مراسم افتتاح ۲۴ پروژه گردشگری استان فارس
مراسم افتتاح ۲۴ پروژه گردشگری استان فارس

به گزارش پگاه خبر؛مراسم افتتاح ۲۴ پروژه گردشگری استان فارس امروز، ۱۰ خردادماه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت وب کنفرانس در جوار آرامگاه سعدی برگزار شد. در این مراسم، مجموعه فرهنگی سعدی، موزه نورآباد، درگاه ورودی بیشاپور، سایت موزه دروازه پردیس تخت جمشید و ۲۴ پروژه گردشگری به صورت […]

به گزارش پگاه خبر؛مراسم افتتاح ۲۴ پروژه گردشگری استان فارس امروز، ۱۰ خردادماه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت وب کنفرانس در جوار آرامگاه سعدی برگزار شد.

در این مراسم، مجموعه فرهنگی سعدی، موزه نورآباد، درگاه ورودی بیشاپور، سایت موزه دروازه پردیس تخت جمشید و ۲۴ پروژه گردشگری به صورت وب کنفرانس توسط وزیر میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل اقامتگاه بوم‌گردی، اقامتگاه سنتی، هتل‌آپارتمان، سفره‌خانه سنتی، طرح گردشگری کشاورزی و اردوگاه گردشگری است که در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، کازرون، پاسارگاد، آباده، نی‌ریز، سپیدان، فیروزآباد و مُهر قرار دارد.

حجم سرمایه‌گذاری این ۲۴ طرح گردشگری بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال است و برای ۲۵۶ نفر اشتغال‌زایی شده است که با افتتاح این پروژه‌ها بیش از ۶۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان فارس اضافه خواهد شد.

وجود داشته‌های فراوان در فارس

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در این مراسم گفت: وجود داشته‌های فراوان در فارس اعم از مرقد مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) در بعد معنوی، وجود شهروندانی متدین، فرهنگی و فرهنگور و آثاری چون تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، محور هخامنشی و ساسانی داشته‌های برجسته و ارزشمندی است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

وی افزود: در بعد فرهنگی نیز وجود مشاهیری همچون سعدی، حافظ و سیبویه و ملاصدرا و … داشته‌هایی معنوی هستند که باید به آن بالید و آن‌ها را هرچه بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی کرد و یکی از راه‌های چنین اقدامی، پذیرش گردشگر است.

رحیمی با بیان اینکه در بعد طبیعی نیز وجود پارک‌های متعدد و حفاظت شده گویای توانایی بسیار بالای این استان است، گفت: فارس در بعد علمی و پزشکی، توریسم درمانی و اکوتوریسم نیز مورد توجه استان‌ها و کشورهای همسایه قرار دارد.

استاندار فارس بیان کرد: تکلیف داریم که زیرساخت‌های لازم در قالب مجازی و واقعی، کالبدی و فرهنگی و شکلی فراهم کنیم که علی‌رغم تحریم‌ها و بیماری فراگیر کرونا اما فعالیت‌هایی که در زمینه توسعه صنعت گردشگری مورد نیاز بوده در دولت تدبیر و امید به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

توجه ویژه به توسعه و رونق گردشگری

جمشید معینی، سرپرست اداره میراث فرهنگی فارس نیز در این مراسم گفت: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ شاهد رشدی چشمگیری در ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در این استان بوده‌ایم که این نشان‌دهنده توجه ویژه به توسعه و رونق گردشگری بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۹۸ پروژه در حوزه تأسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی در این استان مراحل اجرایی و احداث را طی می‌کند، گفت: اجرایی‌شدن این تعداد پروژه علاوه بر ایجاد اشتغال هشت هزار و ۱۷۰ نفری، حجم سرمایه ۲۱.۷۶۹ میلیارد تومانی را وارد فارس کرده و برنامه زمانبندی بهره‌برداری از این پروژه‌ها از ۳ تا ۳۶ ماه پیش‌بینی شده است.

معینی اضافه کرد: استان فارس یکی از قطب‌های اصلی صنعت پویا و رو به رشد گردشگری منطقه است که می‌تواند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و این مهم با حمایت و همدلی همه‌جانبه مسئولان میسر می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی فارس با یادآوری اینکه فارس بیش از ۳ هزار اثر ثبت شده ملی و ۴ اثر ثبت شده جهانی دارد، افزود: فارس یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور بوده و دارای پتانسیل بالا در جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

وی بیان کرد: گردشگری و توسعه آن در فارس، طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه سیاست‌گذاران حوزه گردشگری برای رونق این بخش در جنوب کشور و بهره‌مندی از این پتانسیل بوده است.

معینی ادامه داد: در بخش گردشگری تا سال ۹۲، بالغ بر ۱۳۳ واحد مهمانپذیر در فارس وجود داشت و در سال ۹۹ این عدد به ۱۳۰۰ واحد افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۳ درصدی است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ در فارس ۴۹ هتل و ۱۳ هتل آپارتمان در فارس وجود داشت، گفت: سال ۹۹ تعداد هتل‌های فارس با رشدی ۶۵ درصدی به ۸۱ واحد و تعداد هتل آپارتمان‌ها نیز با ۸۴ درصد رشد به ۲۴۰ واحد رسید.

معینی بیان کرد: همچنین ضریب اشغال هتل‌ها تا قبل از شروع اپیدمی کووید-۱۹ بالغ بر ۶۵ درصد بوده که متأسفانه در حال حاضر، این شاخص به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری فارس یادآور شد: در بخش میراث فرهنگی نقشه باستانی برای ۳۶ شهرستان استان تهیه و ده‌ها پروژه مرمت و احیا برای بناهای تاریخی در سطح استان فارس انجام شده است.

انتهای پیام