رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز خبر داد:برگزاری کنفرانس بین المللی شهر هوشمند در شیراز
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز خبر داد:برگزاری کنفرانس بین المللی شهر هوشمند در شیراز

کنفرانس بین المللی شهر هوشمند با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز و موسسه عالی آپادانا در کلانشهر شیراز برگزار می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، نخستین کنفرانس بین المللی شهر هوشمند با همکاری سازمان فاوا شهرداری شیراز و موسسه عالی آپادانا در کلانشهر شیراز به مدت دو روز در […]

کنفرانس بین المللی شهر هوشمند با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز و موسسه عالی آپادانا در کلانشهر شیراز برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، نخستین کنفرانس بین المللی شهر هوشمند با همکاری سازمان فاوا شهرداری شیراز و موسسه عالی آپادانا در کلانشهر شیراز به مدت دو روز در تاریخ های ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار می شود.
سعید حیدری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز ضمن ابراز خرسندی از همکاری به عمل آمده با موسسه عالی آپادانا شیراز، این همایش را فرصت مناسب برای تعامل هر چه بیشتر میان سایر دستگاه ها دولتی و بخش خصوصی در زمینه شهر هوشمند دانست.
حیدری با اشاره به موضوع شهر هوشمند به عنوان بحث داغ این روزهای کلانشهرهای کشور و ارائه تعاریف مختلف از شهر هوشمند ، گفت:  ارائه تعاریف بر اساس دیدگاه و اهداف و مشکلات پیشروی هر شهر در بخشی از موضوع درست به نظر میرسد اما تعریفی جامع از شهر هوشمند در کشور وجود ندارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت ما در کلانشهر شیراز تلاش کرده ایم هم بر اساس تعریفی درست و علمی از شهر هوشمند و هم بر اساس وضعیت و مشکلات شهر شیراز، اهدافمان را برای تحقق شهر هوشمند تعریف تا آینده بهتری را برای شیراز ترسیم کنیم.
حیدری با ارئه تعریفی ساده، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان بر اساس فناوری اطلاعات را بالاترین هدف در تحقق شهر هوشمند دانست که هدف نهایی ایجاد هوای پاک، اقتصاد هوشمند، حمل ونقل هوشمند،حفظ باغات وسرسبزی شهر و … است.
رئیس سازمان فاوا با اشاره به اقدامات پراکنده و سیلویی دستگاههای مختلف مانند علوم پزشکی، مخابرات، ثبت و … در جهت هوشمندسازی، خاطر نشان کرد:  شهرداری با توجه به ارائه خدمات متفاوت و متعدد نقشی محوری در این زمینه دارد.
شهرداری شیراز میبایست با استفاده از تمامی پتانسیل ها و همکاری همه دستگاههای اجرایی، برای ایجاد پنجره واحد شهری در ارائه خدمات به شهروندان بکوشد، در همین راستا برگزاری این کنفرانس و تعامل بوجود آمده می تواند گامی ارزشمند برای تحقق این مهم به شمار آید.
حیدری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز اضافه کرد: برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی شهر هوشمند می تواند  تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی را افزایش  و با استفاده از ظرفیت های یکدیگر ارائه خدمات هوشمند به شهروندان بسیار آسان تر، شفاف ترویکپارچه تر و در زمانی کوتاه ترمحقق می شود و به تبع آن رفاه شهروندی حاصل خواهد شد.
حیدری با اشاره به تواناییهای دانشگاهی و اساتید دانشگاه، جوانان و شرکتهای دانش بنیان بومی، سرمایه گذارها، مشارکت شهروندی و استارت آپ به عنوان پتانسیل های بالقوه شهر شیراز در تحقق شهر هوشمند، اذعان کرد: امیدواریم با برگزاری چنین کنفرانس ها و سیمنارهایی درکلانشهر شیراز بتوانیم از تمامی پتانسیل ها و ظرفیت های موجود استفاده نماییم.

وی در ادامه با بیان اینکه خدماتی که به شکل هوشمند ارائه خواهد شد باید شناسایی شده و دارای زیر ساختهای مناسب باشد، تاکید کرد: این خدمات باید به درستی به دست شهروندان برسد تا بتوانند استفاده حداکثری از آن داشته باشند و نیازهای اساسی آنها را پوشش دهد .
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز افزود: یکی از اهداف مهم نخستین کنفرانس شهر هوشمند تبدیل پتانسیل های بالقوه به بالفعل است که هم در تعریف و هم در اجرا کار ساز باشد و این مهم نیازمند یک تعریف اصولی و کارشناسی شده است.
حیدری با تاکید بر محوریت شهرداری در تحقق شهر هوشمند، سازمان فاوا را دارای نقشی محوری در زمینه ترسیم و تنظیم اهداف، برنامه هاوچشم اندازها وهمچنین اجرا و نظارت بر پروژه های شهر هوشمند دانست. وی افزود : در همین راستا به همت شورای پنجم، کمیسیون هوشمند سازی شهر شیراز برای اولین بار تشکیل شده است و جلسات آن به صورت منظم با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان فاوا،  اساتید دانشگاهی، نخبگان و صاحب نظران درحوزه فناوری اطلاعات برگزار و  تصمیمات کلان در زمینه توسعه شهرهوشمند و ایجاد زیر ساخت های لازم شهری مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز ضمن تشکر از حمایت های به عمل آمده اعضای محترم کمیسیون نسبت به مشارکت و همکاری سازمان در برگزاری این کنفرانس به خصوص ریاست محترم دکتر دودمان خاطر نشان کرد با جدیت و پیگیری بوجود آمده از سوی ریاست و اعضای محترم کمیسیون هوشمند سازی شهر شیراز به زودی شاهد هم افزایی بیشتری نسبت به گذشته در اجرای پروژه های شهر هوشمند در کلانشهر شیراز خواهیم بود.
حیدری در پایان به بیان این نکته پرداخت که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس بین المللی برای نخستین بار در کلانشهر شیراز بتوانیم با کسب تجربیات و دستاوردهای ارزشمند و شناسایی عوامل و متخصصان توانمند و موثر در طراحی و ایجاد شهر هوشمند و تدوین و تبیین بستر مطالعاتی نقش بسزایی ایفا نماییم.
احمد جناب علی جهرمی رییس موسسه عالی آپادانای شیراز نیز با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: مفهوم شهر هوشمند با توجه به گسترش شهرها و پیچیدگی مسائل شهرنشینی بیش‌ازپیش موردتوجه برنامه ریزان، سیاست‌گذاران، جامعه علمی و دانشگاهیان قرار گرفته است.
وی گفت: شهروندان هر شهر و کشور با توجه به تغییراتی که در مفهوم زمان و مکان صورت گرفته است، امروزه باید بتوانند در هر زمان و هر مکان قابلیت تصمیم‌گیری و انجام امور شخصی و عمومی خود را داشته باشند. به همین دلیل وظیفه شهرداری‌ها این است که این امکانات و توانایی‌های انسان را با گسترش تکنولوژی‌ها و صنعت مخابرات و ارتباطات گسترش داده و به‌اصطلاح شهر هوشمند را به معنای واقعی تحقق بخشند.
رییس موسسه عالی آپادانای شیراز ادامه داد: شهر شیراز و شهرداریِ آن نیز یکی از پیشگامان هوشمند سازی این شهر بوده‌اند و تاکنون قسمتی از زیرساخت‌ها تا حدودی شکل گرفته است برای مثال بحث بانکداری الکترونیک، سیستم‌های هوشمند اطلاع‌رسانی ترافیک شهری، دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی، سیستم‌های اطلاع‌رسانی خدمات شهری، آموزش الکترونیک، ساختمان‌های هوشمند، بازاریابی آنلاین و توسعه و دسترسی به تفریحات شهری و توسعه سرگرمی‌های فضای مجازی از جمله خدمات شهر هوشمند است.
این مسئول تصریح کرد: مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های و دغدغه‌های انسان مدرن است، عدم هوشمند سازی و توسعه زیرساخت‌های الکترونیک این تهدید را ایجاد می‌کند که زمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای انسان مدرن مورد تهدید قرار گیرد و شهروندان در انجام امور شخصی و عمومی خود دچار بحران شوند و نتواند نیازهای خود را برطرف کند.
جناب علی جهرمی افزود: بحران‌های روحی یکی از پیامدهای زندگی شهری است و انسان به دلیل کمبود زمان در انجام امور شخصی و عمومی خود دچار تشویش و نگرانی می‌شوند؛ بنابراین شهر هوشمند این امکان را ایجاد می‌کند که انسان نه‌تنها زمان خود را مدیریت کند بلکه زمان اضافی برای تفریح و ورزش کردن داشته باشد که همه این‌ها در جهت گسترش سلامت شهروندان نقش ایفا می‌کند.
وی بیان کرد: به‌عبارت‌دیگر شهر هوشمند، شهری است که در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان اثرگذار است و هزینه زندگی را برای مردم و مسئولین شهری کاهش می‌دهد و همایش بین‌المللی شهر هوشمند به دنبال بررسی چالش‌ها و راهبردهای تحقق این مهم است و سعی دارد که متخصصین، پژوهشگران و اهل علم را در موسسه عالی آپادانا شیراز جمع کند و به‌نوعی بستری برای مطالعه، ارائه راه‌حل و همچنین ارتباط نخبگان دانشگاهی و مسئولین شهری ایجاد کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: همایش شهر هوشمند در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود که این امکان را فراهم می‌کند که از سخنرانی اندیشمندان جهانی استفاده کرده و بستر تبادل تجربه را بین شهر شیراز و دیگر کلان‌شهرهای ایران و جهان را فراهم کند. محورهای کنفرانس شامل مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه و امنیت سیستم‌های کامپیوتر، مهندسی برق، شبکه‌های نوین مخابرات، انرژی و منابع تجدید پذیر، پردازش تصویر، سازه‌های هوشمند، اصلاح روند مسیریابی و دسترسی شهروندان، تبلیغات، معماری انرژی، تجارت الکترونیک و… است.
ریس موسسه عالی آپادانای شیراز اضافه کرد: در پایان باید از شهرداری شیراز، شهردار شهر شیراز مهندس اسکندر پور و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز کمال تشکر را داشته باشم چراکه در برگزاری این همایش کمک‌های بسیاری کردند و امیدواریم که این همایش بسترهای همکاری شهرداری و دانشگاه‌ها را در جهت هوشمند سازی شهر شیراز محقق کند.