افزایش توسعه صنعت هسته‌ای از سوی کشورهای توسعه یافته
افزایش توسعه صنعت هسته‌ای از سوی کشورهای توسعه یافته

به گزارش پگاه خبر؛طبق گزارش انجمن بین المللی انرژی هسته‌ای هم اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا در حال بررسی، برنامه ریزی یا شروع برنامه های ملی خود در زمینه توسعه انرژی هسته­‌ای هستند. آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش سالانه خود در خصوص چشم انداز حوزه انرژی و سناریوهای پیش رو بر این […]

به گزارش پگاه خبر؛طبق گزارش انجمن بین المللی انرژی هسته‌ای هم اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا در حال بررسی، برنامه ریزی یا شروع برنامه های ملی خود در زمینه توسعه انرژی هسته­‌ای هستند. آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش سالانه خود در خصوص چشم انداز حوزه انرژی و سناریوهای پیش رو بر این نکته تاکید کرده است که طی سال های آینده کشورهای آسیایی از قبیل چین، روسیه و هند به پیشتازان توسعه صنعت هسته‌ای در جهان تبدیل خواهند شد. همچنین پیش بینی شده است تا افق ۲۰۴۰ ظرفیت انرژی هسته‌ای جهان به بیش از ۶۰۰ گیگاوات ساعت خواهد رسید.

از انجمن بین المللی انرژی هسته‌ای (world nuclear association) ظرفیت انرژی هسته‌ای در سراسر جهان به طور پیوسته در حال افزایش است. در حال حاضر نیز حدود ۵۰ راکتور در کشور های مختلف در دست ساخت است. نکته جالب توجه در این زمینه این است که با وجود پیشرو بودن کشورهای غربی از قبیل آمریکا، بریتانیا و فرانسه در صنعت هسته‌ای طی چند دهه اخیر،  اما بیشتر راکتورهای در حال احداث در کشور های آسیایی و در صدر آن ها چین و روسیه قرار دارد. علاوه بر این با تعمیر و انجام اصلاحات فنی جهت تمدید طول عمر تعداد زیادی از رآکتورهای هسته‌ای در کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا، طی چند سال آینده ظرفیت انرژی هسته‌ای جهان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای به ۶۰۰ گیگاوات ساعت تا سال ۲۰۴۰

امروز حدود ۴۴۵ راکتور هسته‌ای با مجموع ظرفیت ۴۰۰ گیگاوات ساعت در ۳۲ کشور جهان در حال فعالیت هستند. این میزان انرژی هسته ای طی سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱۰ درصد از برق جهان را تامین کردند. علاوه بر این در ۱۹ کشور جهان نیز راکتورهای هسته‌ای متعددی در حال ساخت هستند. آژانس بین­ المللی انرژی (IEA) هر ساله گزارش چشم انداز جهانی انرژی و وضعیت موجود (WEO) را به همراه پیش ­بینی سناریوهای مختلف منتشر می کند. در گزارش مربوط به سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده است ظرفیت انرژی هسته‌ای نصب شده تا افق ۲۰۴۰ به حدود ۶۰۰ گیگاوات ساعت برسد. به علاوه در این سناریو پیش بینی شده کشورهای آسیایی به ویژه هند و چین نقش موثرتری در چنین افزایشی ایفا خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی افزایش شدید تقاضای انرژی از سوی کشورهای نوظهوری از قبیل هند و چین و دیگر کشورهای آسیایی را  یکی از اصلی ترین دلایل رشد صنعت هسته‌ای طی سال‌های آینده دانسته است. دلیل این امر نیز ناشی از رشد اقتصادی قابل توجه این کشورها و به تبع آن افزایش تقاضای برق است. به علاوه مزایای متعدد انرژی هسته‌ای در مقایسه با سوخت های فسیلی و انرژی های تجدید پذیر از جمله آلایندگی کم نیروگاه‌های هسته‌‌ای و پایداری تامین انرژی در مقایسه با انرژی های بادی و خورشیدی نیز سبب شده است توجه کشورهایی از قبیل هند و چین که به دنبال اهداف بلندی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی هستند به سمت صنعت هسته‌ ای جلب شود.

افزایش ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌­ای در دستور کار کشورهای جهان

به طور کلی توسعه صنعت هسته‌ای از سوی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است. از همین رو طبق گزارش انجمن بین المللی انرژی هسته‌ای هم اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا در حال بررسی، برنامه ریزی یا شروع برنامه های ملی خود در زمینه توسعه انرژی هسته­‌ای هستند.

افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ ای در دنیا از دو طریق به روزرسانی فنی نیروگاه های موجود و احداث راکتور های جدید هسته‌ای دنبال می شود. به عنوان مثال در کشورهایی از قبیل آمریکا، سوئیس، اسپانیا، فنلاند و سوئد افزایش ظرفیت نیروگاه های موجود در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

در آمریکا کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای مسئولیت تصویب و ابلاغ به روزرسانی فنی نیروگاه‌­های هسته‌ای در این کشور را بر عهده دارد. از سال ۱۹۷۷ تاکنون این کمیسیون مجوز بروز رسانی فنی ۱۶۵ راکتور هسته­‌ای با مجموع ظرفیت بیش از ۷۵۰۰ مگاوات برق هسته‌ای در این کشور را به تصویب رسانده است.

سرمایه گذاری ده‌­ها میلیون دلاری سوئیس، فنلاند و اسپانیا در انرژی هسته‌ای

در سوئیس راکتورهای هسته‌ای به صورت دوره ای به روز رسانی شده و تا ۱۳.۴ درصد به طور میانگین ظرفیت شان افزایش پیدا می‌کند. اسپانیا نیز در نظر دارد ۸۱۰ مگاوات ساعت معادل ۱۱ درصد از کل ظرفیت انرژی هسته‌ ای خود را با روزرسانی نیروگاه های موجود، به ظرفیت موجود بیفزاید. در همین راستا این کشور در نظر دارد ظرفیت نیروگاه هسته‌ای آلمارز را با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار به میزان ۷.۴ درصد افزایش دهد.

فنلاند نیز از دیگر کشورهای اروپایی دارای صنعت هسته‌ ای است که برنامه ریزی های متعددی در راستای افزایش ظرفیت نیروگاه‌­های هسته‌ای در دستور کار قرار داده است. این کشور در نظر دارد ظرفیت نیروگاه Olkiluoto  را تا ۲۹ درصد افزایش بدهد و به ۱۷۰۰ مگاوات برساند. سوئد نیز که طی سالیان اخیر سرمایه گذاری های گسترده‌ای در صنعت هسته‌ای انجام داده است، در نظر دارد ظرفیت ۳ نیروگاه هسته‌ای خود را مجموعا با سرمایه گذاری ۳۱۳ میلیون یورو تا ۲۱ درصد افزایش دهد.

جدول ذیل که توسط انجمن بین‌المللی انرژی هسته‌ای تهیه شده است، فهرست نیروگاه‌های هسته ای در دست احداث را در کشورهای مختلف جهان به همراه زمان برنامه ریزی شده بهره برداری و ظرفیت تولید آورده شده است.

انتهای پیام/