رونمایی از کتاب “سلول‌های بهاری” در شیراز
رونمایی از کتاب “سلول‌های بهاری” در شیراز

به گزارش پگاه خبر؛آیین رونمایی کتاب «سلول‌های بهاری»؛باموضوع دستیابی ایران به دانش سلول‌های بنیادی و بزرگداشت دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلولی و جانوری کشور با حضور دکتر حسین بهاروند، راوی کتاب و همسر خانم فرزانه، بهنام باقری، نویسنده کتاب، روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس، حجت‌الاسلام مهدوی، معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی […]

به گزارش پگاه خبر؛آیین رونمایی کتاب «سلول‌های بهاری»؛باموضوع دستیابی ایران به دانش سلول‌های بنیادی و بزرگداشت دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلولی و جانوری کشور با حضور دکتر حسین بهاروند، راوی کتاب و همسر خانم فرزانه، بهنام باقری، نویسنده کتاب، روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس، حجت‌الاسلام مهدوی، معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر ثنایی استاد دانشگاه علوم پزشکی، دکتر ایمانیه عضو هیئت علمی و هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی، فاطمه سادات لطیفی، فعال حوزه زنان و خانواده، مسعود ملکی،مدیر مدرسه سینمایی عمار و جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان در بیمارستان قلب الزهرا این شهر برگزار شد.

دراین برنامه دکتر محمدهادی ایمانیه عضو هیئت علمی و هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سخنانی با اشاره به کتاب «سلول‌های بهاری» گفت: به نظر من، مشکل جوانان فعلی ما، کمبود الگو است، وقتی با آنان صحبت می‌کنیم مرتب به یأس و ناامیدی دامن می‌زنند. در همین شرایط و وضعیتی که داریم، انسان‌هایی وجود دارند و خدمت می‌کنند که نه‌تنها باعث ارتقای ما ایرانی‌ها هستند بلکه به عنوان یک شخصیت مسلمان واقعی عملکردهِ به دینش، می‌تواند مورد الگوبرداری قرار بگیرند.ایمانیه با اشاره به بازخوردهای خوب کتاب «سلول‌های بهاری» در میان فعالان علمی عنوان کرد: دکتر بهاروند بیش از یک سال و نیم روی پیش‌نویس این کتاب کار کردند. محتوای قوی و مفید این کتاب نمایانگر این تلاش و جدیت است. کتاب نوشتن باید با هدف این باشد که بتواند جمعی را هدایت کرده و مسیر را برایشان روشن کند. من در این کتاب دیدم که آقای دکتر بهاروند، بسیار احترام اساتید خود را حفظ کرده بودند، احترام استاد، احترام همسر، احترام فرزند و…. چنین احترامی که ایشان برای استاد خود، مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی داشتند و دارند نشان‌دهنده تواضعی است که از هر دانشمندی انتظار می‌رود که نسبت به استادش داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه سخنانش و با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «سلول‌های بهاری» تصریح کرد: هیچ پیشرفتی بدون صبوری و تلاش، میسر نمی‌شود. به غلط، عده‌ای صبر را به عنوان خوابیدن و تحمل کردن تلقی کرده‌اند. صبر یعنی مقاومت، یعنی اینکه محکم در میدان باشی و نتوانند خارجتان کنند و از سوی دیگر، تلاش و پشتکار است. پیام دیگر این کتاب به آنچه هستیم راضی نباشیم، حدیث معروفی است که کسی که دو روزش یکسان باشد، مغبون است. اگر امروزش بدتر از دیروزش باشد، ملعون است.بنابراین چیزی که پیامبر از ما خواستند، این است که امروز مان، بهتر از دیروزمان باشد.وی با اشاره به بخش ‌های دیگری از کتاب بیان کرد: رهبری در یک دیداری که با محققان و دانشمندان داشتند، گفتند تلاش استعمارگران برای تحقیرملت ایران،با وجود احساس ناتوانی و حقارت در جامعه‌ی ایران در قرن‌های اخیر همچون سدی مانع از استفاده از مخزن عظیم استعدادهای داخلی شده است. اما با زحمات دکتر بهاروند و همکارانشا و تلاش‌های افتخارآمیزی مانند دستیابی به دانش تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی، اینگونه سدها می‌شکنند و ایران را به مرحله استفاده از ظرفیت بی‌پایان انسانی خود نزدیک می‌کنند. آقای دکتر، در زرورق بزرگ نشدند، ایشان از دست‌فروشی شروع کردند. «سلول‌های بهاری»، واقعا کتابی کمک‌کننده برای تغییر ماهوی در این عقیده بچه‌های امروز ما و ایجاد انگیزه در آنهاست.ایمانیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شخصیت خانم دکتر پروانه فرزانه، همسر دکتر بهاروند تاکید کرد: خانم دکتر فرزانه، یک شخصیت مثال‌زدنی و الگو برای دختران و همسران ما و حتی آقایان هستند. مشکل ما، کمبود الگو است. به همین دلیل، باید از الگوهایی که حضور دارند، استقبال کنیم. انسان‌هایی که خودشان را ساختند، بهتر می‌توانند دیگران را بسازند.

روح‌الله نجابت، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از این مراسم در سخنانی خطاب به دکتر حسین بهاروند بیان کرد: به عنوان نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مایه مباهات ماست که دکتر بهاروند به این شهر آمدند. ان‌شالله وجود دکتر بهاروند هم برای کشور پربرکت و مایه افتخار باشد و هم مدل زندگی مؤمنانه ایشان، الگویی برای جوانانی مثل من باشد که با پشتکار، تعهد و تخصص فعالیت کنیم.

جمهوری اسلامی به کسانی نیاز دارد که تا حد مرگ کار کنند

در بخش پایانی این مراسم، بهنام باقری، محقق و نویسنده کتاب «سلول‌های بهاری» نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از نکاتی که برایم سؤال بود، این صحبت این بود که بعضی از دانشمندان کشور حتی آنهایی که دلسوز کشور بودند، وقتی که که خبر دستیابی به «سلول‌های بنیادی» مطرح شد، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشتند که آقا باور نکنید این حرف ‌ها، درست نیست، از خارج وارد کرده‌اند و این کار در کشور ما شدنی نیست که ماجرای این موضوع هم به طور مفصل در کتاب آمده است و این سؤالی که داشتم با این کتاب بر طرف شد که در واقع جوانان و دانشمندان عزیز و پرتلاش ما بودند که توانستند به این دانش مهم دست پیدا کنند.باقری با اشاره به فعالیت‌ های مرحوم دکتر پروانه فرزانه اظهار داشت: این جمله امام خمینی(ره) همیشه برای من جالب بود که گفتند «از دامان زن، مرد به معراج می‌رود»، نمی‌توانستم درک کنم که یعنی چی، نقش زن در زندگی چقدر می‌تواند باشد که مرد فقط با اتکا به زن به معراج می‌رود که این مسئله هم در جریان این کتاب و با توجه به ارتباطی که طی دو- سه با آقای دکتر بهاروند و خانواده ایشان داشتیم، برای من حل شد.وی با اشاره به بخشی از کتاب تصریح کرد: الان جمهوری اسلامی نیاز به مسئولانی دارد که تا سرحد مرگ کار کنند، نیاز به چنین افراد و مسئولانی دارد تا به آن قله‌های پیشرفت علمی و تمدن نوین اسلامی دست پیدا کند. حُسن‌ختام صحبت‌هایم درباره مرحوم دکتر فرزانه است که در بستر بیماری هم به فکر رشد و پیشرفت علمی کشور بودند. باقری در پایان سخنانش ضمن اشاره به بخش دیگری از کتاب تاکید کرد: خانم دکتر فرزانه وقتی همسرشان را برای سفر علمی به کشور آلمان راهی می‌کنند، خطاب به دکتر بهاروند می‌گویند وقتی ساک شما را برای این مسافرت علمی آماده می‌کنم، مانند زنانی هستم که همسرشان را به جنگ می‌فرستند، در واقع، خانم دکتر فرزانه چنین نگاه متمدنانه‌ای به مقوله علم و پیشرفت کشور داشته‌اند.
براساس این خبر،کتاب«سلول‌ های بهاری»که تحقیق ‌ونگارش آن برعهده بهنام باقری بوده، در ۴۰۸صفحه و قیمت ۵۵هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی