کتاب‌گردی شیرازی‌ها با یاد یار مهربان
کتاب‌گردی شیرازی‌ها با یاد یار مهربان

ششمین دوره آیین کتاب‌گردی همچون سالیان گذشته، روز شنبه با حضور اصحاب فرهنگ و دوستداران کتابخوانی در کتابفروشی‌های شیراز برگزار شد. اگرچه قرار بود شیراز در پاییز امسال با برگزاری نمایشگاه کتاب از ۳ آذرماه رنگ و بویی دیگر به خود گیرد، اعلام خبر لغو این نمایشگاه، برای  کتابدوستان غیرمنتظره بود؛ اما مراسم کتابگردی ۲ […]

ششمین دوره آیین کتاب‌گردی همچون سالیان گذشته، روز شنبه با حضور اصحاب فرهنگ و دوستداران کتابخوانی در کتابفروشی‌های شیراز برگزار شد.

اگرچه قرار بود شیراز در پاییز امسال با برگزاری نمایشگاه کتاب از ۳ آذرماه رنگ و بویی دیگر به خود گیرد، اعلام خبر لغو این نمایشگاه، برای  کتابدوستان غیرمنتظره بود؛ اما مراسم کتابگردی ۲ آذرماه با شور و شوقِ در کنار کتاب‌ها بودن، اهالی فرهنگ را به جنب و جوش واداشت.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیش از این اعلام کرد: هجدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که قرار بود سوم آذرماه برگزار شود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و نبود زیرساخت‌های لازم در زمانی دیگر برپا خواهد شد.مهدی امیدبخش دوشنبه ۲۷ آبان‌ ماه گفت: تمهیدات لازم برای کیفیت بخشی نمایشگاه و برگزاری این رویداد فرهنگی در دست بررسی است که به منظور رونق بخشیدن به مقوله کتاب و کتابخوانی در فعالیت های آتی در دستور کار قرار دارد.

در این میان برگزاری آیین کتابگردی که از ۶ سال پیش و با دعوت احمد مسجدجامعی که هم‌اکنون عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است، مرهمی برای لغو برنامه‌های هفته کتاب بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همراه با اصحاب رسانه و ناشران و نویسندگان برتر فارس بعد از ظهر شنبه را به کتابگردی در کتابفروشی تازه‌کار بوکلند شیراز، کتابفروشی با سابقه خرد و کتابخانه ابوریحان گذراندند.

اولین بازدید در خیابان ارم شیراز و در سایه برگ‌ریز پاییزی با کتابفروشی بوکلند آغاز شد. بوکلند از مجموعه کتابفروشی‌های زنجیره‌ای است که کمتر از یک سال است که پایش به شیراز نیز باز شده است.

این مجموعه قریب به ۱۵هزار جلد کتاب دارد؛‌ افزون بر این دارای بخش‌های موسیقی، تجسمی، کودک و نوجوان و کافه نیز هست.

طی سال‌های گذشته اقبال مردم به کتابفروشی‌های چندمنظوره افزایش یافته است و تمهیداتی همچون ایجاد جایی برای مطالعه، ملاقات و نیز سرگرمی کودکان و نوجوانان باعث شده است، خانواده‌ها این مکان‌ها را حتی برای تفریح نیز برگزینند.

با این حال شور و شوق در کتابفروشی‌هایی که به دلیل قدمت بسیارشان عطر و بویی نوستالژیک برای کتاب‌خوانان دارند، همچنان وجود دارد و هنوز هم بسیاری هستند که ساعت‌ها راه را طی می‌کنند تا به جایی برسند که از کودکی برای خرید کتاب به آنجا مراجعه می‌کردند.

کتابفروشی خرد در خیابان مشیر فاطمی شیراز از آن دست کتابفروشی‌های قدیمی است. گرچه این قدیمی بودن ساختمان باعث ضرر و زیان‌هایی نیز شده است، معمولاً زور خاطره‌بازی به برخی ضررها می‌چربد و از همین رو است که صاحبان کتابفروشی‌های قدیمی به خاطر مشتریانشان حاضر به تغییر جا و مکان نیستند.

کتابفروشی خرد در گذشته در فلکه شهرداری قرار داشت و از آن رو خرد نام دارد که بنیان‌گذار آن شاعری بوده است که تخلص خرد داشته است و عصرها در خیابان‌ها با خوانش شعر، رهگذران را به خواندن دعوت می‌کرده است.

هم‌اکنون این کتابفروشی بیش از ۲۵هزار عنوان کتاب دارد. بارش باران شدید و مداوم در هفته گذشته باعث شد تعدادی از کتاب‌های این کتابفروشی آبگرفته شود و این موضوع یکی از نگرانی‌های این کتابفروشی قدیمی بود؛ با این حال آن‌ها معتقدند به‌خاطر مردمی که سال‌هاست اینجا را برای برنامه‌های فرهنگی و گشت و گذار میان کتاب‌ها انتخاب کرده‌اند سردر گم شوند و از همین رو است که این رنج و ضرر و زیان‌ها را به جان می‌خرند تا اینجا سر پا بماند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه آیین کتاب‌گردی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد رسمی را که احمد مسجد جامعی از ۶ سال پیش پایه گذاشته است، استقبال کرده و همه‌ساله از برگزاری آیین کتابگردی حمایت می‌کند.

صابر سهرابی ادامه داد: کسانی که در توزیع و نشر و چاپ فعالیت می‌کنند از گسترش سواد عمومی حمایت می‌کنند و ما نیز این موضوع را قدر می‌نهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز وجه تشابه کتابفروشی و کتابخانه‌های عمومی را نزدیکی با مخاطبان دانست.

روح‌الله منوچهری ابراز کرد: در دنیای امروز، ایجاد فضایی برای خو گرفتن با محصولات فرهنگی از جمله کتاب بسیار ضروری است، اینکه مردم بتوانند قبل و حین و بعد از خرید کتاب با هم گفت‌وگو کنند، بیندیشند و درباره کتاب‌ها گپ بزنند، از امتیازاتی است که کافه‌کتاب‌ها فراهم می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این مراسم با بیان اینکه کتابفروشی‌های چند منظوره امکان جذب جوانان را فراهم کرده و محلی برای گفت‌وگو و تعامل شهروندان ایجاد می‌کند، از حمایت شهرداری در خصوص گسترش فضاهای مشارکتی برای کتابخوانی سخن گفت.

ابراهیم گشتاسبی‌راد افزود: شهرداری علاقه‌مند است وسیله و فضا را برای خوانش کتاب‌هایی که به محلات مختلف شیراز اشاره می‌کنند در همان محیط فراهم کند و از این طریق به بازآفرینی شهری و تقویت روحیه کتابخوانی یاری رساند.

باغ فرهنگ شیراز کافه کتاب می‌شود

وی همچنین از تبدیل باغ فرهنگ واقع در خیابان فرهنگ‌شهر شیراز به مکانی برای مطالعه خبر داد و ابراز کرد: بخشی از مجموعه باغ فرهنگ به صورت کافه کتاب به فعالیت خواهد پرداخت و هم‌اکنون به همین منظور به بخش خصوصی واگذار شده است.

صبر، سرمایه معنوی مدیر کتابفروشی است

ناشر برتر کشوری نیز که در این مراسم اهالی فرهنگ و هنر فارس را همراهی می‌کرد، از دشواری‌های کتابفروشی در این روزها سخن گفت.

داریوش نویدگویی با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی به شکیبایی نیاز دارد، عنوان کرد: صبر سرمایه معنوی مدیر کتابفروشی است.

مدیر انتشارات نوید شیراز با اشاره به وضعیت ناگوار صنعت چاپ و انتشار کتاب، از کاهش تعداد نسخه‌های چاپی کتاب‌ها به ۱۵۰ نسخه ابراز نگرانی کرد.

او در ادامه خواستار اعطای تخفیف‌های خرید کتاب به کتابفروشی‌های شیراز برای جبران لغو شدن نمایشگاه پاییزه کتاب شد.

بازدید از کتابخانه عمومی ابوریحان پایان‌بخش برنامه کتابگردی امسال بود. کتابخانه ابوریحان با بیش از نیم قرن سابقه در دروازه کازرون شیراز قرار دارد. این کتابخانه ۳۳هزار جلد کتاب داد و ۲هزار و ۵۰۰ نفر عضو آن هستند.

بنا بر آمار ماهانه ۳هزار و ۵۰۰ جلد کتاب از این کتابخانه به امانت می‌رود و طی یک سال گذشته با تبلیغات بسیاری که صورت گرفته است، میزان امانت کتابهایش بیش از دو برابر شده است.

این کتابخانه از آن رو اهمیت دارد که در منطقه‌ای کمتر برخوردار و پرجمعیت از شیراز قرار دارد و هم‌اکنون تئاتر شهر نیز در دل این مجموعه جای گرفته است که فرصتی بسیار خوب برای اهالی هنر نیز فراهم کرده است.

هفته کتاب با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبانماه در سراسر کشور آغاز شد و تا ۵ آذرماه ادامه دارد.