استان فارس ،رتبه نخست در تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران
استان فارس ،رتبه نخست در تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه فی مابین وزارت کشور و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به منظور تشکیل و فعال نمودن تعاونی های توسعه و عمران در شهرستان های استان فارس جلسه ای با حضور جناب آقای افشون معاون هماهنگی […]

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه فی مابین وزارت کشور و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به منظور تشکیل و فعال نمودن تعاونی های توسعه و عمران در شهرستان های استان فارس جلسه ای با حضور جناب آقای افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس،مختاری مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و سایر اعضا تشکیل شد.


سهراب مختاری مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس گفت :به منظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان ها و هدایت منابع ورودی به بخش های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی شرکت هایی با عنوان شرکت های توسعه و عمران شهرستانی تشکیل می گردد.

سهراب مختاری با بیان اینکه انجام طرح هایی به دلیل رانت زا بودن آن و امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، گفت : تشکیل شرکت های توسعه و عمران شهرستانی که تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و قانون اصلاح موادی از قانون برنامه پنجم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی می باشد در انجام فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهر و روستاها اهمیت زیادی دارد.

مختاری افزود : ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی، تولیدی، توزیعی و خدماتی، خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در حوزه شهرستان‌ها، تملک اراضی بافت‌های فرسوده، انجام هرگونه معامله، خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع تعاونی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه به صورت شرکت مادر تخصصی هلدینگ از اهم فعالیت‌ شرکت های توسعه و عمران است.

وی با بیان اینکه قانون مربوط به تشکیل شرکت تعاونی توسعه عمران در ۲۸ آذر سال ۹۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، گفت :قانون تاسیس شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی شامل ۱۵ ماده و ۹ تبصره است که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان رسید و برای تشکیل این شرکت های تعاونی، حداقل نیم ‌درصد از جمعیت هر شهرستان باید عضو شوند و افراد متولد، شاغل و ساکن شهرستان حق عضویت در شرکت را دارند.

وی گفت : اعضای مشخص شده برای هیئت مدیره این تعاونی در شهرستان‌ها، افراد با سابقه کار اجرایی و مدیریتی بوده که امیدواریم بتوانند با مدیران دستگاه های اجرایی در خصوص شرکت در مناقصه ها و اجرای پروژه ها تعامل و همکاری داشته و سود بیشتری را برای اعضا که همان افراد جمعیت شهرستان است فراهم نمایند.

مختاری با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌بایست در توسعه و عمران شهرستان ها حضور فعال و مستمر داشته باشند،افزود : یکی از برنامه‌های مهم دولت در حوزه تعاونی ها، تشکیل شرکت‌های توسعه و عمران شهرستانی می باشد.

سهراب مختاری گفت : در استان فارس تاکنون در ۸ شهرستان شیراز، لامرد، مهر، داراب، بوانات، فراشبند،فیروزآباد و قیر و کارزین تعاونی توسعه و عمران با کمک فرمانداران تاسیس شده و در ۴ شهرستان فسا ، لار، نی ریز و زرین دشت نیز  پذیره نویسی از متقاضیان عضویت انجام شده و در حال انجام مراحل می‌باشد و استان فارس به همین حیث رتبه نخست در کشور در تعداد شهرستان های دارای تعاونی توسعه و عمران را دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد۹۲ تعاونی توسعه و عمران درکل کشور ثبت شده است، گفت : همکاری استاندار محترم و فرمانداران محترم از دلایل موفقیت استان در تشکیل این نوع تعاونی ها بوده و حدود ۱۰ درصد شرکت های تعاونی توسعه و عمران کل کشور در شهرستانهای استان فارس می باشد.


مختاری همچنین به رتبه برتر استان در تشکیل تعاونی ها و همچنین روستا تعاون و تعاونی بانوان اشاره کرد.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در خصوص تشکیل اتحادیه ها گفت:استان فارس در کنار استان کرمان در صدر تشکیل اتحادیه ها قرار دارد.


مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت:استان فارس در سال جاری مقام سوم کشور در تعاونی های فراگیر دارا می باشد


مختاری پیش بینی کرد تا پایان سال جاری در در پنج شهرستان دیگر نیز تعاونی توسعه و عمران با همکاری فرمانداران شهرستان ها تشکیل گردد