شروع مرمت اضطراری پایه ستون آبراه شهر تاریخی دارابگرد
شروع مرمت اضطراری پایه ستون آبراه شهر تاریخی دارابگرد

مسئول اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب از آغاز طرح مرمت اضطراری پایه ستون آبراه دارابگرد خبر داد. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی  استان فارس؛ داوود مرادی در این خصوص گفت: «در قسمت دروازه شمالی  شهر تاریخی دارابگرد، […]

مسئول اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب از آغاز طرح مرمت اضطراری پایه ستون آبراه دارابگرد خبر داد.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی  استان فارس؛ داوود مرادی در این خصوص گفت: «در قسمت دروازه شمالی  شهر تاریخی دارابگرد،  بقایای  پایه  ستون هایی وجود دارد که  با توجه به شواهد و مطالعات انجام شده به نظر می رسد از روی پل، آب به  درون این شهر باستانی  هدایت می شده است.»

او ادامه داد: «پایه پل ها در قسمت بیرون از دیوار دارابگرد و درون خندق قرار دارند و در حال حاضر  یکی از این پایه ها پابرجا و مابقی در طی سالیان متمادی تخریب شده اند. لذا برای جلوگیری از تخریب آخرین پایه پل، مرمت این اثر در دستور کار این اداره قرار گرفته است.»

مرادی اضافه کرد: « طرح مرمت با اعتبار۶۰ میلیون ریال  و به منظور استحکام بخشی ستون از تاریخ شنبه  23 آذر ماه آغاز و پس از۱۰روز پایان می یابد.»

گفتنی است، شهر داربگرد در فاصله ۱۱ کیلومتری جنوب شهرستان داراب در استان فارس واقع شده است . ورودی این شهر دارای چهار دروازه اصلی بوده و گرداگرد آن را دیوار عظیمی به طول ۶ کیلومتر قرارگرفته است . پشت دیوار خندق بزرگی برای نگهبانی از شهرایجاد شده و درمرکز شهر و بلندترین قسمت آن دو صخره عظیم جدا  از هم وجود دارد که در بالای این صخره بزرگ، آثار کاخ منسوب به اردشیر بابکان دیده می شود. این شهر تاریخی به شماره ۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.