فعالیت‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی با آمایش مطلوب در اولویت هستند
فعالیت‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی با آمایش مطلوب در اولویت هستند

به گزارش پگاه خبر؛احمد تشکیتی صبح امروز در جلسه تبیین اجرای طرح مطالعات آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در استان فارس، با بیان اینکه شروع دولت با بحث آمایش نویدی بر این است که عزم جدی برای این موضوع وجود دارد، اظهار داشت: از روز اول استقرار وزیر به ما دستور دادند که آمایش را […]

به گزارش پگاه خبر؛احمد تشکیتی صبح امروز در جلسه تبیین اجرای طرح مطالعات آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در استان فارس، با بیان اینکه شروع دولت با بحث آمایش نویدی بر این است که عزم جدی برای این موضوع وجود دارد، اظهار داشت: از روز اول استقرار وزیر به ما دستور دادند که آمایش را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سفر آمایشی را با سفرهای رئیس‌جمهور منطبق کردیم، گفت: در آمایش به‌دنبال این هستیم که بهترین نوع توزیع فعالیت‌های اقتصادی را با توجه به منابع طبیعی و انسانی هر استان انجام دهیم.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت‌، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت انجام طرح آمایش افزود: در آمایش چند هدف کلان هم دنبال می‌شود که توزیع بهتر و هماهنگ فعالیت‌ها نخستین مورد است، به صورت مثال اعلام شد که شهرک زده شده اما زیرساخت آن فراهم نشده است.

تشکیتی با بیان اینکه معادن زیادی در استان فارس است که باید فرآوری آنها مستقر شود، بیان کرد: توزیع بهتر و هماهنگ فعالیت‌ها نیز مهم است نکته دیگر که از لحاظ اجتماعی نیز مهم است جلوگیری از حرکت مکانی نابجای جمعیت در شهرستان‌ها است، در برخی از استان‌ها شهرستان‌ها توازن جمعیتی ندارند و این امر به دلیل این است که استقرار فعالیت‌ها خیلی استقرار موثری نبوده است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از فشارهای غیرکارشناسی نیز از جمله اهداف و ضروریات سند آمایش است، عنوان کرد: اگر سندی از ظرفیت‌ها داشته باشیم کسی به خودش اجازه نمی‌دهد خارج از این سند و کار کارشناسی مطالبه‌ای غیرکارشناسی داشته باشد.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه البته اسفند سال گذشته سند آمایشی ابلاغ شده تکلیف آن چه می‌شود گفت: براساس توافقی که شده قرار نیست زحمات کارشناسی انجام شده نادیده گرفته شود.

تشکیتی افزود: آن سند در سطح خودش اگر مورد تایید مسئولان استانی است که بر مبنای همان می‌توان کار کرد اما اگر نقدهایی به سند وارد باشد می‌توان بر مبنای سند آمایش صنعتی عمل کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این سند عنوان کرد: در این کار چند نکته مهم است؛ به تفکیک هر استان و شهرستانی ظرفیت‌های مطلوب را بیرون آوریم که نقشه مطلوب استان و شهرستان‌ها می‌شود، فعالیت‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی را با آمایش مطلوب هر استان منطبق و مبنای عمل و اجرا کنیم.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این سند بحث معدن به صورت جدی مورد توجه است و در ادامه به یک برنامه مشخصی در حوزه معدن در وزارت‌خانه خواهیم رسید، همچنین در آمایشی که انجام می‌شود صنعت و معدن نباید به بازرگانی و تجارت غالب باشد چراکه این معمولا مغفول می‌ماند، در استان‌ها از بازرگانی داخلی و تجارت خارجی نباید غافل شد.

تشکیتی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن و تجارت زیر ذره‌بین آمایش سرزمین صنعتی، معدنی و تجاری قرار می‌گیرد، گفت: ما در وزارت خانه یک تیم هماهنگ تجهیز کردیم که اطلاعات و خوراک به ما می‌دهند و برای راستی‌آزمایی جلسه‌ای با اتاق ایران داشتیم تا نمایندگان خود را در استان‌ها معرفی کنند یعنی این کار صرفا دولتی نیست کاری است که اجماع در سطح ملی با انجمن‌ها و تشکل‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خروجی کار سند آمایش صنعتی و معدنی و تجاری به تفکیک هر استان و شهرستان است، گفت: مشخص شده که در ۳-۴ سال آینده کدام پروژه‌ها اولویت ماست و به تفکیک نیمه‌تمام‌ها، راکدها و فعالیت‌هایی که می‌توانند توسعه افقی و عمودی پیدا کنند، شهرک‌های صنعتی و زیرساخت‌ها و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرند.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: توازن جمعیتی هر شهرستانی باید برای تدوین سند آمایش صنعتی و معدنی و تجاری از سوی استان‌ها در اختیار ما قرار بگیرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی