۱۲۴ ماموریت اورژانس فارس دریک روزنتیجه ساده‌انگاری شرایط است
۱۲۴ ماموریت اورژانس فارس دریک روزنتیجه ساده‌انگاری شرایط است

به گزارش پگاه خبر؛پیک پنجم کرونا در حالی روزها را پشت سر می‌گذارد که نشانی از بهبود شرایط و آمار در سطح بالینی مشاهده نمی‌شود، هرچند ممکن است در برخی از نقاط کشور به لحاظ آماری وضعیت بهتر شده باشد اما همانگونه که گفته شد و طبق شواهد علمی به لحاظ بالینی تغییری در پیک […]

به گزارش پگاه خبر؛پیک پنجم کرونا در حالی روزها را پشت سر می‌گذارد که نشانی از بهبود شرایط و آمار در سطح بالینی مشاهده نمی‌شود، هرچند ممکن است در برخی از نقاط کشور به لحاظ آماری وضعیت بهتر شده باشد اما همانگونه که گفته شد و طبق شواهد علمی به لحاظ بالینی تغییری در پیک پنجم مبنی بر نزولی شدن رخ نداده است.

تعداد قابل توجه و کاهش سن جان‌باختگان و مبتلایان سبب شده که هر روز خانواده‌های بیشتری درگیر این بیماری منحوس شوند. هر روز خانواده‌های بیشتری عزیزانشان را راهی بیمارستان‌های مملو از بیمار کنند یا اینکه در لیست انتظار قرار بگیرند، هر روز خانواده‌های بیشتر داغدار می‌شوند و این یعنی رنجی بزرگ برای استان فارس، برای ما و برای کادر درمان که یک سال و نیم است خستگی بر جانشان مانده است.

در حال حاضر ۳۱ شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز یا پرخطر و ۵ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند و شرایط بحرانی در استان فارس سبب شد که تا چند روز گذشته ضریب اشغال تخت‌های عادی به ۱۰۵ درصد و تخت‌های ویژه به ۹۵ درصد برسد.

با توجه به بستری شدن روزانه ۶۰۰ نفر در استان فارس روند رو به رشد بستری دائم و موقت در استان علاوه بر تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها سبب راه‌اندازی ۳ بیمارستان پشتیبان در استان نیز شده است. این موضوع سبب شده که برخی از کارشناسان وضعیت قرمز را برای تخت‌های بیمارستانی فارس ذکر کنند.

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که خود نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است در ارتباطی ویدئو کنفرانسی در نشست مربوط به ستاد مدیریت این بیماری شرکت کرد و به بیان آخرین وضعیت استان پرداخت.

به گفته وی روند بیماری در استان همچنان رو به افزایش است به گونه‌ای که تنها در یک روز گذشته ۱۲۴ ماموریت اورژانس فارس برای انتقال بیماران علامت‌دار و مشکوک به کووید۱۹ به بیمارستان‌های استان انجام شده که این امر نتیجه ساده‌انگاری و عادی پنداشتن شرایط است.

براساس اظهارات لطفی تاکنون نزدیک به ۹۹۲ هزار نفر در فارس نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و بیش از یک میلیون و ۵۳۳ هزار دوز واکسن کرونا به مردم فارس تزریق شده است.

آنگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: متاسفانه برخی از افرادی که پیامک نوبت دهی واکسن دریافت کرده‌اند، از دریافت واکسن خودداری می‌کنند که در این زمینه توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود در برابر این بیماری و افزایش ایمنی عمومی در سطح جامعه، در این اقدام مراقبتی مشارکت کنیم.

در همین راستا نیز عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از گسترش چرخه بیماری در استان خبر داد و گفت: با جان باختن ۳۶ هم استانی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در اثر کرونا، شمار جان باختگان کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۶ هزار و هشتاد نفر افزایش یافته که نگران‌کننده است.

وی از عموم مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه علائم به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند و در حال حاضر مجموع ۴۷ مرکز ۱۶ ساعته استان فارس برای خدمت‌رسانی به مردم آماده هستند که  ۱۲ مرکز آن در شیراز فعال است.

همچنین براساس اظهارات همتی مراکز حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات مشغول هستند و آمار بستری و مراجعه بیماران به مراکز منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا بسیار بالا است.

به اعتقاد معاون بهداشتی دانشگاه شیراز آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، به شدت بیشتر است و تاکنون گزارشی از عارضه یا فوت ناشی از واکسن کرونا در استان فارس اعلام نشده است.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا نیز از توقف سیر صعودی بیماری در استان خبر داده که منجر به کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی شد. وی تاکید کرده که تاکنون نمونه‌ای از قارچ سیاه و لامبدا در استان فارس مشاهده نشده است.

مشارکت و همکاری بیشتر مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا از مهم‌ترین راهکارهایی است که متولیان امر به آن اشاره می‌کنند و معتقدند که با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، نیاز است بازدیدها و نظارت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت‌های کرونایی به ویژه در اماکن پرتردد در استان افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین راه برون‌رفت از بحران کرونا و قطع زنجیره انتقال آن جدی‌گرفتن این بیماری از سوی تمام اقشار جامعه است چراکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، باید منتظر وضعیتی وخیم‌تر از این در استان باشیم.

با توجه به شیوع موج پنجم کرونا موسوم به دلتا، این موضوع لزوم اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و به ویژه پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای غیرضروری را بیشتر می‌کند.

همچنین تاکید همه مسئولان بر خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز است که البته از سوی بخش زیادی از مردم رعایت می‌شود اما باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

انتهای پیام/