رونمایی از کتاب مدیریت حریق درجنگلها و مراتع به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری
رونمایی از کتاب مدیریت حریق درجنگلها و مراتع به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

همزمان با آغاز هفته پژوهش از کتاب مدیریت حریق در جنگلها و مراتع رونمایی و طی مراسمی با حضور استاندار فارس از مولف این کتاب تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

به گزارش پگاه خبر، کتاب مدیریت حریق در جنگلها و مراتع برای نخستین بار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و توسط سید کاظم موسوی کارشناس ارشد اداره آموزش ،ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و مدرس آموزشی عملیاتهای اطفای حریق در جنگلها گردآوری و به رشته تحریر درآمده است.
این مجموعه بر مبنای تجربیات میدانی و عملیاتی، منابع علمی داخلی و خارجی و پیشنهادها و راهکارهای اجرایی در زمینه مدیریت حریق در چهار بخش تهیه و تنظیم گردیده است.
عناوین فصل های این کتاب شامل کلیاتی در باره مقابله با انواع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، مفاهیم عمومی و پیشینه آتش، معرفی بزارآلات و تجهیزات اطفای حریق، مراحل مختلف اقدامات اجرایی و انجام عملیات اطفای حریق، آسیب شناسی حریق، مراقبت های فوری و کمک های اولیه، رفع کمبودها و مشکلات اجرایی، تشریح عملیات اجرایی در پیشگیری از حریق و نیز سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی در عرصه های منابع طبیعی است.
سید کاظم موسوی مولف این کتاب در خصوص تهیه و گردآوری این کتاب گفت: آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی یکی از معضلات و مشکلات عمده در حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست به شمار می آید و هرساله هزاران هکتار از جنگل ها و مراتع کشور را از بین می برد و خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای می گذارد.
وی تصریح کرد: مدیریت و اطفای حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی امری مشکل و پیچیده است که انجام موفق آن نیازمند برنامه ریزی، مدیریت به موقع و امکانات و تجهیزات لازم با توجه به شرایط موجود است.
لازم به ذکر است: این کتاب برای نخستین بار در پاییز ۱۴۰۲ با مشخصات ظاهری ۱۹۲ صفحه توسط موسسه انتشارات صبح انتظار با تیراژ ۱۰۰۰ عدد و قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

انتهای پیام/