سوزاندن گازهای همراه در نیجریه معادل سالانه ۳۱۳ میلیون بشکه نفت
سوزاندن گازهای همراه در نیجریه معادل سالانه ۳۱۳ میلیون بشکه نفت

در نیجریه از دهه‌های قبل، قوانین متعددی در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه، به طور ویژه در منطقه نفت خیز دلتای نیجر، وضع شده است. در عین حال این کشور در تحقق اهداف تعیین شده موفق نبوده است و درحال حاضر سالانه حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب گاز همراه که تقریبا معادل ۳۱۳ میلیون بشکه نفت است، در نیجریه سوزانده می‌شود. نیجریه پس از کشورهای روسیه، عراق، ایران، آمریکا و الجزایر، بالاترین میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا را از آن خود کرده است.

به گزارش پگاه خبر؛طی سال‌های اخیر، کشورهای بزرگ تولید کننده نفت و گاز همچون روسیه، ایران، آمریکا و نیجریه تلاش‌های گسترده‌ای در راستای کاهش هر چه بیشتر سوزاندن گازهای همراه که از آن تحت عنوان «فلرینگ» یاد می‌شود، داشته‌اند. سوزاندن گازهای همراه که اغلب با هدف افزایش ایمنی و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم جهت فرآورش این نوع گازها در تاسیسات نفتی انجام می‌گیرد، علاوه بر هدر رفت منابع، پیامدهای محیط زیستی مخربی با خود به‌ همراه دارد. از همین رو کشورهایی همچون نیجریه در سال‌های اخیر، برنامه ریزی‌هایی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سوزاندن گازهای همراه عاملی مهم در افزایش مرگ و میر

در نیجریه از دهه‌های قبل، قوانین متعددی در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در این کشور و بطور ویژه در منطقه نفت خیز دلتای نیجر وضع شده است. اما به گفته مسئولین نیجریه‌ای، سوزاندن گاز های همراه در این منطقه، همچنان به عنوان یکی از مهمترین عوامل در افزایش مرگ و میر شناخته می‌شود. به گفته آنان، استنشاق مداوم گوگرد و دی اکسید کربن توسط مردم این منطقه که ناشی از سوزاندن گاز های همراه است، علت اصلی مرگ و میر در این منطقه قلمداد می‌شود.

لازم به ذکر است شروع بحث در خصوص گازهای همراه در نیجریه به سال ۱۹۵۸ برمیگردد که این کشور از آن سال به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده نفت شناخته شد. به دنبال این، دولت فدرال نیجریه، یک ضرب العجل تا پایان سال ۱۹۸۴ برای کمپانی‌های فعال در صنعت نفت این کشور جهت پایان دادن به سوزاندن گاز های همراه تعیین کرد. اما این هدف تا به امروز محقق نشده است و هر سال به تاخیر میفتد. همچنین آمار نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های این کشور در راستای کاهش سوزاندن گاز های همراه، این میزان طی سال‌های اخیر افزایش نیز داشته است.

سوزاندن گازهای همراه در نیجریه معادل سالانه ۳۱۳ میلیون بشکه نفت

بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، نیجریه پس از کشورهای روسیه، عراق، ایران، آمریکا و الجزایر، بالاترین میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا را از آن خود کرده است. در نیجریه سالانه حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب گاز همراه که تقریبا معادل ۳۱۳ میلیون بشکه نفت است، سوزانده می‌شود. بر همین اساس، گازهای آلاینده ناشی از سوزاندن این حجم از گازهای همراه برابر با ۱۶.۵ میلیون تن است که سبب پیامدهای زیست محیطی برای این منطقه و دیگر نواحی اطراف شده است.

لازم به ذکر است شرکت LNG Limited طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در راستای استفاده از گاز های همراه و جلوگیری از سوزاندن آن از طریق تبدیل این گازها به  گاز مایع، به انجام رسانده است. برطبق آمار اعلامی از سوی وزارت نفت نیجریه، میزان سوزاندن گازهای همراه در این کشور در چند سال اخیر از ۶۵درصد به کمتر از ۲۵درصد رسیده است که نقش شرکت‌هایی همچون LNG Limited در این میزان کاهش پررنگ است.

بعلاوه از سال ۲۰۱۸ طبق قانون مصوب این کشور، سوزاندن گاز های همراه در نیجریه منوط به اخذ مجوز و امضای رییس جمهور این کشور که سابقا به عنوان وزیر نفت این کشور مشغول به کار بوده است، می‌باشد. همچنین چنانچه میزان سوزاندن گاز های همراه توسط یک شرکت نفتی خاص از مقدار گفته شده در زمان اخذ مجوز از رییس جمهور این کشور بیشتر شود، شرکت موظف به پرداخت مالیات به دولت نیجریه خواهد شد.

ناتوانی نهادهای ذی ربط نیجریه در تعیین میزان گازهای سوزانده شده

یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که نهادهای دولتی نیجریه، که وظیفه پیگیری وضعیت شرکت‌های نفتی فعال در این کشور در زمینه سوزاندن گاز های همراه دارند، ناتوانی این نهادها در اندازه گیری دقیق گاز های همراه سوزانده شده توسط شرکت‌های نفتی است. طبق آمار منتشر شده، ناتوانی نهادهای متولی بررسی و رصد میزان گازهای همراه سوزانده شده توسط شرکت‌ نفتی ملی و شرکت‌های چند ملیتی فعال در صنعت نفت این کشور، چالش اصلی موجود بر سر راه کاهش سوزاندن گاز های همراه در نیجریه به شمار می‌رود. همچنین این روزنامه مدعی شده است که بیش از ۸۰ درصد گازهای همراه سوزانده شده در میادین نفتی این کشور توسط شرکت‌های چند ملیتی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/