رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بیماری های غیرواگیر، از مهم ترین موانع توسعه کشورهاست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بیماری های غیرواگیر، از مهم ترین موانع توسعه کشورهاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران، بیماری های غیرواگیر را از مهم ترین موانع توسعه کشورها عنوان کرد. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «علی بهادر» گفت: پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کارگاه آموزش تقویت نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در ایران، بیماری های غیرواگیر را از مهم ترین موانع توسعه کشورها عنوان کرد.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «علی بهادر» گفت: پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شاخص های بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، مهم ترین عوامل افزایش بار بیماری های غیرواگیر بوده اند.

او پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل دانست و ادامه داد: افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر و ماهیت مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده آنها باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها قرار می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری های غیرواگیر را به دلیل دوره های طولانی درمانی و هزینه های بالا، از مهمترین موانع توسعه کشورها خواند و گفت: هزینه های سرسام آور ناشی از این بیماری ها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های بزرگی روبرو می کند.

دکتر بهادر اظهار کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵میلادی تعیین کرده است.

او ادامه داد: در چارچوب اهداف پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی با هدف کنترل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی، وزارت بهداشت، اقدام به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با همکاری بین بخشی کرده است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از جمله دانشگاه های پیشگام در تدوین سند در سطح استان و تمامی شهرستان ها بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری غیرواگیر، بیماری قرن تکنولوژی است و ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال های گذشته، دانش و تکنولوژی بیماری های واگیر مانند آبله، فلج اطفال و حصبه را پپیشگیری و درمان کرد، اما زندگی شهرنشینی باعث ایجاد بیماری های غیرواگیر شد.

دکتر بهادر افزود: بیماری های غیرواگیر ناشی از چاقی، کم تحرکی، مصرف نامناسب انرژی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، زندگی شهرنشینی و تمدن جدید است که هزینه های بسیار زیادی برای سیستم سلامت کشور به وجود آورده است و تا مردم به سلامتی خود اهمیت ندهند، کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر امکان پذیر نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این کارگاه در خصوص ارایه خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت، اطلاعات جمعیتی مراکز ارایه دهنده خدمات واحدهای تحت پوشش دانشگاه، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در زمینه بیماری های غیرواگیر، تدوین سند استانی و تشکیل کارگروه بیماری های غیرواگیر، پیشگیری از دیابت، پزشکان خانواده، روند شناسایی بیماران مبتلا به دیابت در سال های ۹۴ تا ۹۸، وضعیت شاخص های مراقبت دیابت به تفکیک شهر و روستا، اقدامات برای پیشگیری و کنترل فشارخون، توضیحاتی ارایه داد.

وضعیت شاخص های فشارخون و قلب و عروق، وضعیت برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، سرطان های شایع در استان فارس، شاخص های برنامه ژنتیک اجتماعی و مراکز ازدواجی در استان فارس، از دیگر مطالب مطرح شده از سوی دکتر «عبدالرسول همتی» در این کارگاه ملی بود.

این کارکاه کشوری از روز گذشته با حضور مسوولان حوزه بهداشت از تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز به کار کرده است و دومین روز آن با حضور دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بود