جنبش هنرمندانه برای رفع مهجوریت نقاشی آبرنگ؛سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران در شیراز برگزار می شود
جنبش هنرمندانه برای رفع مهجوریت نقاشی آبرنگ؛سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران در شیراز برگزار می شود

این جنبش که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه جاری فراخوان آن اعلام شد که حدود هزار اثر به دبیرخانه صادر شد. از میان این هزار اثر، ۱۳۵ اثر از ۱۱۰ هنرمند نقاش آبرنگ به عنوان منتخب پایانی برگزیده شدند. به گزارش پگاه خبر […]

این جنبش که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه جاری فراخوان آن اعلام شد که حدود هزار اثر به دبیرخانه صادر شد. از میان این هزار اثر، ۱۳۵ اثر از ۱۱۰ هنرمند نقاش آبرنگ به عنوان منتخب پایانی برگزیده شدند.

به گزارش پگاه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ در نشست خبری نخستین سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، بهروز مرامی، معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برگزاری سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران در شیراز خبر داد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: نقاشی آّبرنگ که در طول سالیان مهجور مانده است با این سمپوزیوم از محاق بیرون خواهد آمد و هنرمندان این سبک هنری شناسایی خواهند شد.

بهروز مرامی گفت: از روز پنجشنبه ۱۶ آبان ماه جاری ساعت ۱۰.۳۰ این سمپوزیوم در تالار حافظ آغاز به کار خوهد کرد و سپس نمایشگاه آثار برگزیده آن ساعت ۱۲ همان روز در نگارخانه وصال گشایش خواهد یافت. همچنین در این روز از ساعت ۱۵ تا ۱۶ کارگاه آرمان یعقوب پور در آرامگاه حافظ برگزار می شود.

وی افزود: در ادامه برنامه‌های سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگی ایران، روز جمعه ۱۷ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ در نگارخانه وصال یک کارگاه تخصصی نقاشی آبرنگ توسط استاد احمد مقدسی برگزار می شود. اهدای جوایز برگزیده توسط استادان گروه رنگ آب نیز همان روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.

به گفته مرامی، روز شنبه ۱۸ آبان ماه در ادامه برنامه های این رویداد هنری کشوری، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در نگارخانه وصال مروری بر تاریخچه نقاشی آبرنگ ایران و چشم انداز آن در هنر معاصر با حضور محمود سمندریان برگزار می‌شود.

در این آیین نشست پرسش و پاسخ با حضور اساتید نقاشی آبرنگ متشکل از بهمن نیکو، احمد مقدسی، محمد علی یزدچی، شهریار وثوق، علی گلباز، مرتضی تکلو، عدنان مصلایی و مرجان مدرسی برگزار می شود.

شهریار وثوق، دبیر این سمپوزیم هم در این نشست گفت: هدف از برگزاری این سمپوزیوم اعتباربخشی و جایگاه سازی نقاشی آّبرنگ در ایران است که مهجور واقع شده است.

شهریار وثوق ادامه داد: این جنبش که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه جاری فراخوان آن اعلام شد که حدود هزار اثر به دبیرخانه صادر شد. از میان این هزار اثر، ۱۳۵ اثر از ۱۱۰ هنرمند نقاش آبرنگ به عنوان منتخب پایانی برگزیده شدند.

دبیر نخستین سمپوزیوم آبرنگ ایران افزود: در نمایشگاه این سمپوزویم که از روز چهارشنبه برپا می گردد، این ۱۳۵ اثر برگزیده در تالار حافظ، نگارخانه وصال و آرامگاه حافظ به نمایش گذاشته می شوند.

به گفته وثوقی این جشنواره سال های آتی نیز در سایر استان ها برگزار می شود تا سبک نقاشی آبرنگ به جامعه ایران شناسانده شود و از شهرهای خرم‌آباد، اصفهان، کرمان، مشهد، تهران، شیراز، رفسنجان، بندرعباس و تبریز در این نمایشگاه آثاری به نمایش در می آید.

در ادامه احمد مقدسی دیگر عضو گروه هنری رنگاب اعلام کرد: نقاشی آبرنگ یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است که در گذشته به عنوان پیش طرح در اروپا با آن نگاه می‌شد اما به مرور به عنوان یک رسانه کامل در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه نقاشی آبرنگ یکی از ابزارهای روان درمانی در کشورهای اروپایی است، افزود: در ایران آبرنگ از دوره قاجار با حضور کمال الملک پا گرفت؛ این ژانر نقاشی در ایران ۱۵۰ سال عمر دارد.

مقدسی ادامه داد: گروه هنری رنگاب از سال ۸۹ شکل گرفت تا با حضور هنرمندانی از سراسر کشور که در آن گرد آمده اند  تلاش ‌کند با نگاه خلاقانه و متفاوت به مخاطب پروری در رشته آبرنگ بپردازد. وی با بیان اینکه این گروه شامل ۱۶ نفر از هنرمندانی هستند که به صورت تخصصی به نقاشی آبرنگ می‌پردازند، اضافه کرد: تاکنون یک کتاب کار کردیم با عنوان «شهر هشتم» که حاوی آثار دوسالانه نقاشی آبرنگ ایران است که برشی از تاریخ معاصر نقاشی آبرنگ را در بر می گیرد.

سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه جاری در نگارخانه وصال برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر این سمپوزیوم که کاری از استاد احمد مقدسی است رونمایی شد و این استاد گرافیک پیرامون پوستر توضیحاتی را ارائه کرد.