شهرک صنعتی دراشتغال زایی وتوسعه صنعتی استان تاثیر به سزایی دارد
 شهرک صنعتی دراشتغال زایی وتوسعه صنعتی استان تاثیر به سزایی دارد

استاندار و جمعی از مسئولان اقتصادی استان فارس از برخی واحدهای مستقر در شهرک بزرگ صنعتی شیراز بازدید و در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنایع فعال در این شهرک شرکت کردند.

به گزارش پگاه خبر؛استاندار فارس یکشنبه ۱۴ آذر بعد از بازدید ۱۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، در جلسه جمع بندی مسائل مطروحه در این بازدید گفت: باید از ظرفیت های موجود در شهرک صنعتی برای اشتغال زایی بیشتر استفاده بهینه ای انجام شود.
دکتر محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه مشکلات مطرح شده در این بازدیدها در کارگروه های تخصصی در استانداری فارس بررسی می شود، افزود: به دلیل تاثیر شهرک صنعتی شیراز در اشتغال زایی و کارآفرینی و نیز توسعه صنعتی استان، برنامه بازدید از شهرک صنعتی تداوم خواهد داشت.
استاندار فارس با تاکید بر لزوم تهیه گزارش دقیقی از وضعیت قراردادهای منعقد شده در این شهرک صنعتی و پایش وضع موجود، گفت: باید تدابیری اندیشید تا علاوه بر اهلیت سنجی افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در شهرک صنعتی هستند، از فعالیت  آن دسته از متقاضیانی که با گرفتن زمین و ساخت سوله، آنها را به افراد دیگراجاره می دهند نیز جلوگیری کرد.
استاندار فارس همچنین دستگاه های اجرایی را ملزم به خرید محصولات و کالاهای تولیدی درون استان دانست و افزود: دستگاه هایی که علیرغم تولید یک کالا درون استان، تولیدات مشابه سایر استانها را خریداری می‌کنند، از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی شوند.
ایمانیه همچنین خواستار استفاده حداکثری واحدهای تولیدی فارس از ظرفیت علمی دانشگاه‌های استان برای رفع مشکلات شد و افزود: برای تربیت نیروی ماهر نیز از ظرفیت مرکز فنی و حرفه ای استفاده شود.
وی افزود: در این زمینه شرکت شهرک های صنعتی طی فراخوانی نیازهای مهارتی و فنی واحد های صنعتی را احصا کرده و در تعامل با اداره کل فنی و حرفه ای نسبت به برگزاری دوره های آموزش مهارتی اقدام کند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز توجه ویژه به شهرک صنعتی بزرگ شیراز و لزوم رفع مشکلات آن را در حفظ و ارتقاء اشتغال پایدار و توسعه صنعتی موثر دانست و گفت: این مهم با همکاری، تعامل و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی امکان پذیر خواهد بود.
احد فتوحی با یادآوری اینکه شهرک بزرگ صنعتی شیراز، یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی کشور و مهمترین قطب تولیدی فارس محسوب می‌شود، به استقرار ۷۰ درصد از کل واحدهای صنعتی فارس در این شهرک اشاره و اضافه کرد: بیش از ۴۶۰۰ قرارداد در شهرک صنعتی شیراز منعقد شده و ۲۳۰۰ واحد تولیدی -صنعتی -صنفی و کارگاهی در این شهرک صنعتی مشغول فعالیت است.
فتوحی بابیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز با دارا بودن واحدهای مطرح و شاخص کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی نقش مهمی در تولید و صادرات بر عهده دارد، ایجاد ۳۰ هزار نفر اشتغال در این شهرک را یادآور شد و با بیان اینکه بخش اعظمی از ۱۳۰۰ هکتار اراضی این شهرک به سرمایه گذاران واگذار شده است و به زودی اضافه شدن فاز ششم به وسعت ۵۰ هکتار آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای زیرساخت فاز جدید ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل زیرساختها نیز ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه میشود، تامین آب را از ضرورتها دانست و گفت: در این زمینه علاوه بر طرح های تامین آب از طریق چاه های موجود، انشعاب آب شرب از خط انتقال آب سد درودزن به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه نیز از خریداری شده است.
وی با بیان اینکه علیرغم محدودیت های اعتباری و از محل منابع داخلی این شرکت هم اکنون ۲۰ طرح تکمیل زیرساخت در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان درحال اجرا است، گفت: سایر طرح های عمرانی نیز براساس برنامه زمان بندی درحال انجام است.
فتوحی در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون، فسخ اراضی راکد متقاضیانی که در مهلت قانونی نسبت به ساخت و ساز اقدام نکرده اند با جدیت پیگیری می شود، گفت: با توجه به محدودیت اراضی در این شهرک صنعتی، اراضی راکد فسخ و به افرادی که توان لازم برای راه اندازی واحد تولیدی  دارند واگذار می شود. از طرفی پایش مستمر قراردادها و بررسی وضعیت واحد های موجود در دستور کار بوده و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۸۲۰واحد تولیدی پایش شده است.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی