تجارت انرژی با همسایگان، در رأس دیپلماسی انرژی هند
تجارت انرژی با همسایگان، در رأس دیپلماسی انرژی هند

به گزارش پگاه خبر؛در شرایطی که چین به دنبال توسعه طرح راه ابریشم خود در دیگر کشورهاست، دولت هند در تقابلی آشکار با این ابتکار، به دنبال ایجاد معماری نوینی از امنیت انرژی برای خود و همسایگانش است. از جمله اقدامات هند در این زمینه، تامین مالی پروژه‌های ساخت نیروگاه برق‌آبی در بوتان است.  کشور […]

به گزارش پگاه خبر؛در شرایطی که چین به دنبال توسعه طرح راه ابریشم خود در دیگر کشورهاست، دولت هند در تقابلی آشکار با این ابتکار، به دنبال ایجاد معماری نوینی از امنیت انرژی برای خود و همسایگانش است. از جمله اقدامات هند در این زمینه، تامین مالی پروژه‌های ساخت نیروگاه برق‌آبی در بوتان است.

 کشور بوتان با قرار گرفتن در میان دو کشور چین و هند، از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است. این کشور از ظرفیت تولید ۳۰ هزار مگاوات برق‌ به وسیله نیروگاه‌های آبی برخوردار است که تا کنون تنها به ۱۴۹۰ مگاوات از آن دست یافته است.

طی روزهای اخیر، شرکت تامین مالی برق هند (PFC) و شرکت برق‌رسانی روستایی (REC) به همراه شرکت انرژی آبی خولونگجو (KHEL)، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک SJVN از هند و شرکت DrukGreen از بوتان، تفاهم‌نامه‌ای را به منظور تامین مالی پروژه نیروگاه برق‌آبی در بوتان، به امضا رساندند.

برای ساخت این نیروگاه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات که در منطقه «تراشی‌یانگ‌تسه» بوتان واقع شده، وامی به ارزش ۴.۰۵۸ کرور روپیه در نظر گرفته شده است.

دولت بوتان به دنبال افزایش میزان صادرات برق به هند است

تجارت فرامرزی انرژی، بخشی کلیدی از سیاست دولت هند در مواجهه با کشورهای جنوب آسیا با اولویت دادن به همسایگان است که به موجب آن، با ایجاد پیوند در حوزه انرژی به مقابله با نفوذ رو به رشد چین در منطقه می‌پردازد. بخش نیروگاه‌های برق‌آبی بیشترین حجم از همکاری‌های دوجانبه هند و بوتان را به خود اختصاص داده است و تامین مالی پروژه نیروگاهی اخیر توسط شرکت تامین مالی برق هند (PFC) می‌تواند در تقویت روابط دو کشور موثر باشد.

دولت بوتان با تامین مالی هند در حال برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه‌ برق‌آبی با ظرفیتی معادل ۱۰ هزار مگاوات است. این سرمایه‌گذاری که روی هم رفته در حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و پیشنهاد مطرح شده برای تامین مالی‌ آن نیز، ترکیبی از وام و سرمایه‌گذاری با نسبت ۷۰ به ۳۰ بوده است، بخشی از دیپلماسی اقتصادی هند بوده که شامل تلاش برای اعمال نفوذ راهبردی در همسایگان خود با گسترش همکاری‌ها در توسعه زیرساخت این کشورهاست.

انتظار می‌رود این پروژه در سال مالی ۲۶-۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد و در حدود ۲۵۶۹ میلیون واحد انرژی تولید کند؛ رقمی که به گفته مقامات شرکت «PFC»، نیاز آینده هند و بوتان به برق را برطرف خواهد کرد. صادرات برق تولید شده توسط نیروگاه‌های برق‌آبی، بیش از ۴۰ درصد از درآمد داخلی بوتان و ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می‌دهد.

تجارت انرژی با همسایگان، در رأس دیپلماسی انرژی هند

در شرایطی که دولت چین در چارچوب طرح جاده ابریشم جدید، به تقویت و اتصال زیرساخت کشورهای همسو با چین در آسیای مرکزی، غرب آسیا، آفریقا و اروپا می‌پردازد، هند در راستای مقابله با این ابتکار چین، به دنبال ایجاد معماری نوینی از امنیت انرژی برای همسایگانش است. دولت هند با وجود خرید انرژی برق‌آبی مورد نیاز خود از بوتان، برق بنگلادش و نپال را نیز تامین می‌کند و به دنبال ایجاد ترتیباتی برای اتصال شبکه برق خود به سری‌لانکا و ایجاد حوضچه برق مشترک با کشورهای همسایه در آینده نیز هست.

بازار هدف کشور هند، که در حال حاضر از ظرفیت منصوبه تولید ۳۷۳.۴۳ گیگاوات برق برخوردار است، شامل کشورهای میانمار، سری‌لانکا، نپال، بوتان و بنگلادش خواهد بود. گفتنی است دیپلماسی هند در حوزه انرژی، علاوه بر تجارت مرزگذرِ برق، تامین محصولات نفتی و راه‌اندازی ترمینال‌های گاز مایع را نیز در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/