زمان دقیق خورشید گرفتگی پنجم دی ماه در ایران و جهان
زمان دقیق خورشید گرفتگی پنجم دی ماه در ایران و جهان

خورشید گرفتگی پنجم دی ماه امروز صبح در ایران قابل رویت است و پدیده نجومی زیبایی در آسمان رقم می‌خورد. خورشید گرفتگی حلقوی پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز می‌شود و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند […]

خورشید گرفتگی پنجم دی ماه امروز صبح در ایران قابل رویت است و پدیده نجومی زیبایی در آسمان رقم می‌خورد.

خورشید گرفتگی حلقوی پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز می‌شود و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند می‌شود، جنوب شبه قاره هند و سریلانکا در ادامه مسیر خورشید گرفتگی قرار دارند؛ سپس مسیر نوار گرفتگی وارد کشور مالزی می شود و طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی به مدت ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه در این کشور رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است که این خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود و البته میزان گرفتگی در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، مساحت گرفتگی بیش‌تر می‌شود و هر چه به سمت شمال غرب روانه شویم، مساحت گرفت کاهش می‌یابد.

اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه ۵ دی ماه  ۱۳۹۸ در مراکز استان‌ها 

 نکات علمی برای مردم در زمان کسوف :

  • از نگاه مستقیم و بدون فیلتر به خورشید حتی در زمان خورشید گرفتگی، جدا اجتناب کنید. 
  • برای رصد کسوف از فیلترهای مخصوص از جمله فیلتر مایلار آلمانی، یک شیشه جوشکاری با تیرگی شماره ۱۴ و یا دو عدد با تیرگی شماره ۹ استفاده شود. 
  • در رصد خورشید، نگاه چند ثانیه‌ای داشته باشید و از نگاه پیوسته و طولانی به خورشید پرهیز کنید.