توسعه اقتصادی زمینه‌ همکاری استان فارس و کشور صربستان است
توسعه اقتصادی زمینه‌ همکاری استان فارس و کشور صربستان است

سفیر صربستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: استان فارس و کشور صربستان از زمینه‌های همکاری اقتصادی فراوانی برخوردارند و می‌توان با همکاری متقابل زمینه توسعه اقتصادی بیشتری فراهم کرد.

به گزارش پگاه خبر؛دراگان تودوروویچ، روز شنبه در دیدار نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در شیراز افزود: شهر شیراز به لحاظ فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهرت جهانی و تاریخ غنی دارد و این شهر به عنوان یکی از مهمترین شهرهای ایران با شهر نووی ساد صربستان تفاهم نامه همکاری فرهنگی نیز منعقد کرده‌اند که این برای ما و گسترش روابط طرفین بسیار با ارزش و مهم است.
وی ادامه داد: کشور ایران و صربستان دو کشور دوست هستند که ارتباط دوستانه و سیاسی خوبی دارند و ما در سفارت صربستان در ایران می‌کوشیم تا روابط اقتصادی طرفین گسترش یابد.
او اظهار داشت: هم‌اینک تمرکز ما بر روی افزایش مراودات اقتصادی و رفع مشکلات برای توسعه مناسبات و تبادلات کشور صربستان و کشور ایران و استان فارس است.
وی، با اشاره به سفر خود به فارس، شیراز و برخی دیگر شهرها و استان‌های کشورمان را آشنایی با ظرفیت‌های آنها و شناسایی راهکارهای مناسب برای توسعه همکاری‌های مشترک دانست و تصریح کرد: وظیفه ما این است که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فعالان اقتصادی فارس و صربستان را به هر یک از طرفین منتقل کنیم و حلقه اتصال و ارتباط بیشتر دو طرف باشیم.
سفیر صربستان در ایران گفت: از ظرفیت‌های استان فارس در بخش اقتصاد اطلاع داریم و ما می‌توانیم علاوه بر بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف دیگری نیز روابط اقتصادی و تجاری مناسبی با یکدیگر داشته باشیم.
دراگان تودوروویچ افزود: دولت صربستان برنامه گسترش ارتباط با کشور ایران را دست اقدام دارد که بر اساس آن قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی با حضور دو کشور در تهران فعال شود و هدف ما این است نمایندگان استان‌های مختلف ایران در این کمیسیون حضور داشته باشند.

همکاری‌ فارس و صربستان در حوزه صنعت، معدن و گردشگری باید توسعه یابد
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم، ضمن تاکید بر لزوم توسعه همکاری های اقتصادی و افزایش مرادوات تجاری دو طرف گفت: همکاری فارس و کشور صربستان در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و گردشگری دارای اهمیت بسیار است.
محمد صادق حمیدیان افزود: مزیت اصلی اقتصاد استان فارس بخش کشاورزی است چرا که این استان ۱۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور ایران را تامین می‌کند و سهم ۳۵ درصدی در صادرات محصولات کشاورزی ایران دارد.
وی ادامه داد: همکاری استان فارس با کشور صربستان در زمینه‌های کشاورزی و انواع کودها، قطعات خودرو، صنعت، معدن و خاک نسوز، سنگ‌های تزیینی، محصولات کانی فلزی و کربنات سدیم، صنایع دامپروری، محصولات پتروشیمی، صنایع کاشی – سرامیک و چینی بهداشتی است که فارس در هر کدام از این بخش‌ها از ظرفیت‌های بالقوه صادراتی برخوردار است.
او گفت: استان فارس به لحاظ جذب توریست و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و به ویژه توریست سلامت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است که می‌تواند همکاری‌های خوبی در جهت تبادل گردشگر، ثروت آفرینی و ارتقاء سطح درآمد ملی داشته باشد.
وی، ضمن اعلام آمادگی اتاق بازرگانی فارس برای همکاری در جهت راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و صربستان افزود: راه‌اندازی این اتاق مشترک گام مهمی در جهت توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف خواهد بود اما این اقدام باید در کشور صربستان هم صورت گیرد تا تبادل اطلاعات و مراودات اقتصادی طرفین انجام شود.
حمیدیان ادامه داد: همچنین برای اعزام هیات اقتصادی و تجاری از استان فارس به کشور صربستان و پذیرش فعالان اقتصادی آن کشور نیز با هدف معرفی و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط  رو در روی  بازرگانان دو طرف آمادگی داریم.

انتهای پیام/