مراسم بزرگداشت ملاصدرا شیرازی در مدرسه خان شیراز برگزار شد
مراسم بزرگداشت ملاصدرا شیرازی در مدرسه خان شیراز برگزار شد

مراسم بزرگداشت علامه صدرالمتألهین ملاصدرا شیرازی در مدرسه خان شیراز با حضور آیت الله دژکام برگزار شد. متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این مراسم به شرح زیر است : بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدا گرامی می داریم یاد بزرگ مرد عرصه حکمت و فلسفه، افتخار جهان اسلام، ایران و شیراز جناب ملاصدرا […]

مراسم بزرگداشت علامه صدرالمتألهین ملاصدرا شیرازی در مدرسه خان شیراز با حضور آیت الله دژکام برگزار شد.
متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این مراسم به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدا گرامی می داریم یاد بزرگ مرد عرصه حکمت و فلسفه، افتخار جهان اسلام، ایران و شیراز جناب ملاصدرا که این جلسه ابتدا به عنوان بزرگداشت این مرد بزرگ در مدرسه ای که برای او و به احترام او ساخته شده شکل می گیرد و به روح تابناک این مرد درود می فرستیم، کسی که امام امت وقتی اسمش را بردند فرمودند “حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَ اَلنَّبِیِّینَ وَ اَلصِّدِّیقِینَ”، امام باید این چهره را معرفی می کرد و دعایی که برای ایشان کرد حاکی از احترامی بود که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری برای این مرد بزرگ داشت.
قاعدتا باید در مجالسی که مربوط به بزرگان هست مطالبی را ناظر به شخصیت آن بزرگان مطرح کنیم.بنده امروز سوالی پیرامون این دارم که ملاصدرا برای امروز نظام اسلامی و جامعه جهانی باید چه کار کند و اگر ما به شأن و شخصیت ملاصدرا احترام می گذاریم باید از ایشان چه چیزی را برای امروز خود بگیریم و رشد دهیم؟
اولین مسئله این است که باید باورمان بیاید که جهان اسلام و نظام اسلامی نیازمند به فلسفه ورزی است.
از آیت الله اعرافی کتابی چاپ شده در مورد حکم فلسفه ورزی که از نگاه فقهی به فلسفه نگاه کرده اند.همان طور که فیلسوفان به فقه نگاه می کنند و جناب فارابی در این زمینه غوغا کرده و حرف های زیادی دارد که متاسفانه به نظر می رسد در فلسفه ابن سینا و ملاصدرا ادامه پیدا نکرده است.اما از این طرف هم می شود که فقیه به فلسفه نگاه کند و آیت الله اعرافی مباحث ارزشمندی را مطرح کردند و اینکه فلسفه ورزی نیاز است و می دانید یک گروهی همیشه بوده اند که در‌ مقابل این پرسش پاسخ دیگری داشتند اما آیت الله اعرافی با بیان پاکیزه ای این مطلب را مطرح کردند و به نظر برای جوان ترها خصوصا در حوزه ها خواندن این کتاب مفید است.
این مسئله که مطالعه و تحصیل فلسفه جایز است یک‌ بحث است و اینکه فلسفه لازم است بحث دیگر.
ما به عنوان کسانی که نظام اسلامی را شکل داده ایم در تعامل و ارتباط با سایر ملل نیاز داریم که فلسفه ورزی کنیم چون اگر ما فقط فقه بگوییم ممکن است بقیه کشورها فقه ما را قبول نداشته باشند حتی در کشورهای مسلمان که فقه خود را دارند اما اگر یک نکته ای را منطقا و عقلا اثبات کنید کسی مخالفت نمی کند و این ضرورتی است که ما باید مجهز به فلسفه باشیم و برای توسعه آن برنامه ریزی داشته باشیم و حداقل به اندازه ای که نیاز به آن برطرف شود.
تشکر ویژه ای میکنیم از حجت الاسلام والمسلمین عباس زاده که در این راستا تلاش های بسیاری کردند و در شروع کار مشکلاتی داشت که پای آن ایستادند و الحمدالله امروز مجمع حکمت جای خودش را در بین مراکز فرهنگی و علمی به نوعی باز کرده و فضا مساعد تر شده است تا کارهای بعدی انجام شود و انشاالله بعد از این نیز حجت الاسلام والمسلمین نیری این بار را به دوش خواهند کشید و همه کمک می دهیم.
اما اگر از بحث لزوم فلسفه ورزی به عنوان کلی و عام رد شویم که نیاز به آن بر همه روشن است البته نیاز دارد که برنامه داشته باشیم تا در بدنه حوزه و دانشگاه جایگاه خود را پیدا کند، بحث دومی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب فلسفه ما باید دنباله داشته باشد یعنی فلسفه در جهاتی که عملیاتی تر است ادامه داشته باشد.
یک کار پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده در خصوص ابتلایی که جامعه ما پیدا کرده به مسئله خودکشی که یک بحث اجتماعی است و ما می خواهیم ببینیم نقش معنویت برای جلوگیری از این اتفاق چقدر است؟هرجا معنویت بیشتر است خودکشی کمتر است و این یک‌ مطلب واضحی است اما می خواهیم تحقیق تجربی کنیم و نهایتا برنامه ریزی کنیم که چگونه معنویت را رشد دهیم تا مشکل اجتماعی رفع شود.
سلامت معنوی دو مدل است وجودی و مذهبی که باید ببینیم این تقسیم سلامت معنوی به وجودی و مذهبی از کجا آمده است؟اینکه بدانیم نگاهمان به سلامت معنوی چطور است در تحلیل نهایی اثر می گذارد یا خیر؟قطعا اثر میگذارد و بنابراین فلسفه اینجا وجود دارد و فقط نگاه روانشناسانه نیست حال فلسفه ملاصدرا در چند پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است؟رهبری فرمود ادامه فلسفه را کار کنید، ما بسیار خوب مباحث نفس می گوییم ولی یا در کلاس دانشگاه هست یا در حجره های حوزه و اگر در مورد یک مسئله اجتماعی تحقیق شد آیا مباحث نفس ملاصدرا به کار گرفته می شود؟متاسفانه نمی شود.

هم وجود شناسی و انسان شناسی ملاصدرا باید خود را نشان دهد و هم تحلیلی که ملاصدرا دارد نسبت به رابطه فلسفه و دین که در فلسفه متعالیه این جمله مشهور حضرت آیت الله جوادی آملی را همه تکرار می کنیم که اینجا قرآن، عرفان و برهان با هم هماهنگ است و اگر هماهنگ است چرا خود را در کوچه، خیابان و حل مسئله اجتماعی نشان‌نمی دهد؟این فلسفه یک دنباله می خواهد که این دنباله را رهبر معظم انقلاب فرموده باید ایجاد کنیم و وظیفه نسل فعلی است.
خیلی باید تلاش شود و ما برای ادامه دادن فلسفه در این عرصه ها چه کم داریم؟اگر ساز و کاری را شناسایی کنید که این فلسفه را وسط میدان اجرا و عمل ببرد یعنی نظام اسلامی را برای چندین سال تأمین کرده اید برای اینکه فلسفه های دیگران هست که برای ما حکم آخر را می برد و فلسفه ما کجاست؟محصور شده در دیواره های ۴۰۰ سال پیش مدرسه خان که از اینجا باید بیرون رود و این کاری است که مجمع عالی حکمت باید انجام دهد و شیراز می تواند برای این قضیه جای مهمی باشد و ظرفیت های خوبی در اطراف این شهر است که اگر دست به دست هم دهند مسئله را حل می کند.خیلی کار بزرگی بر دوش داریم و امیدواریم بتوانیم این کار را شروع کنیم و به سامان برسانیم.
استدعای بنده برای دور جدید مجمع عالی حکمت فارس از مدیر جدید مجموعه این است که تلاش کنید و بزرگ منشانه و جهادی پیگیر کار باشید.واقعا اگر مبانی فلسفی ما بخواهد به کار آید چه تغییری در کار ایجاد میشود و در ادامه آن را مدنظر قرار دهیم نه اینکه حرف ملاصدرا را بزنیم اما به مطالب فلسفه دیگران عمل کنیم و این اشتباه است.باید موشکافانه این اختلاف را بشناسیم و بعد ببینیم چه کسی به حرفی که امام زد و مسیری که شهدا رفتند ایمان دارد و طبق ان کار کنیم.
یکسری از مبانی و پارادایم های ما باید جابه جا شود و یک شیفت پارادایم داریم و هیچ کس جز شما نمی تواند این کار را انجام دهد، یا وظیفه را احساس می کنیم و انجام می دهیم یا دیگر از شرایط موجود نباید گله کنیم.
این مبانی باید در علوم جدید تغییر کند و تبدیل شود به مبانی فلسفی خودی، همان مبانی که به آن باور داریم و بعد خواهیم دید که تاثیر خود را در عرصه اجتماع خواهد گذاشت و گام دوم انقلاب اسلامی برای شما همین جاست.به اندازه کافی شعار دادیم اما اگر این کار انجام نشود تا ابدالدهر گیر هستیم.
این نکاتی که عرض کردم شما بیشتر می دانید اما برنامه ریزی برای حل آن توقعی است که در دور جدید مجمع از حجت الاسلام والمسلمین نیری داریم و انشاالله یکی از مسائل را حل کنیم تا برای حل سایر مسائل الگویی شود.
گاهی ما فلسفه متعالیه را به میدان نمی آوریم تا سایر فلسفه ها را به چالش بکشیم.باید وسط میدان بیاییم و ذره بین بگذارید و هرجا که ردپای فلسفه دیگری است که مورد انتقاد شماست محکم انتقاد کنید که این کار اصل فضا را تغییر می دهد، شهید مطهری همین کار را کرد که میدان دار شد به جای اینکه در گوشه ای بنشیند به وسط میدان آمد.
علامه طباطبایی ما به میدان آمده است و اثبات کرده طرف مقابل زمین می خورد و شهید طهری به میدان آمده و اثبات کرده طرف مقابل را می تواند زمین بزند و پیروزمندانه پرچم فلسفه متعالیه را بالا برده اند و نباید بترسیم و این ترس است که باعث شده است بچه های ما در تحلیل مسائل گیر کنند و دشمن اعتماد آنها را از دانشگاه و حوزه کم می کند، برای مقابله با مشکل امروز باید به وسط میدان بیاییم.چالش ها را ایجاد کنید و خواهید دید پاسخ قوی از دل چالش ها بیرون می آورید و انشاالله که در این زمینه توفیقاتی نصیب فارس و شیراز باشد و باز هم چهره های نورانی از شیراز آبرو، عزت و عظمت اسلام را بیشتر جلوه دهند.

انتهای پیام/