ارتباط استان به خلیج فارس درجذب سرمایه‌گذارو رونق اقتصادی موثراست
ارتباط استان به خلیج فارس درجذب سرمایه‌گذارو رونق اقتصادی موثراست

به گزارش پگاه خبر؛معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور،محمد حسین فروزان‌مهر، یکشنبه در آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در شیراز افزود: ریل‌گذاری در این مسیر باید تغییر کند و نقطه عطف این تغییر نیز نقش آفرینی استان‌ها بر اساس توانمندی‌های آنها […]

به گزارش پگاه خبر؛معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور،محمد حسین فروزان‌مهر، یکشنبه در آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در شیراز افزود: ریل‌گذاری در این مسیر باید تغییر کند و نقطه عطف این تغییر نیز نقش آفرینی استان‌ها بر اساس توانمندی‌های آنها خواهد بود که البته لازم است منابع و اختیارات لازم در اختیار استان‌ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: سال‌هاست در نظام برنامه‌ریزی کشور به تدوین برنامه‌های توسعه می‌پردازیم اما وقتی به نتیجه نگاه می‎کنیم می‌بینیم که بسیاری از برنامه‌ها اجرایی نشده یا نتوانسته است ظرفیت‌ها را به خوبی به کار گیرد.
او اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در بودجه ۱۴۰۱ نقش استان‌ها را در کار ملی افزایش دهیم و استان‌ها بر اساس وظیفه و نقشی که عهده‌دار می‌شوند پاسخگو باشند.
وی گفت: سهم ارزش افزوده بخش‌ها در تولید ناخالص داخلی استان‌ها باید مشخص شود و استان‌ها برنامه های رسیدن به این اهداف را تعریف کنند که در این میان استان فارس می‌تواند به عنوان معین استان‌های جنوبی کشور عمل کند و با توجه به ظرفیت‌ها و گستردگی که دارد در توسعه جنوب کشور موثر باشد.
معاون سازمان برنامه و بودجه، در خصوص طرح اتصال استان فارس به خلیج فارس افزود: تحقق این مهم می‌تواند سرآغاز تحولات بزرگ اقتصادی در استان و از جنبه صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین رونق اقتصادی موثر باشد.
فروزان‌مهر، با بیان اینکه هر دولتی با هر منطقی مسائلی را دنبال می‌کند بیان کرد: اما خطای محاسباتی در چند سال اخیر که بر مذاکرات خارجی متمرکز شده بود سبب شد که نسبت به ظرفیت‌های درونی کشور غفلت صورت گیرد و در نتیجه اقتصاد کشور به روند نزولی بیفتد.
وی ادامه داد: جهش اقتصادی در دستور کار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد و قطعا باید در تعامل با دستگاه‌های اجرایی تحقق این مهم دنبال شود.
او گفت: شوراهای برنامه‌ریزی در استان‌ها باید از این خمودگی خارج شوند چرا که به نظر می‌رسد این شوراها به یک سیستم دریافت و پرداخت محدوده شده‌اند.
معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: نظام برنامه‌ریزی ما مبتنی بر نظام برنامه‌ریزی جامع است و در شرایط کمبود منابع به دنبال شناسایی و اولویت‌ بخشی به بخش‌های پیشران هستیم تا این بخش‌ها سایر بخش‌ها را به حرکت درآورند.
فروزان مهر اظهار داشت: تاکنون چند برنامه‌های توسعه را در کشور تجربه کرده‌ایم که به طور مشخص در برنامه‌های پنجم و ششم برش استانی آنها تعریف نشده که این بزرگترین غفلت در این برنامه‌ها بود و بر همین اساس بنا داریم در برنامه هفتم توسعه نگاه ما برنامه‌ریزی از پایین به بالا باشد.
در این آیین احمد علی افکاری به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس معرفی و از تلاش‌های حسن نوروزی تقدیر شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی