آیین رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز برگزار شد
آیین رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیراز برگزار شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: با سیاستی که درحوزه شهرداری شیراز  صورت گرفته بیشترین تلاش برای هم افزایی بین دستگاهی انجام میشود و امروز شاهد رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیرازهستیم.

 

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: با سیاستی که درحوزه شهرداری شیراز  صورت گرفته بیشترین تلاش برای هم افزایی بین دستگاهی انجام میشود و امروز شاهد رونمایی از طرح توسعه کتابخانه های عمومی شهر شیرازهستیم.
به گزارش خبرنگار پگاه خبر، محمدعلی چوبینی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز خود را به پرداخت نیم درصد در ایجاد زیر ساختها و توسعه کتابخانه‌های شهر شیراز مکلف میداند، بیان داشت: از مطالبه کتاب و سرانه مطالعه در حوزه زیر ساختی عقب هستیم و شهرداری تلاش برای جبران این عقب ماندگی هاست.
وی تصریح کرد: در بحث تخصیص زمین برای احداث کتابخانه مرکزی و توسعه کتابخوانی، جانمایی در پارک ولیعصر انجام گرفته است ووظیفه ما  در همراهی و همکاری با یکدیگر و خدمت رسانی به مردم شیراز است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به نقش کتابداران در حوزه تعلیم و تربیت افزود: نقش کتابداران باید در آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی پررنگ شود و فعالیت انان که موجب رونق کتابخانه ها می شود دست کم گرفته نشود.
چوبینی با اشاره به تجهیز سه فرهنگسرا در سطح شهرشیراز اظهار داشت: در فرهنگسرای حکمت، شهروند و بهمن بیگی سه کتابخانه مدرن با بخش های متنوع و  طراحی خاص ایجاد می شود که با این اقدام میتوانیم عقب ماندگی در حوزه کتابخانه های عمومی شیراز را جبران کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اختصاص ۱۰استرابورد در سطح شهر به معرفی کتاب در طول سال گفت: بحث کتاب و کتابخوانی نباید منوط به هفته کتاب باشد و در راستای ترویج این فرهنگ در کلان شهر شیراز تعداد ۱۰استرابورد در طول سال به این امر اختصاص داده می شود.
چوبینی به اهمیت ترویج کتابخوانی بین قشر کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و یاداور شد: اتفاقات خوبی در این زمینه روی داده و نوجوانان به سمت کتابخوانی روی اورده اند، خصوصا در این سه فرهنگسرا سالن مخصوص کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مراسم مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی فارس گفت: در سال جاری کتابخانه‌های عمومی همکاری خوبی با شورای شهر و شهرداری داشته است واین آغاز تحول در حوزه تامین زیرساختهای ترویج کتاب و کتابخوانی است.
محمد حسین فیروزی با اشاره به اینکه ازسوی شهرداری شیراز جانمایی زمین در پارک ولیعصر برای ساخت کتابخانه مرکزی مشخص شده است، بیان داشت: کتابخانه مرکزی با زمینی حدود ۲۵۰۰متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان وارد مرحله ساخت میشود.
وی ادامه داد: دراجرای طرح توسعه کتابخانه های عمومی شیراز، قرارداد فعالیت ۹ کتابخانه عمومی شهر که دچار مشکلاتی بود با همکاری شهرداری شیراز حل خواهد شد.
فیروزی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه سیار در شیراز با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری بیان داشت: واگذاری یک دستگاه اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق محروم شیراز باعث رشد ۱۰۰درصدی بحث کتابخوانی در این‌مناطق خواهد بود و هدف ما عدالت دسترسی همه مردم شیراز به کتاب و کتابخانه است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: با اجرای این طرح ۱۵ باب کتابخانه شامل ۳ نهادی،۱۱ مشارکتی و ۱ کتابخانه سیار به شهر شیراز اضافه می‌شود و تعداد کتابخانه‌های عمومی این کلانشهر به ۶۹ باب افزایش می‌یابد که در مجموع رشد ۴۱ درصدی شاخص زیربنا، ۳۰ درصدی تعداد کتابخانه‌های نهادی، ۷۱ درصدی تعداد کتابخانه‌های مشارکتی و ۱۰۰ درصدی تعداد کتابخانه‌های سیار در  کلانشهر شیراز را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به ایجاد سه کتابخانه عمومی در فرهنگسراها تصریح کرد: در فرهنگسراهای حکمت، شهروند و بهمن بیگی شاهد ایجاد و تجهیز کتابخانه های عمومی فاخر و درخور شان مردم شیراز خواهیم بود.
فیروزی ادامه داد: این سه کتابخانه در نقاط مهم شهر شیراز دایر می شود که کمتر از کتابخانه بهره مند بوده اند.
اجرای طرح سبد کتاب در آرایشگاه‌های شیراز نیز از مواردی بود که فیروزی به ان اشاره کرد و اظهار داشت: در هفته کتاب این طرح با همکاری شهرداری شیراز در ارایشگاههای مردانه اجرا شده است که در مرحله اول ۳۰ آرایشگاه و در فاز دوم و سوم، ۱۰۰ آرایشگاه به استندهای کتاب مجهز خواهند شد.

 

انتهای پیام/
زرین کلاه