حمل و نقل و ترافیک از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت روانی است
حمل و نقل و ترافیک از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت روانی است

  معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس تاکید کرد که امروزه یکی از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت روانی جوامع، حمل و نقل و ترافیک درونشهری به ویژه در کلانشهرهاست. به گزارش پگاه خبر به نقل از مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز شیراز، علی فاتحی در جلسه با همیاران مهربان […]

 

معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس تاکید کرد که امروزه یکی از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت روانی جوامع، حمل و نقل و ترافیک درونشهری به ویژه در کلانشهرهاست.

به گزارش پگاه خبر به نقل از مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز شیراز، علی فاتحی در جلسه با همیاران مهربان ترافیک بر اهمیت موضوع ترافیک و تاثیر آن بر جسم و روان مردم تاکید و اضافه کرد: موضوع ترافیک شهری مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت است که تاثیر مستقیمی بر جسم و روان مردم می‌گذارد تا آن‌جا که می‌تواند به عنوان یک مسئله امنیتی لحاظ شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: یکی از مولفه‌های امنیت روانی جامعه، روان بودن حمل و نقل ترافیک به خصوص در سطح شهر و کلان شهرهایی چون شیراز است.

وی همچنین به ترافیک سنگین شهری در سال تحصیلی گذشته در شیراز اشاره و اضافه کرد: ترافیک سال تحصیلی گذشته شیراز چنان بود که به نظر می‌رسید؛ شهر یا مدیر ندارد یا مدیر با کفایتی در شهر نیست چون مدیریت شهری و استانی نتوانسته بود قبل از شروع سال تحصیلی برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد و این موضوع ترافیک‌های سنگینی ایجاد کرد و موجب شد تا بسیاری از شهروندان ساعت‌ها در ترافیک بمانند.

فاتحی ابراز امیدواری کرد که مدیران متولی از اکنون برای پیشگیری از ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس چاره‌اندیشی کنند و اضافه کرد: بسیاری از مواقع دولت به معنای عام کلمه فارغ از هر جناح و وابستگی یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند برخی از امور را به درستی انجام دهد و اینجاست که مردم باید خود ورود کنند و برخی از امور را در دست بگیرند.

او به فعالیت در حوزه اجتماعی اشاره کرد و افزود: باید به سمت و سوی مردم گام برداریم. اداره مشارکت‌های مردمی که در ذیل اداره معاونت پیشگیری از جرم دادگستری قرار دارد موظف است خود به سراغ مردم برود و از آنها بخواهد تا به مجموعه اداری کمک و یاری رسانند چون ایمان داریم هرجا مردم حضور دارند، کارها بهتر انجام شده است.

فاتحی ضمن بیان اینکه خدمت به مردم و مشارکت دادن مردم در امور جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: نهادهای مردمی بر اساس اختیارات قانونی خود می‌توانند کم‌کاری مدیران را گزارش دهند و در راستای رفع مشکلات مردم حرکت کنند.

این مقام قضایی از مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز خواست تا با ارائه دستاوردهایی که از حضور همیاران مهربان ترافیک در شهر شیراز حاصل شده و با ورود میدانی معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادگستری علاوه‌بر پشتیبانی از همیاران در راستای رفع نواقص احتمالی و استفاده بهتر از این ظرفیت گام موثری بردارند.

او با اشاره به انتخاب دستگاه قضایی فارس به عنوان دستگاه برتر کشور، بر ظرفیت استان فارس و شهر شیراز تاکید و اضافه کرد: می‌توان با اصلاح برخی از رفتارها در بین مدیران، به جای این‌که زمان زیادی از جلسات را صرف تملق و تشکر از خدمات انجام شده مدیرانی کنیم که وظیفه خود را انجام داده‌اند به بیان ضعف آن مدیر یا سازمان بپردازیم.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: امروز سازمان‌ها و مدیران ما نیاز به تعریف و تمجید ندارند و بیشتر نیازمند تعمیر هستند و باید ایراد و نقص‌های موجود را بررسی و رفع کرد.

عبدالرضا دستغیب، مدیرعامل مجمع خیرین فرهنگ ساز و شهرساز شیراز نیز به کمبود منابع مالی و عدم تعهد عملی بسیاری از مدیران اشاره کرد و گفت: امید چندانی به برخی از مدیران نیست؛ حال که بخشی از مردم برای خدمت به شهروندان و جامعه خود گامی هرچند کوچک برداشته‌اند به جای تشویق و ترغیب آنها به کار بیشتر و مفیدتر، سدی در مسیر حرکت آن‌ها نباشیم.

کارشناس ارشد اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فارس نیز گفت: امروز حکومت‌ها و دولت‌ها در ایجاد امنیت اجتماعی نقش مهمی دارند و موضوع ترافیک نیز از این مقوله جدا نیست و بی‌توجهی به آن می‌تواند آسیب‌های فراوانی به دنبال داشته باشد.

سرگرد عبدالعظیم مباشری با تاکید بر حفظ جان انسان‌ها به عنوان بزرگترین سرمایه، تصادفات جاده‌ای و تصادفات ناشی از ترافیک‌ها را تهدیدی جدی برشمرد که سالانه جان ۲۰ هزار نفر را می‌گیرد.

او اضافه کرد: تصادفات امروز زن و بچه و خانواده را یکجا می‌بلعد و ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در گروه سنی ۱۶ تا ۴۰ سال قرار دارند که سن جوان جامعه است و متاسفانه هیچ‌ کس پاسخگو نیست و هیچ اقدام مفیدی برای آن انجام نمی‌شود.

مباشری با اشاره به خودروهای سنگین فرسوده گفت: جای تاسف است که این خودروها اجازه تردد در سطح شهر و جاده‌ها را دارند و پلیس همچنان موظف به ارائه خدماتی چون تعویض پلاک و بیمه به این خودروها است و هیچ قانونی برای جایگزینی خودروهای مدل بالا با خودروهای فرسوده وجود ندارد.

او افزود: استفاده از الفاظ انقلابی از زبان مسئولین و آشفتگی وضعیت جامعه همخوانی ندارد و هر چه زودتر باید برای ۲۰ هزار نفر فوتی تصادفات جاده‌ای و ۴۰ هزار نفر دچار قطع عضو و ۳۰۰ هزار نفر مصدوم که ناچار به استفاده از خدمات درمانی هستند؛ چاره‌ای اندیشید چون هزینه‌های قابل توجهی بر جامعه تحمیل می‌شود.

مباشری اضافه کرد: عدم آموزش به مردم برای این‌که به صورت تک سرنشین در مناطق شلوغ شهر تردد نکنند؛ از یک طرف و افزایش رانندگان اسنپ به دلیل مشکلات اقتصادی که موجب شلوغی خیابان‌ها شده است؛ باعث افزایش ترافیک شهری شده‌ تا جایی که عابرین پیاده هم امنیت جانی ندارند، چرا که موتورسیکلت‌سوارها برای فرار از ترافیک، پیاده‌روها را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/

زرین کلاه