بزرگداشت شیرازپژوه فقید” استاد جمال زیانی”
بزرگداشت شیرازپژوه فقید” استاد جمال زیانی”

به گزارش پگاه خبر؛مراسمی بمنظورتجلیل اززحمات وخدمات پژوهشگر فرهنگ عامه وشیرازپژوه بزرگ معاصرزنده یادوزنده نام استادجمال زیانی شیرازی بارعایت پروتکلهای بهداشتی وباحضورخانواده ودوستان وعلاقه مندان آن نویسنده ارجمنددرفضای بازبقعه متبرکه شاهدا عی الله وبرسر مزار شریف آن تلاشگرعرصه علم و دانایی برگزارشد. محمدیوسف رستمی فعال حوزه میراث وگردشگری و مدیرانجمن میراث فرزندان پارسه گفت:درست ۲ […]

به گزارش پگاه خبر؛مراسمی بمنظورتجلیل اززحمات وخدمات پژوهشگر فرهنگ عامه وشیرازپژوه بزرگ معاصرزنده یادوزنده نام استادجمال زیانی شیرازی بارعایت پروتکلهای بهداشتی وباحضورخانواده ودوستان وعلاقه مندان آن نویسنده ارجمنددرفضای بازبقعه متبرکه شاهدا عی الله وبرسر مزار شریف آن تلاشگرعرصه علم و دانایی برگزارشد.
محمدیوسف رستمی فعال حوزه میراث وگردشگری و مدیرانجمن میراث فرزندان پارسه گفت:درست ۲ سال پیش در چنین روزی شیراز، شهرعلم وادب ومعرفت و خاستگاه ادیبان و شاعران و عارفان،داغدارغم ازدست دادن استاد بزرگ جمال زیانی ،شیراز پژوه بی ادعای معاصرشد وما دوستداران اوکه یادونامش همواره دردلهازنده و جاویدباد در دومین سالگردعروج این استاد عزیزبا حضور ارادتمندانش در انجمن فرزندان پارسه استان فارس ومرکز شیراز شناسی مراسم بزرگداشتی برای این استادصاحب کمالات برگزارشد.
در این مراسم خانواده استاد، اعضای انجمن فرزندان پارسه، شاگردان و دوستان وارادتمندان استاد حضور داشتند و دقایقی به یاد استاد بر سر مزار ایشان دور هم جمع شدند وضمن نثار فاتحه برروح پرفتوح او ، خاطرات و پژوهشهای ارزشمند آن استاد را یادکرده ومرور نمودند.

به گفته سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی شیرازپژوه و فعال عرصه فرهنگ ورسانه،مرحوم استاد جمال زیانی پژوهشگر فرهنگ عامه شیرازدر ۲۸آبان سال ۱۳۱۴ در شیراز محله بالاکف (محله قوام، هزار مزار،باغ نو) درکوچه ایزدی جنب امامزاده کازرونیهامتولد شد.پدرش عطاری داشت وازعلاقه مندان حافظ و سعدی و شیراز و فرهنگ شیرازی بود و همیشه با هر سخنی،بیتی از حافظ یا سعدی میخواند.جمال زیانی تا شش سالگی در کوچه های محله با بقیه بچه هابازی میکردو زندگی می آموخت. زمان مدرسه در سن ۷سالگی به مدرسه فرصت در باغ سالاری از آثار قوام رفت.یک طرف دانشسرای مقدماتی و طرف دیگر دبستان بودوپس از ابتدایی به دبیرستان سلطانی که بخشی از ساختمان های حسینیه مشیر بود رهسپار گردید.در امتحان کنکور شرکت کرد و در دانشسرای مقدماتی پذیرفته شد.سال ۱۳۳۲از دانشسرای مقدماتی فارغ التحصیل شد و به دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز رفت.بعد از دانشسرا وارد وزارت فرهنگ شد وبرای اولین بار در سروستان فارس به عنوان مدیر و آموزگار مشغول به کار شد. پس از سروستان به استخرو بند امیر و بعد از آن مدرسه منوچهری سیوند رفت.پس از انها دوباره به شیراز بازگشت و در دبیرستان آستانه مشغول به کار گردید.پس از اخذ لیسانس ازدانشگاه شیراز راهی بوشهر شد.ریاست دبیر ستانهای متعدد رابه عهده داشت و خدمات خود را به مدت ده سال از سال ۴۱ تا ۵۱ ادامه داد. مجدد به شیراز بازگشت و معاون دانشسرای راهنمایی شدودر جوارزنده یاد استاد حسن امدادکه رحمت ورضوان الهی برروح و روان ان فارس پژوه برگ باشدخدمات قابل توجهی به فرهنگ فارس نمود. رییس اداره امتحانات استان، ریاست دبیرستان احمدی در فلکه خاتون و…راتجربه کرده و در سال۶۱ بازنشسته شد.

آغاز فعالیت های غیر حرفه ای(غیر معلم)استاد جمال زیانی(ره):

درسال ۱۳۶۱با همکاری زنده یاداستاد حمید دیرین هنرمندکم نظیرعرصه خط وکتابت ورییس فقیدوپیشین انجمن خوشنویسا ن شیراز،آثار خوشنویسی که از اشعار حافظ و…را به رشته تحریر درآورد و در مجله “کِلک” انجمن خوشنویسان فارس به چاپ رسیدو در این در زمان آغاز کلاسهای حافظ پژوهی همزمان با تاسیس این انجمن و آغاز فعالیتهای دیگر مانند انتقال دانش به جوانان اولین نوشته مربوط به دوران دانشگاهی شامل جمع آوری گویش سیوندی
با تشویق دکتر علی محمد مژده، جمع آوری گویش بوشهری و مقایسه با گویش شیرازی و چاپ در مجله سالنه آموزش و پرورش راانجام داد.

آغاز کارنویسندگی جمال زیانی اززمان بازنشستگی

وی تالیفات زیادچاپ شده وچاپ نشده دارد.برخی ازاثارمنتشر شده ازوی عبارتند:۱-گل واژه های شعر حافظ (انتشارات نوید) ۲-آداب و رسوم از زمان حافظ ۳- آداب ورسوم ازنوشته های سعدی (معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز)۴-سحر آفرینی های حافظ(انجمن فارس شناسی)۵- آداب و رسوم مردم شیراز و باورها۶-گل گشتی در شیرز۷-صنایع دستی شیراز۸-آفرین ها و نفرین ها از زبان حافظ،سعدی،فردوسی و مولانا ۹-آرامستان های شیرازو…
ایشان با شرکت در انجمنهای مختلف ادبی،فرهنگی ومحافل علمی ودانشگاهی وحضوردر همایش های شیرازپژوهی و…. سعی بر آن داشت که دانش خود را به نسل جوان انتقال دهدو دراین راه نیزتاحدود بسیاری موفق بود.روح وروانش شادو یادونامش در گستره زمین وزمان جاودانه باد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی