فضای مجازی و خانواده زیر ذره‌بین شورای فرهنگ عمومی استان فارس
فضای مجازی و خانواده زیر ذره‌بین شورای فرهنگ عمومی استان فارس

یکصد و دوازدهمن نشست شورای فرهنگ عمومی فارس به ریاست آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شیراز و با حضور سید احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به نمایندگی استاندار فارس و صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این شورا و سایر اعضا در دفتر […]

یکصد و دوازدهمن نشست شورای فرهنگ عمومی فارس به ریاست آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شیراز و با حضور سید احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به نمایندگی استاندار فارس و صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این شورا و سایر اعضا در دفتر امام جمعه شیراز برگزار گردید.

صابر سهرابی، به عنوان دبیر این شورا، ضمن گزارشی از پیگیری مصوبات نشست‌های پیشین این شورا در مورد دستور کار این نشست گفت: پس از ماه‌ها بررسی و تبادل نظر با کارشناس‌ها و برگزاری نشست‌هایی در کمیته‌های جانبی این شورا، بالاخره طرح «خانواده متعالی» که برش استانی از طرح کشوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است برای تصویب به صحن این شورا رسید.

سهرابی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که در ابتدای این نشست به آن پرداخته خواهد شد، موضوع فضای مجازی خواهد بود که در سال‌های اخیر اهمیت آن بر همگان روشن شده است.

سید احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز بیان کرد: عدم مدیریت فضای مجازی و رها شدن این فضا موجب نگرانی اصلی خانواده‌هاست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از شورای فرهنگ عمومی درخواست کرد دغدغه‌های موجود را در این باره با ساماندهی محتوای مطالب این حوزه به سرانجام برساند.

وی عنوان کرد: در استان فارس به تبع شرایطی که با آن مواجه هستیم، ساماندهی فضای مجازی اهمیت دارد؛ همچنین بسیاری از موضوعات مرتبط با آسیب‌های خانواده نشات گرفته از فضای مجازی است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه مناسبی در حوزه فضای مجازی ضروری است، خواستار ایجاد این دبیرخانه با نظارت شورای فرهنگ عمومی استان شد.

ملاک شورای فرهنگ عمومی، مبانی علمی است

امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس هم با بیان اینکه اقدام علمی و برمبنای دانش ملاک عمل شورای فرهنگ عمومی است، گفت: برای معجزه و کرامت دور هم جمع نمی‌شویم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام بیان داشت: نباید به هر اقدامی که مبانی علمی ندارد، توجه کنیم چون قابل دفاع و پیش‌برنده نیست.

رییس شورای فرهنگ عمومی فارس دانش را ستون اصلی جنگ امروزی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم با رقیبی که در عرصه تمدنی داریم، در بیفتیم تنها به واسطه دانش پیروز می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه اساس حرکت امام و رهبری بر مبنای علم و دانش است، بر به‌رسمیت شناختن فعالیت مبتنی بر علم تاکید کرد و رسمیت‌بخشی به آن را بر عهده فرهیختگان جامعه دانست.

امام جمعه شیراز با انتقاد از ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها بیان کرد: باید به نحوی هماهنگی در کار منطقی ایجاد شود و این میسر نمی‌شود مگر با احترام گذاشتن به جایگاه یکدیگر تا بتوانیم حرکتی اجتماعی ایجاد کنیم.

آیت‌الله دژکام عنوان داشت: در مسائل فرهنگی و اجرایی باید به کارشناس هر بخش احترام بگذاریم.

در این نشست ابراهیم عباسی، مدرس دانشگاه و فعال حوزه رسانه به عنوان مدیر حوزه فضای مجازی فارس معرفی شد؛ همچنین “طرح خانواده متعالی در استان فارس” به صورت کلی مورد تایید قرار گرفت اما برای بررسی بیشتر در جزئیات، طرح بار دیگر به کمیته تخصصی کارشناسان این شورا برگشت خورد.

 همچنین در این نشست مقرر شد درباره نظریه “ارائه مدل کثرت‌گرایانه غیر فروکاهشی در راستای اتخاذ رویکرد مشترک فرهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان فارس” که از سوی امام جمعه شیراز در جلسه پیشین این شورا با سید عباس صالحی مطرح شده بود، پروتکلی برای بررسی در سطح ملی تهیه شود.