برای اولین بار در شیراز: افتتاح نمایشگاه نگین افتاب در موزه حرم شاهچراغ(ع)
برای اولین بار در شیراز: افتتاح نمایشگاه نگین افتاب در موزه حرم شاهچراغ(ع)

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) گفت: نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ با حضور نماینده ولی فقیه در فارس در محل موزه شاهچراغ افتتاح می شود. به گزارش خبرنگار پگاه خبر، مهدی محسنی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حرم شاهچراغ (ع) […]

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) گفت: نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ با حضور نماینده ولی فقیه در فارس در محل موزه شاهچراغ افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار پگاه خبر، مهدی محسنی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:
حرم شاهچراغ (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت در کشور خود یکی از دلایل قطب قرانی بودن فارس است و دلیل عمده ای است که ما فعالیتهای در خور و شایسته ای برای این نام داشته باشیم.
وی با اشاره به نگهداری مجموعه نفیسی از نسخه های قرانی در مجموعه اسناد و کتابخانه حرم شاهچراغ که در نوع خود در کشور کم نظیر هستند؛اظهار داشت:
بیش از ۷هزار جلد کتابهای خطی و چاپ سنگی در مجموعه نگهداری میشود که عمده نسخ خطی را قران تشکیل میدهد.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر ادامه داد: از ۳هزارو۳۰۴کتاب نسخه خطی که در مجموعه اسنادخطی شاهچراغ نگهداری می شود، ۲هزار۰۸۳جلد قران، ۴۵نسخه از تفاسیر قران و ۱۰۰ کتاب از انواع دعا و احادیث را شامل میشود.
محسنی به تعداد کل کتابهای چاپ سنگی موجود در این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت:  از تعداد ۳هزارو ۴۲۳جلد چاپ سنگی موجود در این‌مجموعه ۲۶۳جلد نسخه های چاپ سنگی قران کریم، ۱۴۶نسخه تفاسیر قران، ۲۴۲نسخه کتابهای دعا و احادیث و
۲هزارو ۷۷۲جلد کتاب جاپ سنگی در انواع رشته های دیگر موجود است.

وی گفت: برای نگهداری و نشر این نسخ و دسترسی آسان پژوهشگران و عموم مردم  و حرکتهایی که در راستای قطب قرانی داشته باشیم در نمایشگاه نگین افتاب از این مجموعه رونمایی میکنیم.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر به اثاری که برای اولین بار در تاریخ کشور در این نمایشگاه رونمایی میشوند اشاره کرد و افزود: برای اولین بار کتاب قرانی مربوط به صده چهارم که ثبت ملی شده است به نمایش گذاشته می شود که سر،سوره ها با اب طلا و علاماتشون با مرکب سرخ نوشته شده و در هرصفحه ۱۸سطر وجود دارد که با خط کوفی نگارش شده است.
وی از افتتاح آزمایشگاه افت زدایی و مرمت تخصصی اثار خطی در مجموعه حرم حضرت شاهچراغ خبر داد و عنوان داشت: با ایجاد این آزمایشگاه دیگر نیازی به ارسال اثار به مناطق دورتر نیست و میتوانیم جنوب کشور را نیز پوشش دهیم.
محسنی با اشاره به اینکه در سالن مطالعه خواهران ۴۰۰ صندلی و ۲۰۰ صندلی در سالن مطالعه برادران وجود دارد، گفت:کتابخانه تخصصی علوم قرانی امام رضا (ع) بعد از ماه مبارک رمضان راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سفیر دانایی اظهار داشت: به دلیل تنوع کتابهای اهدایی و تکرار در مجموعه کتابخانه حرم تعداد زیادی از این کتاب ها به مدارس و مساجد مناطق محروم اهدا میشود.

به گزارش پگاه خبر  در نمایشگاه نگین افتاب، بازدید برای عموم از ساعت ۸صبح الی ۲۰عصر رایگان می باشد.

انتهای خبر/زرین کلاه