پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان چگونه است؟
پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان چگونه است؟

به گزارش پگاه خبر؛معاون اول رئیس جمهور اصلاحیه تصویب نامه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد. «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹ تیر ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان های برنامه و و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور […]

به گزارش پگاه خبر؛معاون اول رئیس جمهور اصلاحیه تصویب نامه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

«پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹ تیر ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان های برنامه و و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت نفت، تصویب نامه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و اصلاحیه آن را مورد بازنگری قرار داد.

براین اساس، متن زیر به عنوان تبصره به بند ۶ الحاق می شود:

تبصره- محدودیت موضوع قسمت اخیر جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور فقط شامل حقوق پایه و گروه (برای مشمولان قانون استخدام کشوری) حقوق مبنا و افزایش سنواتی (برای مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) حقوق ثابت (برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری) وعناوین مشابه در نظام پرداخت دستگاه های اجرایی دارای مقررات پرداخت خاص می باشد. فوق العاده ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) از شمول این محدودیت مستنثی می باشند.

همچنین متن زیر به عنوان بند (۱۰) الحاق می شود:

۱۰- منظور از دریافتی کارکنان و تفاوت تطبیق آن در اجرای قسمت اخیر بند (۷) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مجموع دریافتی بندهای زیر می باشد:

الف- حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی در مقایسه با حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) در سال ۱۳۹۹.

ب- پرداخت تفاوت تطبیق ثابت بابت مزایای غیرمستمر خارج ازحکم کارگزینی در هر ماده در مقایسه با پرداخت مشابه در همان ماده در سال ۱۳۹۹ در صورت تایید مقام مجاز هزینه.

مزایای فوق العاده اضافه کاری کارمندان چگونه پرداخت می‌شود؟

قانون درباره فوق العاده اضافه کاری کارمندان مواردی را ذکر کرده است و کارفرما مطابق با این قانون باید مزایا را پرداخت کند.

در حقوق اداری کشور، قانونی مبنی بر فوق‌العاده اضافه کاری تعریف شده در توضیح این قانون آمده است اگر دستگاه اجرایی از کارمندان خود درخواست کند که خدماتی را خارج از وقت اداری انجام دهند، می‌تواند مبلغی را به عنوان اضافه‌کار به آن‌ها پرداخت کرد.

در بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون‌گذار برای پرداخت فوق‌العاده اضافه‌کاری از واژه “می‌توان” استفاده کرده است یعنی این فوق‌العاده برای کارمندان به عنوان یک حق تلقی نمی‌شود.

در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات شهری گفته شده در موارد خاص با توجه به عواملی مانند بازار کار داخلی و بین المللی، ریسک پذیری، تاثیر اقتصادی در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی، تحقیقاتی، ستادی و حساسیت کار، می‌توان پرداخت فوق العاده ویژه داشت که با پیشنهاد سازمان و در صورت تصویب در هئیت وزیران برای حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل و در بعضی از دستگاه‌های اجرایی تا ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر در نظر گرفته می‌شود.

پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان چگونه است؟

طبق ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات شهری، اگر دستگاه‌های اجرایی در ایجاد هر گونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحد‌های درمانی و آموزشی، فضای ورزشی و نظایر آن و همچنین لغو خدماتی مانند سرویس رفت وآمد و سلف سرویس خودداری کنند، پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان صورت می‌گیرد.

بر اساس ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، هر سال حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلان و همه کارمندان دستگاه‌های اجرایی با پیشنهاد سازمان معاونت توسعه مدیریت و و سرمایه انسانی رئیس جمهور به تصویب هئیت وزیران می‌رسد همچنین سقف حقوق ثابت و فوق العاده مستمر نباید بیش از هفت برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر تجاوز کند.

طبق قانون همه حقوق و مزایای مالی به صورت کامل به کارمند پرداخت نمی‌شود بلکه بر اساس مقررات ذکر شده در قانون که ناظر بر بازنشستگی، بیمه و مالیات است، درصدی از آن‌ها به عنوان کسری قانونی کسر می‌شود؛ همچنین علاوه بر حقوق و مزایای کارمند، سایر دریافتی‌های او را می‌توان به وکیل قانونی کارمند پرداخت کرد.

کارمندان دستگاه‌های اجرایی از حقوق و مزایای غیر مالی هم بهره‌مند هستند که این حقوق‌ها بیشتر جنبه حمایتی دارد مانند مرخصی، بیمه‌های اجتماعی – درمانی و حمایت‌های قضائی که همه آن‌ها در بهتر شدن زندگی کارمندان تاتیرات بسزایی دارد.

خبر مهم ربیعی درباره حقوق بازنشستگان در تیر ۱۴۰۰

 سخنگوی دولت با بیان اینکه از این پس همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را خواهند گرفت، گفت: این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی هم خواهد شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، از تصویب لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه امروز هیئت دولت خبر داد و گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه پنجم توسعه همواره دنبال می‌شده و همیشه تعارض‌هایی بین بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی وجود داشته است.

وی، علّت عدم همسان بودن حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایر بازنشستگان را منابع نامعلوم تأمین اجتماعی دانست و گفت: این قانون چند دوره هم اجرای ناموفق داشت.

ربیعی افزود: در قانون برنامه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با عنوان «متناسب‌سازی» آمده است و لایحه‌ای که امروز در دولت با عنوان همسان‌سازی تصویب شده است، همان متناسب‌سازی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از این پس همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را خواهند گرفت، گفت: این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی هم خواهد شد.

ربیعی افزود: بر اساس یکی از تبصره‌های این قانون چنانچه بر مبنای حکم کارگزینی، حقوق بازنشستگی فردی طبق مقرارت بیش از ۹۰ درصد شده باشد تفاوت تطبیق، پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/