دانشگاه شیراز محل اولین نهال تولید علم در کشور است
دانشگاه شیراز محل اولین نهال تولید علم در کشور است

به گزارش پگاه خبر؛محمدعلی زلفی‌گل،  در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه شیراز به صورت بر خط برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه بدون دانشجو مانند کالبد بدون روح است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شیراز شهر شعر و شعور، ادب و اخلاق، ایمان و انصاف و محبت و مداراست و از افتخارات بزرگ زندگی من […]

به گزارش پگاه خبر؛محمدعلی زلفی‌گل،  در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه شیراز به صورت بر خط برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه بدون دانشجو مانند کالبد بدون روح است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شیراز شهر شعر و شعور، ادب و اخلاق، ایمان و انصاف و محبت و مداراست و از افتخارات بزرگ زندگی من این است که بهترین دوران زندگیم را در دانشگاه شیراز گذرانده ام، چرا که دانشگاه شیراز محل کاشت اولین نهال تولید علم در کشور است و اساتید برجسته این دانشگاه بودند که جسارت و شجاعت به خرج دادند و برای اولین مرتبه در ایران، دوره های دکترا را تاسیس کردند.
زلفی گل ادامه داد: ما برای همیشه قدردان استادان و جامعه فرهیخته دانشگاه شیراز و روسای ادوار گذشته تا حال آن هستیم و ای کاش امروز فرزندان این سرزمین بدانند که جا پای چه افراد بزرگی می گذارند و میراث داران چه انسان های بزرگی هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از نوآوری های دیگر دانشگاه شیراز، وجود خوابگاه متاهلین برای دانشجوهای تحصیلات تکمیلی، دانست و گفت: این خط مشی دانشگاه شیراز باعث شده که ما به تاسی از آن به فکر ایجاد این خوابگاه ها در بقیه دانشگاه ها هم باشیم.
وی گفت: جامعه دانشگاهی باید برای سایر اقشار الگو باشد و همه انرژی دانشگاه برای دوام و بقای جمهوری اسلامی صرف شود.
مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز نیز در این مراسم دانشگاه شیراز را دارالعمی در دارالعلم شیراز دانست و تاکید کرد: تا کنون هر کس وارد دانشگاه شیراز شده است، فارغ از جناح بندی و جریانات سیاسی، با غیرت و همیّت برای بالندگی دانشگاه تلاش کرده است.
حجت الاسلام نیری نگاه به پژوهش و فناوری را در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، بسیار مهم دانست و گفت: دانشگاه شیراز باید سهم خود را انجام دهد و آینده دانشگاه باید آینده بهتری باشد.
در ادامه مراسم نادگران گزارشی از فعالیت های انجام شده در دانشگاه با شاخص های مدیریتی، برنامه ای و عملکردی را بیان کرد و از موذنی به سبب پذیرفتن این مسوولیت تشکر کرد و قول داد که در راه ارتقای دانشگاه بزرگ شیراز از هیچ کمک و تلاشی دریغ نکند.
نادگران دوره مدیریتی خود را یک دوره پر چالش و پر بحران عنوان کرد و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و تورم و کمبود امکانات از سویی و شیوع همه گیری بیماری کرونا و مسائل آن از سوی دیگر، خدا را شاکریم که از این امتحان تا اینجا سربلند بیرون آمده ایم و هیچ وقفه ای در امور آموزشی و فرهنگی دانشگاه به وجود نیامد و این مرهون تلاش و درایت و همت همه عزیزان در دانشگاه است.
وی در گزارش مجمل خود به بحث تفویض اختیار به معاونان و روسای دانشکده ها و دادن اختیار نسبی به آنها و به کارگیری اعضای هیات علمی جوان و یانوان در پست های مدیریتی و ایجاد شورای عالی آموزشی، پژوهشی و فناوری اشاره کرد و گفت: این کار در عین نظارت و برنامه ریزی و جلسات متعدد و مستمر بسیار سودمند بود و کلیات این طرح از برترین دستاوردهای دوران مدیریت من بوده است.
نادگران اشاره ای هم به تاسیس برج فناوری و نوآوری دانشگاه شیراز داشت و از موذنی خواست که این مهم را پیگیری کند.
دکتر داداشی، معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان، بر روی سن رفت و سخنرانی خود را درباره مرجعیت علمی و چالش های روبروی آن، ایراد کرد.
وی علوم بنیادین را در عین هزینه بر، بلند مدت، بدون کاربرد و عدم ارتباط با محیط های کسب و کار بودن، بسیار تاثیر گزار و ضروری دانست و گفت: نظریه پردازی و تولید معرفت و ترویج گفتمان از نتایج همین علوم بنیادین است و اقثر و تلولو آن در رشته ها و علوم دیگر خود را نشان می دهد.
معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان، اشاره ای به شرایط کشور کرد و گفت: در این رویکر و شرایطی که قرار گرفته ایم، بیشتر در راستای حرکت به سمت رشته های خدمات محور و کلینیکی حرکت می کنیم، چون مگاه کوتاه مدت در کشور ما مرجعیت علمی را تحت الشعاع قرار داده است‌.
داداشی به بحث آمایش سرزمینی اشاره کرد و اضافه نمود: آموزش عالی کشور و منطقه به منطقه آن باید بر اساس آمایش سرزمینی، برنامه ریزی گردد و این مهم می طلبد که دانشگاه ها با استانداری ها هماهنگ و همراه شوند.
وی در پایان اضافه کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی، هیچ چاره ای نداریم جز بین المللی شدن و بین المللی فکر کردن و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه های کشور های همجوار.
این مراسم با اهدای لوح و هدایایی به حمید نادگران و قرائت حکم محمد موذنی پایان یافت.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی