بازدید اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی فارس از منطقه ویژه اقتصادی شیراز
بازدید اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی فارس از منطقه ویژه اقتصادی شیراز

اعضای کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس از منطقه ویژه اقتصادی شیراز و برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه بازدید کردند. به گزارش پگاه خبر به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نادر طیبی رئیس کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و […]

اعضای کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس از منطقه ویژه اقتصادی شیراز و برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه بازدید کردند.

به گزارش پگاه خبر به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نادر طیبی رئیس کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس در جلسه این کمیسیون که در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برگزار شد، با بیان گزارشی از این منطقه گفت: مناطق ویژه مبتنی بر مزیت ها و فرصت های اقتصادی با هدف گسترش صادرات شکل گرفته اند از این رو این مناطق دارای مقررات اقتصادی به ویژه در زمینه شرایط سرمایه گذاری، مالیات و تجارت بین المللی می باشد تا بتواند زمینه جذب سرمایه، رونق تجاری و رشد اقتصادی را فراهم آورد.
وی افزود: یکی از اصول مهم و موثر توسعه اقتصادی در این مناطق، بهره گیری از زیرساخت های مهم و اساسی است که در حال حاضر زیرساخت های مناسبی در منطقه ویژه برای استفاده سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد شده است.

طیبی اظهارداشت: استقرار گمرک در منطقه ، شرایط اقلیمی مناسب برای فعالیت های تجاری- صنعتی و انبارداری، نزدیکی به شهرهای حوزه خلیج فارس، نزدیکی به بندر عسلویه)منطقه ویژه انرژی پارس( و دارا بودن اسناد مالکیت قطعی اراضی که جهت اخذ بانکی از ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی شیراز است.

در این جلسه نرسی قربان نائب رئیس کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس نیز با ارائه طرح تبدیل گاز به فرآورده های نفتی (GTL شیراز) گفت: نخستین پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های نفتی در ایران احداث شده که قرارداد خوراک این پالایشگاه به مدت ۲۵ سال و به میزان ۲/۳ میلیون متر مکعب در روز با شرکت ملی گاز ایران به امضا رسیده است.

وی افزود: این پالایشگاه در مساحتی حدود ۵۰ هکتار و در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است که قابلیت توسعه فازهای بعد این پالایشگاه نیز وجود دارد.
قربان اظهارداشت: مجوزهای لازم برای این پالایشگاه از وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، وزارت صنایع، سازمان محیط زیست و سایر ارگان های محلی اخذ شده است.

وی اضافه کرد: استان فارس در حال حاضر سالیانه بیش از نیمی از نیاز خود به فراوردهای نفتی را از خارج از استان تامین می نماید که اگر هزینه های حمل در سال، مسائل جاده ای و مشکلات محیط زیستی را در نظر بگیریم صرفه جوئی قابل توجهی با تولید فراورده های نفتی از گاز دراستان فارس ایجاد خواهد شد که از مزیت های این طرح است.

وی بابیان اینکه تأمین گاز مورد نیاز این پالایشگاه از مهمترین عوامل موفقیت برای این طرح می باشد ادامه داد: در اجرای این طرح برخی از محدودیت های قانونی وجود دارد که این موضوع را از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس دنبال خواهیم کرد.

در این جلسه عناوین کمیته های پیشنهادی ذیل این کمیسیون مطرح و تبادل نظر شد.
همچنین در حاشیه این جلسه اعضای کمیسیون از شرکت های تولیدی دانا مشبک آسیا، آترونیک کیش و نیتل فارس بازدید کردند.
انتهای پیام/