هر فعال اقتصادی باید مروج اخلاق کسب و کار باشد
هر فعال اقتصادی باید مروج اخلاق کسب و کار باشد

  عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: در مباحث اخلاقی فردی و سازمان باید از خودمان شروع کنیم در غیر این صورت نمی توانیم بر روی دیگران و جامعه تاثیر داشته باشیم. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح الدین ایزدفر […]

 

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: در مباحث اخلاقی فردی و سازمان باید از خودمان شروع کنیم در غیر این صورت نمی توانیم بر روی دیگران و جامعه تاثیر داشته باشیم.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح الدین ایزدفر در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد:ملاک های زیادی برای اخلاق مطرح شده است که هر فعال اقتصادی و تاجر ما باید با رعایت اصول انسانی و اسلامی ترویج دهنده خوبی و عدالت باشد تا این مهم در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود.
وی افزود: امروز نیز مانند گذشته کسبه، تجار و بازرگانان ما در بین مردم جایگاه ویژه ای دارند بنابراین رفتار آنها نیز به مراتب در جامعه تاثیرگذار خواهد بود.
ایزدفر با بیان اینکه هدف ما در کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس احیا و بازخوانی اخلاق در تجارت و کسب و کار است اظهارداشت: هر فرد و سازمان باید تلاش کند تا راه ورود به بی اخلاقی را از خویش آغاز کند تا این موارد در جامعه اشاعه پیدا نکند و این مهم رمز تحقق جامعه ای ایده آل انسانی و اسلامی است.
در این جلسه حجت الاسلام حمید محمودیان استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز با ارائه مفاهیم در حوزه اخلاق کسب و کار گفت: اخلاق یک بحث فرادینی و یک امر مشترک انسانی است اما ما در اخلاق کسب و کار به اقتضای اینکه در ایران به سر می بریم و مسلمان هستیم بیشتر تاکیدات از روایات اسلامی است.
وی افزود: بحث اخلاق کسب و کار زیر مجموعه ای از اخلاق حرفه ای است که مفاهیم و اصول اخلاق حرفه ای را باید متناسب با مخاطبان مطرح شود و این در حالی است که حوزه اخلاق کسب و کار با علوم زیادی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، فقه و فلسفه اخلاق سر و کار دارد.
محمودیان با بیان اینکه در حوزه اخلاق کسب و کار دو بحث اخلاق و احکام کسب و کار مطرح است اظهارداشت: در بحث مفاهیم اخلاق جمع خلق و به معنای سرشت و سیرت است که به خودی خود منشا صدور فعل و رفتار در برابر خلق که نماد ظاهر است، می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته مهم و قابل تامل در اخلاق کسب و کار این است که بین آداب و اخلاق تفاوت وجود دارد و ما در اخلاق کسب و کار بسته ای را مدنظر داریم که آداب هم جز آن است اما در جامعه چنین است که انجام ندادن برخی از آداب را به پای بی اخلاقی گذاشته می شود در حالی که این اشتباه است و مرز این دو موضوع باید تشخیص داده شود.
محمودیان تصریح کرد: خلق قابل تغییر است اما آداب قراردادهای بشری هستند که در حوزه اخلاق شکل پیدا می کنند به عنوان مثال حرمت نهادن به دیگران امر اخلاقی است اما رفتار در پی آن ادب اخلاقی است که غیر از خود اخلاق است.
وی افزود: آداب و رسوم تابع زمان و مکان است اما اخلاق تابع زمان و مکان نیست و همچنین آداب و رسوم قراردادی اند و به اخلاق مرتبط اند لذا تغییر در آداب و رسوم مشکلی ایجاد نمی کند اما تغییر در اخلاق باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که آداب فروشندگی از جمله آداب است.
محمودیان بیان کرد: برای رسیدن فرد و سازمان به موفقیت در حوزه کسب و کار و جا افتادن خلاق کسب و کار باید به مواردی از جمله مسئولیت پذیری، قانون پذیری، پیش بینی پذیری، ایجاد اعتماد و توانایی ایجاد ارتباط شفاف- آسان و سازنده با دیگران مقید باشد که هر گونه عدم پایبندی به هر یک از این موارد موجب می شود فرد و سازمان نتواند جایگاه خود را در حوزه اخلاق کسب و کار پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: اخلاق و قانون باهم ارتباط دارند و تعارض بین اخلاق و قانون یک بحث جدی است به طوری که یکی از نکات حساس و مهم در اخلاق، تعارض های اخلاقی است.
محمودیان با بیان اینکه اگر قانون بخواهد به اهداف خود دست یابد نیازمند نهادینه شدن اخلاق است اضافه کرد: اخلاق قانون نانوشته ای است که از اخلاق می توان به عنوان روح قانون نام برد زیرا مسئولیت های اخلاقی فراگیرتر از همه مسئولیت هاست.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اصول در اخلاق کسب و کار، اخلاق عدالت است که امروز یکی از نیازهای جامعه ماست.
انتهای پیام/