به گزارش پگاه خبر؛ وبینار اخلاق و سیره کارگزاران علوی با همت بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه شیراز و با سخنرانی دکتر مجتبی اشرافی مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه برگزار شد. در این وبینار، دکتر اشرافی با تبیین اندیشههای حکومتی و توضیح سیاستهای مولا امیر المؤمنین علی علیه السلام در […]
به گزارش پگاه خبر؛ وبینار اخلاق و سیره کارگزاران علوی با همت بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه شیراز و با سخنرانی دکتر مجتبی اشرافی مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه برگزار شد.
در این وبینار، دکتر اشرافی با تبیین اندیشههای حکومتی و توضیح سیاستهای مولا امیر المؤمنین علی علیه السلام در انتخاب و تعیین کارگزاران حکومتی، بیان داشت، در حکومت مورد نظر امام علی علیه السلام، کارگزار حکومتی بایستی، دیندار، عدالتخواه و مردمدار باشد.
وی یادآور شد که بیش از ۳۰ نامه از ۷۹ نامه حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه، خطاب به کاگزاران است و مطالبه اصلی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام از کارگزاران حکومت علوی، مفهوم عدالت اسلامی و عمل بر روال و رویه عدل و عدالت و انصاف است.
این استاد دانشگاه گفت: ضرورت وجود کارگزار و ساختار حکومتی و تشکیلاتی منسجم برای مدیریت امور ملت بر هیچ کس پوشیده نیست. اما آنجایی که نگاه به جبههی حق میشود و رعایت اصول و حفظ منفعت عام ملت لحاظ میشود، تفاوت میان کارگزار خوب و کارگزار بد هم نمایان میشود. گو اینکه مولا علی علیه السلام در تبیین و بازنمود کارگزار خوب از کارگزار بد میفرماید: مردم چارهای ندارند جز اینکه زمامداری داشته باشند؛ چه نیکو کار و چه بدکار. اما اگر کارگزار مصلح و خوب و نیکوکار باشد، مؤمن، در امارت و حکومت او، به طاعت مشغول است و کافر بهره خود را مییابد. و با قدرت او، بودجه عمومی جمعآوری و مالیات به عدل و انصاف، صرف امارت و آبادانی مملکت میشود و در مقابل دشمن ملت به پیکار بر میخیزد و بر سر مصلحت نظام اسلامی مسامحه و سازش نمیکند. امنیت راهها را تضمین میکند و حق ضعیف را از قوی میگیرد. خوبان در سایه کارگزار خوب و نیکوکار، به صلاح و و راحتی و آرامش زندگی میکنند و مردم از شر فاجران در امان هستند.
مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه، در این وبینار به تشریح ویژگیهای کارگزار نیکو در سیرهی علوی پرداخته و خاطرنشان کرد، کارگزار علوی، طهارت اقتصادی دارد و دستش به بد آلوده نمیشود؛ در مصرف بیت المال خسیس است و در هزینه کردن برای ملت و رسیدگی به ملت و امارت کشور دست و دل باز و ولخرج. در کنار حق است و مدافع حق. بر صراط مستقیم است و حزب سیاسیش الله. رانت نمیدهد و رانتی نمیگیرد. اهل باند و حزب و دیگر سازی و تفرقه و نفاق و طایفهبازی و رانت فامیلی نیست. صندلی ریاست برایش میعادگاه خدمت است و نوکری ملت. و با همهی این ویژگی ها اگر دیدید و یا اینکه شنیدید کارگزاری در حکومت اسلامی، به اعتبار جایگاه و مقامش به سطحی از مادیات رسید که او را از طبقه ضعیف و مستضعف جامعه جدا نمود، بدانید که آن کارگزار شایسته نصب علوی نبوده است.
دکتر اشرافی توجه به بیت المال و صیانت از اموال عمومی و پرهیز از هر نوع رانتی را ویژگی اصلی کارگزار علوی دانسته و با نقل قول کلام مولا علی علیه السلام به عقوبت دست درازی به بیت المال اشاره نموده و بیزاری حضرت امیر از ظلم و ستم را اینگونه تشریح کرد: «سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر برم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم.»
این استاد دانشگاه در پایان وبینار خود با تأکید بر لزوم حفظ رعایت اصول و ضوابط در انتخاب کارگزاران بر مبنای تخصص و تعهد در حکومت اسلامی، گفت: کارگزار حکومتی قولش اگر با عملش یکی نباشد و اگر عالم جامعه اسلامی عامل به آنچه که علم دارد نباشد، جامعه را نفاق و دو رویی و تحجر و تظاهر فرا می گیرد و در چنین جامعه ای عرصه بر صادقان و پاک دستان تنگ میآید و راهروان بیراههها و کجراههها زیاد میشود. اما اگر کارگزار حکومت بر مبنای اصول مشخص و شفافیت و صداقت و صراحت در رأی و اندیشه و با تعهد به حزبِ الله و نص کتاب الله انتخاب شودو برمبنای همین اصول هم عمل نماید، یقیناً ثمره و نتیجه عدالت توزیعی و ثروت عمومی را همه آحاد و اقشار ملت خواهند چشید.
انتهای پیام/
لینک کوتاه :
https://pegahekhabar.ir/?p=16710