ظرفیت‌های گسترده گردشگری در استان فارس نباید باعث غفلت از ظرفیت عظیم و معنوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) و داشته‌های متعدد گردشگری زیارتی موجود در فارس شود.
ظرفیت‌های گسترده گردشگری در استان فارس نباید باعث غفلت از ظرفیت عظیم و معنوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) و داشته‌های متعدد گردشگری زیارتی موجود در فارس شود.

ظرفیت‌های متنوع و گسترده گردشگری در استان فارس در ابعاد طبیعی، تاریخی، فرهنگی، درمانی، هنری و ادبی نباید باعث غفلت از ظرفیت عظیم و معنوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) و داشته‌های متعدد گردشگری زیارتی موجود در فارس شود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس  در نشست خبری با اصحاب رسانه  گفت: وجود ظرفیت‌های متنوع و گسترده گردشگری در استان فارس در ابعاد طبیعی، تاریخی، فرهنگی، درمانی، هنری و ادبی نباید باعث غفلت از ظرفیت عظیم و معنوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) و داشته‌های متعدد گردشگری زیارتی موجود در فارس شود.

شرکت توسعه گردشگری فارس

احمد نقیب‌زاده با بیان اینکه، گردشگری مذهبی از اصلی‌ترین ظرفیت‌ها برای توسعه صنعت گردشگری فارس محسوب می‌شود، لازمه تحقق این مهم را مدیریت واحد برای برنامه ریزی و اقدامات اجرایی دانست و گفت: طرح زیارتی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) با عنوان “سحاب”، توسط این شرکت تدوین شده و با حمایت استاندار و نماینده ولی فقیه در فارس و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه  اجرایی شدن این طرح قطعاً منجر به رونق بخش گردشگری مذهبی و زیارتی خواهد شد، گفت: اجرا شدن این طرح با تامین منابع از طریق منابع دولتی حمایت‌های خیرین بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های عمومی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس با بیان اینکه ساختار اجرایی این طرح با مدیریت معاون هماهنگی امور زائران استانداری و تولیت آستان مقدس احمد بن موسی(ع) و مشارکت دستگاه‌های مرتبط خصوصی دولتی و عمومی شکل خواهد گرفت، افزود:  بناست به صورت دائم موضوع توسعه گردشگری زیارتی در شهر شیراز در دستور کار قرار گیرد و از این رو دغدغه مدیران در استان برای ارتقاء شهر شیراز به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در چارچوب اقدام‌های عملیاتی و حمایتی از این طرح به عوامل موثر برای توسعه گردشگری زیارتی تبدیل خواهد شد.

او با بیان اینکه در اولین مرحله هدف گذاری اجرای این طرح جذب یک میلیون زائر تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، افزود: در واقع به افرادی که مطابق طرح در شهر شیراز حضور خواهند یافت عنوان سفیران زیارت حرم مطهر احمدبن موسی(ع) لقب خواهد گرفت و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام خواهد شد که هر کدام از این زائرین پس از بازگشت از شهر شیراز خود سفیر و مبلغی برای ترویج فرهنگ زیارتی شهر شوند

 هفته فرهنگ شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) درسایر  استانها برگزار می شود 

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری هفته‌های فرهنگی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در شهرهای دیگر خبر داد و گفت: این هفته‌ها به منظور معرفی اهمیت و قداست جایگاه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) است که توسط کارگروه برنامه ریزی و اجرایی آن پیگیری خواهد شد.

او همچنین استفاده از ظرفیت شهرهای مقدس مشهد و قم برای سفرهای زیارتی به شیراز از جمله موضوعاتی دانست که باید به آن توجه ویژه شود.

نقیب‌زاده با اشاره به اینکه جذب بخشی از تسهیلات سفر دستگاه‌های اجرایی و همکاری فعالان صنعت گردشگری در این  استان‌ها برای سفر زیارتی به شیراز از جمله موضوعاتی است که در این طرح پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: تسهیلات سفرهای زیارتی در قالب بودجه‌های دولتی در راستای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تخصیص اعتبارات گوناگون برای شهر شیراز نیز پیگیری خواهد شد

بازار هنر شیراز؛ جاذبه جدید گردشگری 

او در بخش دیگری از سخنانش به بازار هنر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: بازار هنر در محله سر باغ در منطقه تاریخی فرهنگی و نزدیک گذر سنگ سیاه در شهر شیراز واقع شده است که این بازار قرار است با شاخص‌های جهانی صنایع دستی به جاذبه جدید گردشگری این شهر تبدیل شود.

نقیب‌زاده با اشاره به اینکه بازار هنر دارای ۶۵ مغازه و معماری برگرفته از دوره زندیه و بازار وکیل است، افزود: این بازاربا مصالح سنتی ساخته شده و با افتتاح آن یکی از بهترین مجموعه‌های تولید و عرضه آثار هنری در پایتخت جهانی صنایع دستی در کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود : بازار هنر  فرصت مناسبی را برای تولید کنندگان محصولات هنری فراهم می‌کند تا بتوانند به صورت مستقیم تولیدات هنری خود را به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کند.

نقیب‌زاده ادامه داد: توجه به اقتصاد هنر و تقویت و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی مهمترین اهداف فعالیت‌ها در این مکان خواهد بود.

او با تاکید به اینکه باید از این فرصت برای آشنایی جهانیان با ظرفیت‌های عظیم هنری شیراز استفاده حداکثری شود، گفت: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای نحوه بهره‌برداری فعالیت در این  بازار در راستای تحقق این هدف و ایجاد جایگاه برای آن در سطح استانی، ملی و بین‌المللی و مشارکت فعالان و ذینفعان صنایع دستی و گردشگری استان با مدیریت استانداری فارس انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث تأسیسات زیربنایی پروژه در حال انجام است، پیش بینی می‌شود حداکثر تا اول اسفندماه سال جاری بازار هنرشیراز رسماً فعالیت خود را آغاز کند.

نقیب‌زاده همچنین با اشاره به اینکه شرکت توسعه گردشگری، دولتی بوده و زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است، افزود: این شرکت با هدف توسعه زیر ساخت‌ها و خدمات گردشگری ایجاد شده و در استان‌ها استانداران، رئبس  و مدیران اداره کل میراث فرهنگی عضو و نایب رئیس هیئت مدیره آن هستند.

او، ایجاد سازمان نظام گردشگری را یکی از پیشنهادات در راستای بهبود وضعیت این صنعت بیان و اضافه کرد: پیشنهاد ایجاد این سازمان از سوی شرکت توسعه گردشگری فارس ارائه شده است؛ همانطور که در حوزه‌های کسب و کار شاهد سازمان‌هایی نظیر نظام مهندسی، پرستاری، کشاورزی و … هستیم، ایجاد چنین سازمانی در مبحث مهم گردشگری نیز ضرورت محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس؛ ارائه خدمات حرفه‌ای و سطح بندی خدمات، همچنین ارتقای فعالیت بخش خصوصی و  دولتی در حوزه گردشگری در دستور کار این سازمان خواهد بود.

نقیب زاده ادامه داد: پیگیری‌های تشکیل این سازمان انجام شده اما نیاز به حمایت نمایندگان مجلس برای تصویب آن هستیم.

او همچنین به حوزه سرمایه گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سرمایه گذاران مانند رزمندگان میدان جنگ هستند و باید تسهیلات لازم اعم از صدور مجوزات و ارائه زمین برای سرمایه گذاری در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا روند کار در این حوزه تسهیل تر شود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس همچنین به ایجاد پنجره واحد سرمایه گداری در استانداری اشاره و اضافه کرد: در برخی دستگاه‌های اجرایی، امکانات مازادی وجود دارد، لذا برگزاری جلسات و مراوداتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا با عقد تفاهمنامه‌هایی از این ظرفیت‌ها در راستای اهداف توسعه گردشگری استفاده مطلوب شود.

نقیب‌زاده، گردشگری سلامت را از مزایای ویژه فارس و شیراز دانست و با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب در این بخش، لزوم دنبال کردن مسیری برنامه‌ریزی شده برای افزایش تعداد گردشگران خارجی در این بخش و ارتقاء کیفیت و بهبود نظارت را یادآوری و اضافه کرد: در این ارتباط بحث بازاریابی را از کشور عراق، آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس در پاسخ به اینکه در برخی کشورهای همسایه اقداماتی در زمینه گردشگری سلامت اجرایی شده و در عراق هم شاهد احداث بیمارستانی تخصصی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی هستیم، گفت: قطعا حوزه گردشگری، منجمله گردشگری سلامت یک بخش رقابتی است و ما باید به دنبال کیفیت بخشی خدمات باشیم، از طرفی با توجه به جایگاه ایران و شهر شیراز و استان فارس در حوزه بهداشت و درمان، توانمندی بالقوه مناسبی برای این حوزه وجود دارد.

نقیب‌زاده یکی از مشکلات موجود برای جذب گردشگران خارجی حوزه سلامت را زیرساخت ترابری برشمرد و یادآور شد که برای رفع این نقیصه و با پیگیری‌ها و حمایت‌های انجام شده، شاهد برقراری یک خط پروازی مستقیم بین شیراز-نجف هستیم که قطعا تاثیر بسزایی در جذب گردشگر به ویژه گردشگر سلامت خواهد داشت.