امارات درحال ساخت پایگاه هوایی جزیره مایون واقع درتنگه باب المندب
امارات درحال ساخت پایگاه هوایی جزیره مایون واقع درتنگه باب المندب

مقامات نظامی در یمن می گویند که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی در جزیره مایون است. این جزیره در یکی از نقاط مهم حمل و نقل دریایی جهان برای محموله های انرژی و تجاری قرار دارد.

به گزارش پگاه خبر؛مقامات نظامی در یمن می گویند که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی در جزیره مایون است. این جزیره در یکی از نقاط مهم حمل و نقل دریایی جهان برای محموله های انرژی و تجاری قرار دارد.

 تا کنون هیچ کشوری مسئولیت ساخت پایگاه هوایی جزیره مایون واقع در تنگه باب المندب را برعهده نگرفته است اما ترافیک دریایی مرتبط با عملیات ساخت یک باند فرودگاهی در این جزیره ۵.۶ کیلومتری طی سال‌های گذشته عمدتا به کشور امارات عربی متحده ارتباط داشته است.

مقامات دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن می گویند که اماراتی ها مسئول ساخت این پایگاه هوایی هستند. این در حالی است که امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که نیروهای خود را از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان برای مقابله با شورشیان حوثی خارج می‌کند.

جرمی باینی، سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی «منبع باز» که سال‌هاست عملیات ساخت و ساز در جزیره مایون را دنبال می کند، معتقد است که این اقدام به منظور دستیابی به هدفی استراتژیک و بلند مدت برای حضوری نسبتا دائمی در این جزیره انجام نشده است. وی همچنین می گوید: احتمالاً ساخت این پایگاه هوایی فقط به جنگ یمن ارتباط ندارد، بلکه این اقدام را باید با توجه به اهمیت کلیدی این منطقه در حمل و نقل درک کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید کرده است که مقامات اماراتی در ابوظبی و مسئولان سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن از پاسخ‌گویی به تماس‌ها درباره ی ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون امتناع کرده‌اند.

پایگاه هوایی مورد بحث به صاحبانش این اجازه را می دهد که تنگه ی باب المندب را تحت کنترل خودشان در آورند و به راحتی حملات هوایی را علیه سرزمین اصلی یمن که درگیر یک جنگ خونین و طولانی است، انجام دهند. همچنین با استفاده از این پایگاه هوایی می توان به انجام عملیات در دریای سرخ، خلیج عدن و حوالی شرق آفریقا پرداخت. آسوشیتدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز تصریح کرده است که کامیون‌ها، گریدر‌ها و دیگر ماشین آلات راه‌سازی هنگام فعالیت در جریان ساخت یک باند فرودگاهی ۱.۸۵ کیلومتری در این جزیره به وضوح دیده شده است. از پایگاهی با این وسعت می توان برای بهره بردن از هواپیماهای تهاجمی، نظارتی و لجیستیکی استفاده کرد. گفتنی است، قبلاً تلاش شده بود که باند بزرگتری به طول سه کیلومتر در این جزیره ساخته شود، اما این اقدام متوقف شد. چنان باندی می توانست امکان پرواز سنگین‌ترین بمب‌افکن‌ها را امکان پذیر کند.

مهم اینکه، عملیات ساخت و ساز پایگاه هوایی فعلی ظاهراً در روز ۱۸ مه با احداث سه آشیانه که درست در جنوب فرودگاه روی باند قرار گرفته‌‌اند، تکمیل شده است.

مقامات نظامیِ دولت به رسمیت شناخته شده یمن که تحت حمایت ائتلافی به رهبری عربستان نیز قرار دارد، اعلام کرده اند که امارات عربی متحده مسئول ساخت این باند فرودگاهی است. آنان که نخواستند نامشان فاش شود، تصریح کردند: کشتی‌های اماراتی طی هفته‌های گذشته حمل سلاح، ‌تجهیزات و نیروهای نظامی به جزیره مایون را در دستور کار خود قرار داده اند.

مقامات نظامی تصریح کرده اند که تنش‌های اخیر میان امارات عربی متحده و دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی،‌ به خاطر درخواست ابوظبی برای اجاره ۲۰ ساله جزیره مایون بوده است. این در حالی است که مقامات اماراتی این اختلاف نظر را تأیید نکرده اند.

گفتنی است، در سال ۲۰۱۵ پروژه اولیه ساخت و ساز پایگاه هوایی در جزیره مایون که پس از بازپس گیری این جزیره از دست شبه‌نظامیان حوثی توسط نیروهای اماراتی آغاز شد، بدون نتیجه متوقف شد. اما تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که عملیات ساخت و ساز پایگاه هوایی در این جزیره طی اواخر سال ۲۰۱۶ جریان داشته است.

بر اساس سیگنال های ردیابی ثبت شده توسط شرکت اطلاعاتی ریفینیتیو، یدک کش های مربوط به شرکت کشتیرانی اکوکارگو اند شیپینگ (Echo Cargo & Shipping) امارات که در ابوظبی مسقر است و حامل های هواپیمای فرود که متعلق به شرکت خدمات دریایی بن ناوی مستقر در ابوظبی است، به انتقال تجهیزات به این جزیره کمک کرده اند. تصاویر ماهواره ای همچنین نشان می دهد که تجهیزات و وسایل نقلیه در بندر موقت ساحلی تخلیه شده اند.

مسئولان شرکت اکوکارگو اند شیپینگ از اظهار نظر درباره ی این مسائل خودداری کرده اند. شرکت خدمات دریایی بن ناوی نیز به درخواست ها برای پاسخ درباره ی این اقدامات پاسخ نداده است. گفتنی است، داده های حمل و نقل اخیراً حضور هیچ کشتی ثبت شده ای را در اطراف مایون نشان نمی دهند، این حاکی از آن است که کشتی هایی که برای ساخت و ساز در این منطقه تردد می کنند، سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش می کنند تا شناسایی نشوند.

احتمالاً وقتی مهندسان فهمیدند که نمی توانند بخشی از قسمت های این جزیره آتشفشانی را برای ترکیب سایت با باند قدیمی پرواز حفاری کنند، ساخت و ساز در سال ۲۰۱۷ متوقف شد. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که چند هفته پس از آنکه رئیس جمهور جو بایدن اعلام کرد که به پشتیبانی ایالات متحده از حمله به عربستان سعودی علیه حوثی ها پایان می دهد، ساخت و ساز بر روی باند جدید پرواز از حدود ۲۲ فوریه به طور جدی شروع شد.

تصمیم آشکار اماراتی ها برای از سرگیری ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون پس از آن صورت گرفت که امارات متحده عربی بخشی از پایگاه نظامی خود را که در کشور اریتره در شرق آفریقا قرار داشت و از آن به عنوان زمینه ای برای فعالیت های خود در یمن استفاده می کرد، برچید.

الئونورا آردماگنی، تحلیلگر موسسه مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا تصریح کرده است: در حالی که شاخ آفریقا به دلیل حضور رقبا و خطرات جنگ محلی برای اماراتی ها به مکانی خطرناک تبدیل شده، مایون جمعیت کمی دارد و یک مکان ارزشمند برای نظارت بر دریای سرخ که حملات و حوادث در آن افزایش یافته است، به شمار می رود.

آردماگنی معقتد است که اماراتی ها از سیاست فرافکنی قدرت به سیاست محافظت از قدرت روی آورده اند. این سیاست جدید، ظرفیت آنها را برای نظارت بر آنچه اتفاق می افتد و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی بازیگران غیر دولتی نزدیک به ایران افزایش می دهد.

گفتنی است، مایون معروف به جزیره پریم در دو مایلی جنوب غربی یمن واقع شده است. قدرت های جهانی صدها سال است که به موقعیت استراتژیک این جزیره اذعان دارند. به ویژه با افتتاح کانال سوئز که دریای مدیترانه و سرخ را به هم پیوند می دهد، بر اهمیت این جزیره افزوده شده است.

انتهای پیام/