تامین ۱۰ درصد برق مورد نیاز ترکیه با احداث اولین نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور
تامین ۱۰ درصد برق مورد نیاز ترکیه با احداث اولین نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور

به گزارش پگاه خبر؛در سال ۲۰۱۰ ترکیه با کمپانی روس اتم روسیه قرارداد مهم احداث اولین نیروگاه هسته‌ای در این کشور تا سال ۲۰۲۳ را به امضا رساند. تامین ۱۰ درصد از برق مورد نیاز این کشور از مهمترین اهداف قرارداد فوق می‌باشد. دولت ترکیه خرید برق هسته ای را تا ۱۵ سال با قیمت […]

به گزارش پگاه خبر؛در سال ۲۰۱۰ ترکیه با کمپانی روس اتم روسیه قرارداد مهم احداث اولین نیروگاه هسته‌ای در این کشور تا سال ۲۰۲۳ را به امضا رساند. تامین ۱۰ درصد از برق مورد نیاز این کشور از مهمترین اهداف قرارداد فوق می‌باشد. دولت ترکیه خرید برق هسته ای را تا ۱۵ سال با قیمت ۵۰ درصد بالاتر از نرخ برق از شرکت تولیدکننده داخلی تضمین کرده است.

ترکیه در ماه می سال ۲۰۱۰ در راستای پیوستن به جمع کشورهای دارای صنعت هسته‌ای، یک قرار داد همکاری مهمی را با کمپانی روس اتم روسیه به امضا رساند. طی این قرارداد شرکت روسی متعهد شد کار ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت ۴۸۰۰ مگاوات شامل ۴ راکتور نسل جدید از نوع VVER-1200 با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات را تا سال ۲۰۲۳ در ترکیه به اتمام رساند. این قرارداد به صورت احداث، مالکیت و بهره برداری  و با سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد دلاری جهت ساخت نیروگاه هسته‌ای Akkuyu به امضا رسید.

تامین ۱۰ درصد برق مورد نیاز ترکیه با احداث اولین نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور

ترکیه از جمله کشورهایی است که در مسیر توسعه و رشد اقتصادی از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. افزایش بهره وری و تعیین راهبرد متناسب با اهداف اقتصادی در بخش انرژی، از جمله مسائلی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره داشت.

مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) سبد الکتریسیته تولیدی ترکیه وابستگی بیش از ۶۵ درصد به سوخت‌های فسیلی از قبیل گاز طبیعی و زغال سنگ دارد. همین امر سبب شده است این کشور از یک سو با هدف کاهش وابستگی به واردات سوخت‌های فسیلی به دلیل نداشتن منابع کافی و از سوی دیگر تحقق اهداف اقلیمی و آب و هوایی، به سمت توسعه روز افزون دیگر منابع انرژی همچون خورشیدی و بادی حرکت کند.

اضافه کردن انرژی هسته‌ای به سبد انرژی این کشور و پیوستن به جمع کشورهای دارای هسته‌ای در دنیا، از جمله آخرین اقدامات ترکیه در راستای افزایش امنیت بخش انرژی محسوب می‌شود. این کشور در نظر دارد با احداث نیروگاه هسته‌ای Akkuyu، حدود ۱۰ درصد از برق مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی هسته‌ای که از مزایای فنی و اقتصادی متعددی نسبت به دیگر منابع انرژی همچون تجدیدپذیرها و سوخت‌های فسیلی برخوردار است، تامین کند. کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی که در نمودار بالا نیز مشاهده می‌شود از مهمترین انگیزه‌های این کشور در حرکت به سمت هسته‌ای شدن به شمار می‌رود.

تضمین خرید ۱۵ سال برق هسته‌ای تولید شده از سوی دولت ترکیه

طبق قرارداد، سهم سه عضو کنسرسیوم ترکیه ۴۹ درصد و مابقی ۵۱ درصد نیز در اختیار شرکت روس اتم خواهد بود. فرآیند مهندسی و پیمایش ساخت نیروگاه هسته‌ای Akkuyu از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. در سال ۲۰۱۳ نیز قراداد شروع حفاری و احداث نیروگاه بین طرف روسی و ترکیه‌ای به امضا رسید و در سال ۲۰۱۵ نیز روند احداث رسمی نیروگاه Akkuyu به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه آغاز شد. طی روزهای اخیر نیز مخزن تحت فشار راکتور شماره ۱ این نیروگاه که از مراحل اصلی احداث راکتور شماره ۱ محسوب می‌شود نصب شده است.

در سال ۲۰۱۸ کار ساخت راکتور شماره ۱ و در ۲۰۲۰ ساخت راکتور شماره ۲ آغاز شده است. انتظار می‌رود راکتور ۱ تا پایان سال ۲۰۲۳ و راکتور ۲ تا سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری برسند اما زمان نهایی بهره برداری از راکتور سوم و چهارم نیروگاه هسته‌ای Akkuyu هنوز مشخص نیست.

در پروژه ساخت نیروگاه Akkuyu ترکیه، ۹۳ درصد سرمایه گذاری اولیه توسط سرمایه گذاران روس تأمین خواهد شد. شرکت دولتی تجارت و قرارداد برق ترکیه (TETAS) که در واقع متولی تأمین برق مصرفی این کشور است، خرید ۷۰ درصد برق تولیدی راکتور اول و دوم به علاوه ۳۰ درصد برق راکتورهای سوم و چهارم را طی یک قرارداد ۱۵ ساله تضمین کرده است. مابقی برق تولید شده نیز در بازار آزاد فروخته خواهد شد.

خرید تضمینی برق هسته‌ای ۵۰ درصد بالاتر از تعرفه برق معمول

طبق این قرارداد، قیمت هر کیلووات ساعت خرید تضمینی برق نیروگاه هسته‌ای Akkuyu معادل ۱۲.۳۵ سنت آمریکا تعیین شده است. لازم به ذکر است قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت در ترکیه برای مصرف کنندگان بخش خانگی برابر با ۸.۴ سنت و برای مشترکان غیر خانگی ۱۰.۶ سنت است.

به گفته مسئولان ترکیه‌ای با احداث نیروگاه Akkuyu که با بهره برداری از آن، ترکیه به جمع کشورهای دارای صنعت هسته‌ای ملحق می‌شود، حدود ۱۰ درصد برق مورد نیاز این کشور از طریق برق هسته‌ای تامین خواهد شد.

انتهای پیام/