تکمیل زیرساخت جمع‌آوری روان‌آبها در شیراز
تکمیل زیرساخت جمع‌آوری روان‌آبها در شیراز

به گزارش پگاه خبر،معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به تداوم اقدامات اجرایی شده برای جمع‌آوری روان‌آبها، تاکید کرد که شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی جمع‌آوری و انتقال آبهای سطحی شیراز در حال تکمیل است. مهندس اسماعیل صالحی با بیان اینکه ۳۲۵ کیلومتر شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی آب‌های سطحی در […]

به گزارش پگاه خبر،معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به تداوم اقدامات اجرایی شده برای جمع‌آوری روان‌آبها، تاکید کرد که شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی جمع‌آوری و انتقال آبهای سطحی شیراز در حال تکمیل است.

مهندس اسماعیل صالحی با بیان اینکه ۳۲۵ کیلومتر شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی آب‌های سطحی در شیراز اجرایی شده است، گفت: این خطوط شامل لوله گذاری ها و کانال های سرپوشیده بوده است.
او گفت: یکی از اقدامات انجام شده بهسازی و سرپوشیده کردن جداول روباز آب‌های سطحی با استفاده از لوله‌های کاروگیت بوده که در سطحی به وسعت ۱۶۰ کیلومتر اجرایی شده است.
معاون شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی رودخانه ها و مسیل های فصلی شهری به تناوت در طول سال شامل لایروبی، دیوارگذاری، احداث یا مرمت سازه های هیدرولیکی واقع در بستر رودخانه ها انجام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به احداث شبکه زهکشی و قنات زهکش برای پایین انداختن تراز آب زیرزمینی، گفت: احداث چکدم و بندهای کنترل سیلاب در سرشاخه های حوضه های آبریز کوهستانی و انجام مطالعات ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها شامل مطالعات ساماندهی رودخانه چنارراهدار، مسیل دروازه قرآن و مسیل سعدی در زمره اقدامات دیگر مدیریت شهری برای مهار سیلاب ها و روان آب های شهری است.
معاون شهرداری شیراز گفت: انجام مطالعات طرح ساماندهی رودخانه خشک شیراز، از حوضچه آبخیز تا آبریز در مرحله انتخاب مشاور است و انجام مطالعات بازنگری شبکه موجود آبهای سطحی شهر شیراز- دوره جدید در مرحله تصویب و ارایه شرح خدمات قرار دارد.
صالحی همچنین گفت: انجام مطالعات ویدیو متری شبکه آبهای سطحی شهر شیراز برای عارضه یابی شبکه موجود و بهسازی آن در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و انجام مطالعات آبخیزداری و کنترل سیل ارتفاعات پیرامونی شهر شیراز نیز در مرحله انتخاب مشاور است.
معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه در زمینه عملیات زیرساختی برای مهارسیلابها و روان‌آبها، مرمت پایه پل‌های رودخانه ای در ۱۲ نقطه انجام شده است، گفت: مطالعات تعمیر، بازسازی و هوشمندسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب‌های سطحی معابر شهر شیراز در دست اقدام است و همزمان هم مطالعات فرونشست دشت شیراز توسط دانشگاه شیراز در دستور کار قرار دارد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تشریح اقدامات اجرایی شده در حوزه جداسازی جداول آب جاری باغات از جداول آبهای سطحی، گفت: احداث چاه های جذبی بزرگ به صورت نفوذپذیر یا نفوذناپذیر در محل پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح برای کنترل روان آبهای محدوده و استفاده از آنها در بحث آبیاری فضای سبز اطراف تقاطع انجام می‌شود.
صالحی همچنین با بیان اینکه مطالعات برای آبدار کردن رودخانه خشک در دستور کار شهرداری شیراز و در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد، خاطرنشان کرد: امکان سنجی تثبیت جزیره تفریحی نهراعظم در دست بررسی‌ست و طرح مطالعاتی بهره گیری از آب باران در فضای سبز شهری با استفاده از روش LID در مرحله تصویب شرح خدمات و انتخاب مشاور قرار دارد.

انتهای پیام/