مطالعات اخیر محققان بیمارستان سینسیناتی در آمریکا نشان میدهد استفاده از تجهیزات دیجیتالی از جمله تبلت، تلویزیون، لپتاپ و تلفن هوشمند بر رشد مغز کودکان اثر منفی دارد. به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، مطالعات اخیر با بررسی اسکن مغزی کودکان نشان میدهد مغز کودکانی که زمان زیادی را صرف تماشای صفحه تمایش تجهیزات الکترونیکی […]
مطالعات اخیر محققان بیمارستان سینسیناتی در آمریکا نشان میدهد استفاده از تجهیزات دیجیتالی از جمله تبلت، تلویزیون، لپتاپ و تلفن هوشمند بر رشد مغز کودکان اثر منفی دارد.
به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، مطالعات اخیر با بررسی اسکن مغزی کودکان نشان میدهد مغز کودکانی که زمان زیادی را صرف تماشای صفحه تمایش تجهیزات الکترونیکی از قبیل تبلت، تلویزیون، لپتاپ و تلفن هوشمند میکنند، به اندازه کودکانی که این وسایل را در اختیار ندارند، رشد نمیکند.
بر اساس این مطالعه مهارتهایی از قبلی یادگیری، زبان و پردازش ذهنی در ماده سفید مغز صورت میگیرد. این مهارتها به مرور و با تعاملات اجتماعی و بازی توسعه مییابند و تکمیل میشوند. پنج سال ابتدای زندگی کودک تاثیرگذارترین زمان در رشد و توسعه مغز و مهارتهای مرتبط است.
مطالعات بر اساس اسکن ماده سفید مغز کودکان نشان میدهد هنگامیکه کودک مدتزمان زیادی را صرف تماشای صفحه نمایش میکند، فیبرهای عصبی تحریک زیادی دریافت نمیکنند و به خوبی متصل نمیشوند و بسیاری از مهارتها از جمله مهارتهای زبانی و یادگیری تقویت نمیشوند.
بر اساس توصیه اکادمی اطفال آمریکا، کودکان زیر ۱۸ ماه هرگز نباید در معرض صفحه نمایش باشند. بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی، تجهیزات با محتوای آموزشی به مدت محدود و در حضور والدین برای کودک توصیه شده است. مدت زمان توصیه شده برای کودکان دو تا پنج ساله حداکثر یک ساعت در روز و در حضور والدین است و به هیچ عنوان این تجهیزات جایی در اتاق خواب کودک ندارند.
متخصصان به والدین توصیه میکنند که زمان استفاده از صفحه نمایش را برای کودک محدود کنند و در عوض کودکان را مجبور کنند فعالیت های فیزیکی و اجتماعی داشته باشند.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.