نشست تخصصی توسعه تجارت با سوریه برگزار شد/سوریه بازار محصولات صادراتی فارس
نشست تخصصی توسعه تجارت با سوریه برگزار شد/سوریه بازار محصولات صادراتی فارس

نشست تخصصی توسعه تجارت و اعزام هیات تجاری به کشور سوریه با حضور فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه گفت: ۱۵ بازار را به عنوان […]

نشست تخصصی توسعه تجارت و اعزام هیات تجاری به کشور سوریه با حضور فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.
به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه گفت: ۱۵ بازار را به عنوان بازارهای بین المللی برای حضور کالاها و محصولات استان فارس پیش بینی کردیم که رصد و بررسی کارشناسی و تدوین برنامه های مشخص استان از برنامه های ما برای این بازارهاست.
وی افزود: به دنبال حضور با ثبات کالاها و محصولات استان در بازارهای هدف صادرات استان هستیم بنابراین پتانسیل ها، ظرفیت ها و راهکارهای ورود به بازار سوریه را به خوبی شناسایی و تبیین می کنیم.
ماهرانی اظهارداشت: متاسفانه تاکنون حضور محصولات استان فارس در بازارکشور سوریه بسیار کم بوده لذا تلاش می کنیم شرایط حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی و محصولات فارس در این کشور به خوبی مهیا شود و سهم مناسبی از بازار این کشور را به محصولات استان اختصاص دهیم.
در این جلسه آقای رضوان نماینده تسهیلگر فعالین اقتصادی ایران و سوریه نیز گفت: کشور سوریه ۱۸ میلیون جمعیت دارد که بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات نقش محوری در اقتصاد این کشور دارد که با توجه به پتانسیل های فارس، این استان می تواند سهم خوبی در تجارت و صادرات به این کشور داشته باشد.
وی افزود: کشور ایران امتیازهای ویژه ای در کشور سوریه دارد که بنا داریم از این فضا برای گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور استفاده کنیم.
رضوان اظهارداشت: یکی از امتیازهای ویژه ایران این است که تمام کالاهایی که واردات آنها به کشور سوریه آزاد است تعرفه چهار درصد گمرک وارد این کشور شود که این امتیاز قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: علاوه بر بازار عمومی تجار و بازرگانان ایران در بازار خصوصی این کشور نیز حضور قوی و کارآمدی دارند افزود: اعطای مجوزهای فوق العاده شامل تشریفات مناقصه، مجوزات پزشکی، مجوزات دارویی، مجوزات گردشگری و سیاحت و … از دیگر ویژگی های کشور سوریه به ایران است که به هیچ کشور دیگری داده نشده است.
نماینده تسهیلگر فعالین اقتصادی ایران و سوریه ادامه داد: در حال حاضر واردات ۸۸ قلم کالا به کشور سوریه ممنوع است که با رایزنی هایی که انجام شده برخی از کالاها آزاد می شود و در یک ماه آینده تعداد کالاهای صادراتی از ایران به این کشور تنها به ۲۴ قلم و در شش ماه آینده به ۴ قلم کالا می رسد.
رضوان عنوان داشت: کشور سوریه ۸۰ درصد نیاز به بازسازی دارد لذا این فرصت خوبی برای حضور در بازار این کشور است که بر اساس اولیت بندی های این کشور مواد غذایی و دانش فنی در بسیاری از حوزه هاست.
وی تصریح کرد: همچنین زمینه هایی از جمله کشت فراسرزمینی، سیمان، بسته بندی و فرآوری مواد غذایی جز اولویت های مناسب برای حضور در بازار کشور سوریه است.
رضوان افزود: در بخش مالی نیز مبادلات تجاری این کشور بر اساس لیر و دلار انجام می شود که با همکاری دو بانک ایرانی و سوری؛ بانک مشترک بین ایران و سوریه راه اندازی شده و هم اکنون در مرحله جانمایی شعبه این بانک قرار دارد.
وی بیان داشت: این درحالی است که صرافی های ایرانی نیز در سوریه فعال هستند و اقدامات مالی را برای تجار و بازرگانان انجام می دهند.
نماینده تسهیلگر فعالین اقتصادی ایران و سوریه در بحث حمل و نقل نیز اضافه کرد: در حال حاضر عمده ارسال و انتقال کالا به کشور سوریه با استفاده از سیستم حمل و نقل دریایی و هوایی انجام می شود که در بحث حمل و نقل زمینی نیز اقداماتی درحال انجام است.
رضوان در بحث امنیتی نیز ادامه داد: امروز شرایط حضور در کشور سوریه مناسب است و نگرانی از جمله در بعد امنیتی وجود ندارد و برای فعالان اقتصادی کشور ما می توانند در سوریه جایگاه بسیار مناسبی داشته باشند و سهم خوبی از بازار این کشور برخوردار شوند.
وی عنوان داشت: عمده حمایت های ما از تجار و بازرگانان ایرانی بر اساس قوانین و چارچوب های کشور سوریه خواهد بود که آماده همکاری همه جانبه با فعالان اقتصادی برای انجام صادرات با کمترین مشکل هستیم.
در این جلسه جزییات تجارت با کشور سوریه تشریح و فعالان اقتصادی فارس مسایل، مشکلات و انتظارات پیرامون صادرات به کشور سوریه را مطرح و تبادل نظر کردند.
انتهای پیام/