کسری بودجه مشکل اصلی کشورها در اجرای طرح‌های عمومی
کسری بودجه مشکل اصلی کشورها در اجرای طرح‌های عمومی

به گزارش پگاه خبر؛در دوران کنونی از طرفی کشورها با کسری بودجه مواجهند و از طرف دیگر به دلیل تشدید وضعیت نابرابری بین مردم، نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های آموزشی و بهداشتی احساس می‌شود. توصیه صندوق بین‌المللی پول در این شرایط صعودی تر نمودن نرخ های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، تقویت و […]

به گزارش پگاه خبر؛در دوران کنونی از طرفی کشورها با کسری بودجه مواجهند و از طرف دیگر به دلیل تشدید وضعیت نابرابری بین مردم، نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های آموزشی و بهداشتی احساس می‌شود. توصیه صندوق بین‌المللی پول در این شرایط صعودی تر نمودن نرخ های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، تقویت و گسترده تر نمودن مالیات بر ارث و هدایا و همچنین اعمال انواع مالیات بر دارایی است تا از این طریق منابع لازم برای اجرای طرح‌های عمومی و کاهش نابرابری اقتصادی بین مردم فراهم شود.

 صندوق بین‌المللی پول موسوم به IMF در گزارشی که هفته گذشته منتشر شده، به کشورهای جهان، خصوصا کشورهای توسعه یافته توصیه کرده است که با صعودی تر نمودن نرخ‌های مالیات بر درآمد، وضع مالیات‌های بیشتر بر ارث و دارایی و همچنین اعمال مالیات بر درآمدهای اضافی شرکت‌ها، در راستای کاهش نابرابری اقتصادی گسترده، که در دوران همه گیری کرونا تشدید شده است، گام بردارند.

توصیه IMF به استفاده کشورها از ابزار مالیات برای کاهش نابرابری

بر اساس گزارش IMF حتی پیش از همه گیری کرونا، نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، زیرساخت‌های دیجیتال و دیگر موارد وجود داشته است؛ اما در طول بیش از یک سال اخیر، تعطیلی‌های ناشی از کرونا این نابرابری‌ها را تشدید نموده است.

تشدید نابرابری ها در یک سال اخیر در افزایش فاصله‌های درآمدی افراد کاملا قابل ملاحظه است و بر اساس گزارش IMF در صورت عدم مداخله هوشمندانه و فعالانه دولت‌ها در کاهش نابرابری با استفاده از ابزارهای مالیاتی، این نابرابری‌ها در درآمد و دارایی افراد، تا نسل‌های آتی تداوم خواهد داشت.

کسری بودجه مشکل اصلی کشورها در اجرای طرح‌های عمومی

در حال حاضر اغلب کشورهای جهان با کسری بودجه مواجهند و به منظور تامین واکسن و ارائه خدمات درمانی به بیماران، بر نیاز آن ها به منابع مالی افزوده شده است. تلاش برای واکسیناسیون همگانی و قطع زنجیره شیوع کرونا با استفاده از منابع عمومی، یکی از الزامات پایان دادن به وضعیت فعلی است که در آن فاصله طبقاتی و اختلاف درآمدی روز به روز درحال افزایش است.

علاوه بر این لازم است کشورها برای رفع مشکلات موجود در عرصه‌های آموزش، بهداشت، تضمین رشد اطفال و تقویت امنیت اجتماعی، سرمایه‌گذاری های گسترده‌ای را در دستورکار قرار دهند. اما کشورها برای اجرای این طرح‌ها که در عمل به کاهش نابرابری منجر می‌شود، با مشکلی کسری بودجه مواجهند.

اخذ مالیات از ثروتمندان راهکار پیشنهادی IMF برای کاهش نابرابری

برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های فوق، پیشنهاد IMF افزایش میزان اخذ مالیات از ثروتمندان است که در طول دوران همه گیری کرونا درآمدها و دارایی‌های آن‌ها برخلاف عموم مردم افزایش یافته است.

به طور خاص توصیه صندوق بین‌المللی پول صعودی تر نمودن نرخ های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، تقویت و گسترده تر نمودن مالیات بر ارث و هدایا و همچنین اعمال انواع مالیات بر دارایی است. علاوه بر این موارد IMF توصیه کرده است دولت‌ها مالیات بیشتری از درآمدهای اضافی شرکت‌ها دریافت نمایند و در صورت نیاز مالیات بر ثروت افراد را نیز در دستورکار قرار دهند.

به طور خلاصه در دوران کنونی که کشورها از طرفی با کسری بودجه مواجهند و از طرف دیگر به دلیل تشدید وضعیت نابرابری بین مردم، نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های آموزشی و بهداشتی احساس می‌شود، دولت‌ها باید نظام مالیاتی خود را تقویت کنند و با اخذ بیشتر مالیات از ثروتمندان، منابع لازم برای اجرای طرح‌های فوق را فراهم کنند و به سمت کاهش نابرابری درآمدی و دارایی در جامعه حرکت نمایند.

انتهای پیام/