول این سال ها به عنوان مشاور امور بانوان و عضو کمیته های تخصصی متعدد انجام وظیفه کرده ام.

به عنوان معدود بانوی مدیر و موفق در سطح سازمان محیط زیست چه سختی ها و مشقاتی را در طول دوران خدمت خودتان تجربه کردید؟ از تجربیات تلخ و شیرین خود در طول دوران خدمت بگویید.

در این ۱۸ سال‌ها خاطرات تلخ و شیرین متعددی را تجربه کردم. سختی‌های زیادی را تحمل کردم، اما شاید یکی از سخت‌ترین آنها، کار هم زمان با زندگی با همسری بود که مجروح جنگی و جانباز ۷۰ درصد است. همسرم به دلیل جراحات جنگی، مشکلات عدیده ای داشته و نیاز به مراقبت ویژه داشت. من در این سال‌ها چالش های زیادی برای زندگی مشترک و تربیت دو فرزند پسر خود پشت سر گذاشته ام که این موضوع کار را برایم مقداری سخت می‌کرد، اما با کمک های ارزشمند همسرم و تشویق های پی در پی او توانستم از پس آن بر بیایم.
رشد کردن و پیمودن مسیر آگاهی، شیرین ترین احساس برای یک زن است.

* علاوه بر این، شما همزمان با کار در اداره، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز تحصیل می‌کردید. این موضوع نیز کار شما را سخت‌تر می‌کرده است.

بله، درست است. بخصوص که من برای ادامه تحصیل با رنج و مشقت زیاد از شیراز به تهران و بالعکس در رفت و آمد بودم که خستگی مضاعفی را برای من ایجاد می‌کرد اما من همیشه به تحصیل علاقه داشتم و می‌خواستم دانش و مهارت‌هایم را در زمینه محیط زیست افزایش دهم.
شغل روابط عمومی نیز شغلی پرمشغله و حساس است. چه سختی‌هایی در این شغل تجربه کردید؟

*شغل روابط عمومی شغلی بسیار پر استرس و زمان بر و ۲۴ ساعته است. ما همیشه باید آماده پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و مردم باشیم. همچنین باید در جریان آخرین اخبار و اتفاقات محیط زیستی باشیم و اطلاعات را به موقع و به درستی به مردم منتقل کنیم. این کار بسیار سخت است و نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد.
چقدر فضای اداری در کشور برای رشد بانوان مناسب است
در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای بهبود فضای اداری برای زنان در ایران صورت گرفته است. برخی از ادارات و سازمان‌ها اقدام به ایجاد مهدکودک، اتاق شیردهی و نمازخانه های مناسب در ادارات کرده‌اند.همچنین با توجه عزم جدی دولت برای ترویج جوانی جمعیت حمایت هایی از همسران جوان از فرزند آوری، صورت گرفته است با
این حال، هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به شرایط مطلوب باقی مانده است. بسیاری از محیط های اداری در ایران فاقد امکانات رفاهی مناسب برای زنان هستند و ایجاد فضای اداری مناسب برای رشد بانوان ضروری است. با بهبود شرایط کار برای زنان، می‌توان شاهد افزایش مشارکت زنان در اقتصاد و کارآفرینی در ایران بود.
با توجه به مشارکت روز افزون بانوان در اقتصاد جامعه و خانواده دولت باید فرصت‌های برابر برای زنان و مردان برای استخدام، ارتقای شغلی و حقوق و دستمزد فراهم کنند.
محیط زیست چه مقدار در علاقه مندی شما به شغلتان تاثیر داشته است و فکر میکنید زنان در حوزه محیط زیست چه مقدار می توانند موثر و تاثیرگذار باشند.

من همیشه عاشق طبیعت و هنر بوده‌ام. از دوران کودکی، در میان درختان و گل‌ها احساس آرامش می‌کردم و یکی از سرگرمی های من از کودکی نقاشی و شعر از زیبایی های طبیعت بود. هنوز هم در سختی های زندگی یکی از بهترین سرگرمی که آرامبخش و الهام بخش من است نظاره زیبایی‌های خلقت است. شاید به همین دلیل بود که تحصیلاتم را در رشته‌ محیط زیست دنبال کردم، تا بتوانم گامی کوچک برای حفظ و بهبود این کره خاکی بردارم.

من هم اکنون در این حوزه، به فعالیت‌های مختلفی از جمله تدریس در دانشگاه و آگاه سازی دانشجویان با مسائل زیست محیطی مشغولم و همواره در ارائه طرح های مختلف در زمینه‌ محیط زیست و اجرای پروژه ها، سمینارها، همایش ها، استارت آپ ها فعالیت کرده و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال بوده و تلاش می‌کنم تا آگاهی عمومی در مورد مسائل زیست محیطی را افزایش دهم.
به عنوان یک زن فعال در اجتماع، معتقدم که زنان میتوانند نقش مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشند چون زنان به اقتضای طبیعت صبور، خلاق و توانمند بوده و به جزئیات توجه می‌کنند خصلت های دلسوزی و عاطفه مادرانه نیز در عشق به محیط زیست بی تاثیر نیست.
بنابراین برای ساختن دنیایی پاک‌تر و زیباتر برای نسل‌های آینده باید همواره تلاش کنیم و برای حفاظت از محیط زیست نقش حیاتی را ایفا کنیم.
به نظر شما زن تراز در جامعه ایرانی و اسلامی در چگونه زنی است؟
زن تراز در جامعه ایرانی و اسلامی زنی است که به ارزش و جایگاه والای خود در جامعه واقف است و به آن افتخار می‌کند، عفیف و با متانت است، در تحصیل و کسب علم کوشا است، او علم و دانش را برای خود و جامعه ضروری می‌داند و در جهت کسب علم و دانش و ارتقای سطح معلومات خود تلاش می‌کند.یک زن تراز در خانواده نقش‌آفرین است و به عنوان همسر و مادر، نقش مهمی در تربیت فرزندان و حفظ بنیان خانواده ایفا می‌کند.

یک زن تراز، امیدوار، پویا،متعادل، باهوش، توانمند، خلاق، صبور و با ایمان است که در جهت تعالی خود، خانواده و جامعه تلاش می‌کند.

شما در طول این سال‌ها، کارهای زیادی برای ارتقای آگاهی مردم از مسائل محیط زیستی انجام داده‌اید. از جمله این کارهای می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های محیط زیستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی اشاره کرد. چه اهدافی را در این زمینه دنبال می‌کنید؟
هدف من این است که مردم را با مسائل محیط زیستی آشنا کنم و آنها را به مشارکت در حفاظت از محیط زیست تشویق کنم. معتقدم که اگر مردم از مسائل محیط زیستی آگاه باشند، می‌توانند در حفاظت از آن نقش موثری ایفا کنند.

در پایان، اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

من از همه کسانی که در این سال‌ها با من همکاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
همچنین از همه زنان سرزمینم می‌خواهم که در مسیر مهم حفاظت از محیط زیست، به ما بپیوندند.
بیایید با هم، تاریخ را رقم بزنیم و به جهانیان نشان دهیم که زنان، چه نقشی حیاتی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کنند. محیط زیست سرمایه‌ای است که با مشارکت همه مردم باید از آن محافظت کنند و زنان با تاثیر شگفت خود در خانواده و اجتماع مسوولیت سنگین تری در این راه دارند.

انتهای پیام/