اعلام مراحل نوسازی تاکسی‌های فرسوده
اعلام مراحل نوسازی تاکسی‌های فرسوده

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: افزایش قیمت خودرو، همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات و انباشت تعداد تاکسی‌هایی که در نوبت نوسازی قرار داشتند از چالش‌های نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهرهاست.

به گزارش پگاه خبر، مرتضی ضامنی با بیان اینکه نوسازی تاکسی‌ها به دو روش انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: روش اول خرید نقدی است. بر این اساس، افرادی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند، ثبت نام را انجام می‌دهند، فرآیند انتقال وجه اتفاق می‌افتد و خودرویشان اسقاط و در نهایت فرآیند نوسازی تکمیل می‌شود.

او ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که می‌خواهند خودرویشان را نوسازی کنند، ولی نیاز به تسهیلات بانکی دارند. متاسفانه در موضوع تسهیلات بانکی در یک‌سری از شهرها هنوز شهرداری‌ها ورود نکرده‌اند و بانک‌ها همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. به همین دلیل پرداخت تسهیلات بانکی محدود به چند شهر شده که شهرداری‌ها مشارکت داشته‌اند و بانک‌ها تسهیلات را فراهم کرده‌اند.

ضامنی اضافه کرد: در شهرهایی که شهرداری‌ها و بانک‌ها همکاری می‌کنند، فرآیند به این شکل است که راننده درخواست خود را ثبت می‌کند و در فرآیند دریافت تسهیلات بانکی قرار می‌گیرند. وقتی مراحل پرداخت تسهیلات بانکی نهایی شد، پیش فاکتور توسط شرکت سازنده خودرو صادر خواهد شد و خودروی فرسوده آن شخص مراحل اسقاط را طی می‌کند و مابه‌التفاوت وجه تا قیمت کلی خودرو توسط راننده تامین و در نهایت، فرآیند نوسازی تکمیل می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌های نوسازی این است که با انبوهی از خودروهای فرسوده مواجه هستیم. از چند سال قبل از سال ۹۵ طرح نوسازی خودروهای فرسوده متوقف شده بود که این انباشت به وجود آمد و به رغم اینکه از سال ۸۵ تا کنون توانسته‌ایم بالغ بر ۷۵ هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم، اما این انباشت فرسودگی باعث شده تعداد تاکسی‌های فرسوده افزایش یابد و به ۱۹۲ هزار دستگاه برسد.

او اظهار کرد: از طرفی خودروهایی که مشمول شماره‌گذاری با پلاک تاکسی هستند، محدود بوده و صرفا متعلق به یک شرکت خودروسازی هستند و به نوعی فرآیند نوسازی متناسب با تولید خودروها در شرکت مربوطه اتفاق می‌افتد. امسال با توجه به مشکلاتی که در هر حوزه خودروسازی وجود دارد، برنامه نوسازی ۱۰ هزار دستگاه را داشتیم و تا کنون ۸ هزار خودرو نوسازی شده است. امیدواریم تا پایان سال فرآیند نوسازی ۲ هزار دستگاه باقی مانده هم به اتمام برسد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیاز به تسهیلات بانکی را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست و افزود: بحث نوسازی تاکسی‌های فرسوده یک موضوع فرا سازمانی است و دستگاه‌های مختلف باید همکاری لازم را انجام دهند تا فرآیند نوسازی تحقق پیدا کند.این در حالی است که بانک‌ها در دو سال گذشته با کم لطفی در این زمینه مساعدت نکرده‌اند.

ضامنی، افزایش قیمت خودرو را یکی دیگر از مشکلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: در سال جاری هر سه ماه یکبار قیمت خودرو بالاتر رفته و این از برنامه‌ریزی صحیح جلوگیری می‌کرد. اما امیدواریم برای سال‌های آینده این ثبات را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و بانک‌ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند که تعداد خودروی بیشتری را در فرآیند نوسازی قرار دهیم.