شناسایی آبراه‌های اصفهان برای کاهش خسارت‌های سیل ضروری است
شناسایی آبراه‌های اصفهان برای کاهش خسارت‌های سیل ضروری است

کارشناس شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: شناسایی و رفع موانع آبراه‌ها(مسیل‌ها) برای کاهش خسارتهای سیل در ۲۴ شهرستان این استان ضروری است. در اصفهان در طول سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳، ۲۱۳ مورد سیل با شدت های متفاوت در نواحی مختلف این استان رخ داده است، جمع آوری آمار سیل‌های استان در یک دوره ۴۰ ساله […]

کارشناس شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: شناسایی و رفع موانع آبراه‌ها(مسیل‌ها) برای کاهش خسارتهای سیل در ۲۴ شهرستان این استان ضروری است.

در اصفهان در طول سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳، ۲۱۳ مورد سیل با شدت های متفاوت در نواحی مختلف این استان رخ داده است، جمع آوری آمار سیل‌های استان در یک دوره ۴۰ ساله و خسارات‌های ناشی از این سیلاب‌ها نشان می دهد به طور کلی علت بسیاری از سیلاب ها در نواحی مرکزی ایران از جمله استان اصفهان، بارندگی با شدت زیاد است.

به گزارش پگاه خبر به نقل از ایرنا بهنام هوایی روز پنجشنبه اظهارداشت: آبراه‌های طبیعی نقش مهمی در عبور سیلاب ایفا می‌کنند اما متاسفانه ناآگاهی‌های ساکنان سبب شده در طول سال‌ها این معابر مهم آب به طرق مختلف مسدود شود و دلیلی برای بروز سیل در آن منطقه باشد.

وی انسداد دهانه پل‌ها بوسیله تنه درختان و یا لاشه حیوانات را یکی دیگر از مواردی ذکر کرد که سبب مانع جریان آب در زمان پر بارشی و در نتیجه طغیان رودخانه‌ها می‌شود که باید برای رفع این موانع  اقداماتی صورت گیرد.

این کارشناس شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ای که هم اکنون خشک است و یا محل عبور سیلاب خطرآفرین خواهد بود، زیرا در زمان سیل، آب بطور طبیعی این مسیر را برای عبور انتخاب می‌کند و در این راستا افرادی که قصد احداث ساختمان دارند باید پیش از آغاز عملیات اجرایی، از این شرکت استعلام اخذ کنند.

هوایی خاطرنشان کرد:سیل بندها و هرگونه سازه‌هایی که برای جلوگیری و کنترل سیلاب استفاده می‌شود مانند دیگر سازه‌های عمرانی دارای عمر مفیدی است که باید قبل از تخریب و یا کاهش اثر آن برای بهسازی و مرمت آن اقدام شود.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری و اجرای طرح‌های بازدارنده، ادامه داد: فرسایش آبی و بادی اینگونه سازه‌ها را تهدید می‌کند و به همین دلیل بازدیدهای دوره‌ای برای رفع عیب آنها ضروری است.

این کارشناس شرکت آب منطقه ای اصفهان به بازگشایی برخی کانال‌ها در استان از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: ریختن نخاله‌های ساختمانی یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که آبراه‌ها را با مشکل روبه رو می‌کند لذا مردم باید همکاری کنند و با نریختن زباله‌ها مسیر را برای عبور سیلاب باز بگذارند.

بر اساس پیش بینی هواشناسی و هشدار مسوولان، احتمال بارش‌های زیاد و وقوع سیلاب در آذرماه امسال در برخی از نقاط کشور وجود دارد.

طرح مطالعاتی سیلاب برای جلوگیری از وقوع این پدیده در یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر از مسیرهای عبور آب، حریم و بستر رودخانه‌های این استان انجام شده است.

در پی بارش‌های بهاره امسال و جاری شدن سیل بخش‌هایی از استان اصفهان مانند مناطق جنوبی و سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان‌های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خورو بیابانک و نائین و شهرستان‌های غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت و چادگان آسیب دیدند.