کشتی‌گیران و بسکتبالیست‌های شیرازی به شبکه دوستدار کتاب پیوستند
کشتی‌گیران و بسکتبالیست‌های شیرازی به شبکه دوستدار کتاب پیوستند

اعضای تیم بانوان خانه بسکتبال فارس و همچنین ۶ قهرمان ملی پوش کشتی به دعوت دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شیراز در دو رویداد جداگانه به شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب پیوستند. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه  در جمع بانوان بسکتبالیست، حضور اقشار مختلف در ترویج کتابخوانی و نشر آگاهی را ضروری دانست […]

اعضای تیم بانوان خانه بسکتبال فارس و همچنین ۶ قهرمان ملی پوش کشتی به دعوت دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شیراز در دو رویداد جداگانه به شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب پیوستند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه  در جمع بانوان بسکتبالیست، حضور اقشار مختلف در ترویج کتابخوانی و نشر آگاهی را ضروری دانست و گفت: شیراز در عرصه فرهنگ همواره پیش قراول بوده و گذشته از پیشینه افتخارآمیزش، در دوره معاصر هم در این حوزه حرف‌های مهمی برای گفتن داشته است.

لیلا دودمان با اشاره به حضور بازیکنان تحصیلکرده و نخبه در تیم «خانه بسکتبال فارس» گفت: تلاش هدفمند اقشار مختلف جامعه همچون قهرمانان ورزشی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی  در جامعه اثرات بسیاری خواهد داشت.
وی با تمجید از پیوستن داوطلبانه اعضای این تیم سوپرلیگی به شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب شیراز اضافه کرد: شیراز امسال یکی از نامزدهای اصلی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است و تلاش های جدی را در این مسیر انجام داده و برنامه ریزی کرده است؛ گرچه هدف اصلی از چنین رویدادهایی ترویج دانش و آگاهی در جامعه است.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز ادامه داد: تاکنون ورزشکاران رشته پینگ پنگ، فوتسال بانوان، بسکتبال بانوان، کشتی و دوچرخه سورای به این شبکه پیوسته اند و تلاش می شود در مکان های مناسب ورزشی کتابخانه در گردش «ورزش و اندیشه» نیز برای استفاده مخاطبان این اماکن راه اندازی شود.
همچنین در مراسمی دیگر که با همراهی هیئت کشتی استان فارس در خانه کشتی شیراز برگزار شد، علاوه بر راه اندازی «کتابخانه در گردش» در این مکان معتبر ورزشی شیراز، میثم دلخانی دارنده مدال طلای امیدهای جهان، محمدرضا رستمی قهرمان کشتی فرنگی جوانان آسیا، علیرضا کارگر مدال برنز قهرمانی جوانان آسیا، سعید ارجمند دشتکی،  حمیدرضا جعفری و محمدمهدی کوثری از قهرمانان ملی رشته کشتی به عضویت شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب شیراز پیوستند.
پیش از این گروه‌ها و اصناف مختلف از جمله سالمندان، آتش‌نشانان، دانش‌آموزان، نابینایان، نامه‌رسانان، رستوران‌ها و کافه‌داران، آتش‌نشانان و دیگر گروه‌ها نیز به این شبکه پیوسته‌اند.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.عنوان پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه داشته است.
استان فارس از نخستین دوره رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۳ بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۴ توانست در میان ۵ شهر نخست قرار گیرد و در سال ۹۵ به رتبه سوم دست یافت.
در دوره چهارم این رویداد شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتاب خوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.همچنین دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

۲۴ آبان‌ماه هر سال در تقویم رسمی ایران باعنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است و برنامه‌های آن طی یک هفته برگزار می‌شود.