فعالیت‌های قرآنی باهمراهی دولت در کشور گسترش داده شود
فعالیت‌های قرآنی باهمراهی دولت در کشور گسترش داده شود

به گزارش پگاه خبر؛حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ۲۳ شهریورماه در حاشیه سفر به شیراز در پاسخ به اینکه راهکار حل مشکل اساسی فعالیت‌های قرآنی که کمبود بودجه است، چیست؟ گفت: برای حل این مشکل دو راهکار وجود دارد. یکی اینکه کلاً فعالیت‌های قرآنی کشور مانند گذشته به سمت […]

به گزارش پگاه خبر؛حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ۲۳ شهریورماه در حاشیه سفر به شیراز در پاسخ به اینکه راهکار حل مشکل اساسی فعالیت‌های قرآنی که کمبود بودجه است، چیست؟ گفت: برای حل این مشکل دو راهکار وجود دارد. یکی اینکه کلاً فعالیت‌های قرآنی کشور مانند گذشته به سمت مردم‌نهادی برود یعنی از همان مسیر موقوفات قرآنی و کمک‌های مردمی تأمین شود و لزوماً وابسته دولت نباشد.

وی افزود: راهکار دیگر هم همراهی دولت است به خصوص در دولت موجود که به‌عنوان یک دولت انقلابی شناخته می‌شود، انتظار این است که فعالیت‌های قرآنی را در کشور گسترش دهد.

نقیب اظهار کرد: در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شش هزار دانشجو و حدود ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل داریم که این‌ها یک ظرفیت بزرگ فرهنگی در کشور هستند و از این تعداد هم چهار هزار بانوی خانه‌دار فارغ‌التحصیل داریم و اگر این ظرفیت گسترش پیدا کند به جای چهار هزار نفر، می‌توانیم ۴۰۰ هزار بانوی فارغ‌التحصیل قرآنی داشته باشیم، چه حرکت عظیمی در کشور خواهیم داشت، دادگاه‌ها خلوت شده و میزان طلاق‌ها کاهش می‌یابد و فرزندان تربیت قرآنی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها به دانشگاه علوم و معارف قرآنی و به خصوص به رشته‌های قرآنی به معنای اشتغال نگاه نمی‌کنند بلکه به‌عنوان مکان یا رشته‌های فرهنگ‌ساز نگاه می‌کنند، گفت: اگر نگاه نظام و به‌خصوص دولت بر این شد که این رشته‌ها، رشته‌های فرهنگ‌ساز هستند، می‌توانند به جامعه کمک کنند، قطعاً فعالیت‌های قرآنی هم رشد پیدا خواهند کرد. بنابراین، هم مردم و هم دولت در کنار هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

فعالیت ۱۸ دانشکده علوم قرآنی در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت ۱۸ دانشکده علوم قرآنی در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: در این مراکز حدود شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۸۰ نفر هیئت علمی و حدود یک هزار نفر هم به‌عنوان استاد با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همکاری می‌کنند.

نقیب در خصوص رشته‌های این دانشگاه نیز گفت: در مقطع کارشناسی ارشد، چهار رشته داریم و در مقطع کارشناسی هم وزارت علوم چند سالی است که ۱۶ رشته این دانشگاه را در یک رشته علوم قرآن و حدیث تجمیع کرده است و مقطع دکترا هم فقط در دانشکده علوم قرآنی قم در رشته تفسیر تطبیقی ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه از سال ۶۱ بنای دانشکده‌های علوم قرآنی زده شد و با گذشت این ۳۹ سال تاکنون آیا اقدامی برای ایجاد موقوفات اختصاصی برای این دانشکده‌ها انجام شده است، گفت: به‌طور کلی موقوفات قرآنی در کشور کم داریم و طبق مطلبی که از سازمان اوقاف اعلام می‌شود حدود یک درصد موقوفات کشور قرآنی هستند و مابقی موقوفات اکثراً مربوط به اهل بیت(ع) هستند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: موقوفات قرآنی هم گاهی اوقات با نیات خاصی هستند یعنی الزاماً به این معنا نیست که موقوفات قرآنی در مسیر آموزش قرآن قرار دارند. البته برای رفع این مشکل اقداماتی در گذشته انجام شده ولی خیلی مؤثر نبوده است آنچنان که بگوییم یک درآمد خاصی از موقوفات داریم.

نقیب در عین حال این نکته را یادآور شد که موقوفاتی در اختیار دانشگاه علوم و معارف قرآن در گذشته قرار گرفته بود که دانشگاه نتوانسته بود از آن‌ها استفاده‌ای کند، اما در دوره جدید تلاش می‌کند که دانشگاه را به‌وسیله همین ترویج موقوفات قرآنی به سمت خودکفایی مالی سوق دهد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی دانشگاه علوم و معارف قرآن براساس موقوفات تأسیس شده است و وزارت علوم مشروط بر اینکه بودجه‌ای از دولت دریافت نکنیم اجازه فعالیت دانشگاه را داده است و اکثر اداره دانشگاه بر اساس موقوفات است، اگرچه کمکی به‌عنوان کمک فرهنگی از سوی دولت به دانشگاه انجام می‌شود مانند اینکه به مساجد و مراکز فرهنگی کمک می‌کنند ولی این کمک به میزانی نیست که بتوانیم دانشگاه را با آن اداره کنیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با تأکید بر اینکه قطعاً وقف‌های جدید قرآنی در رونق فعالیت‌های قرآنی مؤثر هستند، گفت: برخی از وقف‌های قرآنی در بعضی از شهرستان‌ها بسیار موفق هستند و کارهای خوبی هم در سطح شهر و استان خود انجام داده‌اند و به‌طور کلی یکی از راه‌هایی که بتوانیم رونق فعالیت‌های قرآنی ایجاد کنیم همین ترویج وقف‌های قرآنی هستند.

ترویج وقف‌های مشارکتی قرآنی

وی خواستار سوق دادن خیران و نیک‌اندیشان به سمت قرآن و آموزش‌های قرآنی شد و گفت: اکنون برخی از موقوفات قرآنی هستند که نیت آن مثلاً این است که بر سر مزار واقف قرآن بخوانند، درست است که این وقف قرآنی است اما اثر لازم را در جامعه ندارد، لذا باید تلاش کنیم تا وقف را در مسیر آموزش و ترویج قرآن قرار دهیم.

نقیب از راه‌اندازی بنیاد خیران و واقفان در این دانشگاه خبر داد و افزود: برای این بنیاد یک سایت راه‌اندازی کردیم و هر کسی می‌تواند به سایت مذکور مراجعه کند و در برخی از مناطق هم وقف‌های مشارکتی قرآنی راه‌اندازی کردیم، به‌عنوان مثال دانشکده سبزوار کلاً با وقف‌های مشارکتی احداث شده است و برخی از قسمت‌های بعضی از دانشکده‌ها نظیر دانشکده مشهد هم با وقف مشارکتی ساخته می‌شوند و این‌ها موقوفات قرآنی هستند که در دانشگاه شروع کرده و در حال تبلیغ و ترویج آن هستیم.

انتهای پیام/