پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی در حوزه چاپ و نشر کتاب و منسوجات سخت افزاری و نرم افزاری، در فارس
پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی در حوزه چاپ و نشر کتاب و منسوجات سخت افزاری و نرم افزاری، در فارس

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی، و کتابدار گفت: فارس با ۲۳۰۰ روستا و ۱۲۰ شهر، ۳۷ شهرستان و حدود ۵ میلیون جمعیت، نقشی همانند یک کشور متمدن، موثر، با سرمایه های مومن، متدین، متخصص و خطه ای سرشار از آثار تاریخی و مردمان فرهیخته ای دارد […]

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی، و کتابدار گفت: فارس با ۲۳۰۰ روستا و ۱۲۰ شهر، ۳۷ شهرستان و حدود ۵ میلیون جمعیت، نقشی همانند یک کشور متمدن، موثر، با سرمایه های مومن، متدین، متخصص و خطه ای سرشار از آثار تاریخی و مردمان فرهیخته ای دارد که در تاریخ، ریشه ای با عمر هزاران سال دارند.

محمد فرخ زاده با اشاره به نقش موثر حوزه کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد: کاهش جرایم و آمار زندانی ها، کاهش نزاع های خیابانی، کثرت حوزه اختراعات و تربیت دانشمندان، افزایش رفتار و انضباط اجتماعی و تقویت فرهنگ موثر شهری و روستایی از نتایج اثربخش توجه به حوزه کتاب می‌باشد.

این مسئول، توجه به مقوله اقتصاد حوزه کتاب را گوشزد کرد و یادآور شد که در طول یک سال گذشته، گردش مالی این بخش در سطح کشور حدود شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و هدف گذاری امسال نیز ۸ هزار میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس به جای خالی یک شهرک صنعتی در حوزه صنعت کتاب و منسوجات کتاب، گریز زد و تاکید کرد که از محل این کار ارزشمند می توان اشتغال موثر ایجاد نمود. از تهیه میز و صندلی و چاپ و صحافی کتاب گرفته تا هزاران شغل دیگر همچون زنجیره تولید و بازیافت کاغذ، چاپخانه های مدرن، مراکز تولید نرم افزار و سخت افزار و کسب و کارهای فضای مجازی مضامینی بود که فرخ زاده اذعان کرد که از قِبل آن می توان شغل ایجاد کرد.

معاون استاندار فارس گفت: در بخش های مربوط به خوشه های صنعتی، پژوهشکده های تخصصی در حوزه کتاب، اندیشکده ها، خانه های خلاق و مباحث مربوط به استارتاپ ها نیز باید کارهای ویژه ای در فارس انجام شود.

او بر ورود موثر به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و تهیه خوراک خوب برای سنین مختلف، تاکید و اضافه کرد: آنچه امروز دیده می شود، جای خالی سواد رسانه و محتوای غنی و موثر در این فضاهاست که می طلبد فعالان حوزه کتاب، همان طور که فارس را در بخش کتابخوانی به قله رساندند، نمایندگی و تولیت این حوزه را نیز در کشور به عهده بگیرند.

فرخ زاده با اشاره به اجرای طرح های حوزه کتابخوانی در زمان مسئولیت های پیشین خود، اذعان داشت: بیش از ۱۵ کتابخانه در جای جای شهر شیراز به ویژه مناطق محروم ساخته شده و امکان تولید کتاب دیداری و شنیداری نیز در فرهنگسراهای بزرگ مقیاس با احداث کتابخانه و استدیو، میسر گردیده و این مسئله نشان می دهد که فارس در حال قرار گرفتن در یک تراز قابل قبول است.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش تعداد کتابخوان ها تاکید کرد: در طول چند سال اخیر، اجرای طرح هایی همچون «سفر مطالعه» با استفاده از ظرفیت اتوبوس های شهری، نقش موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته است.

فرخ زاده با بیان اینکه تنها ۴۷ درصد از جمعیت کشور، کتابخوان هستند و ۵۳ به صورت مطلق کتاب نمی خوانند، گفت: باید برای نیمی از جمعیت کشور، برنامه ریزی موثری انجام داد تا برای آنها انگیزه ایجاد شود و آنها را به ۴۷ درصد اضافه نماییم و تلاش موثری برای تشویق به دانایی داشته باشند.

معاون استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دوردست ترین شهرهای استان نیز تلاش های خوبی در حوزه کتاب انجام داده اند که این مسئله باید کثرت یابد و خیرین نیز در این بخش، نقشی اساسی ایفا کرده اند.

فرخ زاده ابراز داشت: پیش از ورودم به شورای شهر، هیچ قطعه ای برای هنرمندان، مشاهیر و مفاخر در سطح شیراز وجود نداشت اما پس از درگذشت یکی از هنرمندان شیرازی و دفن پیکر ایشان در جای نامناسب، این ایده در ذهنم شکل گرفت که باغ مزار مشاهیر و مفاخر در دارالسلم که سومین آرامستان معتبر جهان است، به عنوان باغ مزار مفاخر و مشاهیر در نظر گرفته شود.

فرخ زاده گفت: قطعه ای در دارالسلم، آماده شده که اگر پس از سالها، فرهیخته ای از میان ما رخت بربست در جایگاه مناسبی، جای بگیرد و جوانان و نسل های آینده با آنها و آثارشان آشنا شوند. معاون استاندار فارس اظهار داشت: یک خانه تاریخی در همین محل وجود دارد که قرار شده پس از مرمت به موزه آثار مفاخر و مشاهیر تبدیل شود. فرخ زاده به موضوع مهم پاسداشت نقش اساتید حوزه کتاب نیز اشاره کرد و گفت: باید این پاسداشت ها، ماهانه و بلکه روزانه برگزار شود چرا که در این بخش، زحمات پنهان بسیاری کشیده شده و افراد گمنام بزرگی وجود دارند که باید از آنها تقدیر کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در پایان به اهمیت احداث کتابخانه مرکزی شیراز پرداخت و تاکید کرد: چند سالی است این کتابخانه، منتظر به بار نشستن است و در طول سالهای گذشته نیز مکان های مختلفی برای احداث آن جانمایی شده است.

فرخ زاده در عین حال ابراز داشت: با توجه به جمعیت ۱۲۹ هزار نفری مردم در هر منطقه از کلانشهر شیراز، نیاز است که در هر منطقه، یک کتابخانه ایجاد شود، چرا که کتابخانه های مرکزی مناطق، نماد شهر فهیم، دانش محور و دانش پرور است که با همت متعالی نهاد کتابخانه ها و شورای اسلامی شهر و شهرداری، این کار به سرانجام خواهد رسید.
در این آیین از برگزیدگان کشوری و ملی حوزه کتاب، پیشکسوت ها، خیرین، اعضای کتابخوان در حوزه های سنی خردسال و بزرگسال و سایر فعالان بخش کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.