به گزارش پگاه خبر:جلسه هماهنگی” طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز” در دفتر معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با حضور مدیر کل امور فرهنگی معاونت زائرین و گردشگری استانداری فارس، مدیر کل امور رفاهی معاونت زائرین و گردشگری استانداری، رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز، رییس سازمان صنعت معدن […]
به گزارش پگاه خبر:جلسه هماهنگی” طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز” در دفتر معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با حضور مدیر کل امور فرهنگی معاونت زائرین و گردشگری استانداری فارس، مدیر کل امور رفاهی معاونت زائرین و گردشگری استانداری، رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس، معاون فرهنگی، اجتماعی شهردارشیراز، معاون مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز و سایر مسئولان، متخصصان و مشاوران مرتبط با این حوزه، با هدف معرفی بهتر و استفاده از مشاوره و تجربه متخصصین این امر جهت هر چه بهتر و مطلوب تر برگزار شدن و عملیاتی شدن طرح فوق و با هدف بهره برداری و بهره مندی حوزه های مختلف کلان شهر شیراز از این طرح برگزار گردید.
در ابتدای جلسه، مهندس وحید رجایی مدیر کل رفاهی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن تشکر از حضور مدعوین با تاکید بر روند مثبت در پیش گرفته توسط معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، این طرح را اقدامی خوب و ارزشمند در جهت شناسایی هر چه بهتر و بیشتر شهر شیراز در سطح کشور و جهان دانست و اظهار امیدواری کرد با تداوم پیگیری و به سرانجام رسیدن این طرح شاهد تحولی خوب در استفاده از تمامی قابلیت ها و ظرفیت های شهر شیراز باشیم.
در ادامه سید مجتبی علوی، مدیر کل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن گرامیداشت سالروز عملیات کربلای ۴ و یاد و خاطر شهیدان این عملیات، مطرح کرد: طراحی نشان هویتی بصری در اکثر شهرهای بزرگ و توریستی و گردشگری جهان به عنوان نشان هویتی آن شهر صورت گرفته است و مردم و مسافرانی که به آن شهر یا منطقه سفر میکنند این نشان رابه عنوان نماد و نشانی از مسافرت خود به آن شهر و منطقه با خود به یادگار میبرند که شهر شیراز به عنوان اولین شهر در کشور در صدد طراحی این نشان می باشد.
علوی اظهار داشت: با توجه به اینکه شیراز یک کلان شهر با شاخصه های شناخته شده جهانی است و به عنوان یک شهر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ادبی و عرفانی معروف است باید این نماد به گونه ای طراحی شود که بتواند در عین سادگی، کلیه جهات و قابلیت های شیراز در آن دیده شده و گنجانده شود.
وی بیان داشت: شیراز را به عنوان یک جهان شهر با شاخصه ها و الگوهای مذهبی، تاریخی فرهنگی منحصر به فرد و شهری که در طول تاریخ به عنوان مکانی جهت هم زیستی مسالمتآمیز بین تمام اقوام و گروهای قومیتی و مذهبی مختلف بوده است می شناسند که می توان سابقه خوب آن را در کوچه ادیان این شهر دید؛ پس امیدواریم که بتوانیم این شاخصه های مهم را به صورت امروزی و در نظر گرفتن نیازها و خواستهها جدید جامعه با تکیه بر سنت ها و ارزش هایی که در آن وجود داشته، به روش های مختلف به جهانیان معرفی کنیم که این فرآیند یکی از این راه های شناخت، طراحی و ساخت نماد و نشان هویت بصری است.
علوی با اشاره به اینکه دستگاههای مرتبط و متخصصان امر می بایست با بیان نظرات و پیشنهادات خود در جهت پیشبرد هر چه بهتر و مفیدتر این کار مهم اقدام و تلاش کنند، افزود: در صورتی فرآیند در پیش گرفته می تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای بزرگ کشور شود که خروجی کار ساده، قابل درک و ملموس برای عموم مردم باشد و هم تمام قابلیت های شهر شیراز در حوزه فرهنگی، مذهبی، اصناف و همچنین تجارت و بازرگانی در آن دیده شده باشد و هم مورد مقبولیت و پذیرش عموم مردم، کسبه، بازاریان و اصناف شهر قرار گیرد که بهره گیری از خرد جمعی و توانایی متخصصان، ما را در راه رسیدن به اهداف تعریف شده، همسو و هماهنگ می کند.
مرتضی جعفری، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، طراحی نشان شهر شیراز را گامی بلند به سوی معرفی این شهر در عرصههای مختلف بینالمللی و برندسازی برای شیراز دانست.
جعفری در نشست هماهنگی دستگاههای مختلف شهری و استانی برای اجرای مسابقه بینالمللی طراحی نشان شهری و هویت بصری شیراز که به زودی توسط شهرداری شیراز آغاز به کار میکند، اظهار داشت: بسیاری از شهرهای جهان با ظرفیتهای کمتر از شیراز، توانستهاند با طراحی نشان مخصوص و استفاده از آن در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تولید یا صادرات محصول، خود را به جهان بشناسانند؛ در حالیکه شیراز با ظرفیتهای بسیار زیادی که دارد، میتواند به عنوان یک جهان شهر معرفی شود اما تا کنون اقدامی برای تعیین یک نماد معرف شیراز و هویت اصیل آن صورت نگرفته است.
وی افزود: ظرفیتهای مذهبی و زیارتی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ویژگیهای فصلی و جغرافیایی، پیشینه تاریخی و فرهنگی، جاذبههای فراوان، هنر و صنایع دستی ارزشمند، موقعیتهای علمی و ادبی و…. همه ظرفیتهای قابل توجهی است که فرصتهای مهمی در زمینههای مختلف گردشگری برای این شهر ایجاد میکند. از این رو طراحی نشان ویژه شیراز میتواند بستر را برای ساماندهی این فرصتها فراهم کند.
معاون فرهنگی شهردار شیراز تأکید کرد: برای رساندن شیراز به نقطه بلند و جایگاه واقعی خودش، تمامی دستگاهها و نهادها باید همراه شوند تا پس از انتخاب این نشان، به صورت یکپارچه و منسجم آن را به عنوان نمادی که بیانگر هویت و اصالت شیراز است، به کار گیرند.
جعفری با بیان این مطلب که شیراز اولین شهر کشور است که طراحی نشان شهری را اجرا میکند، رویکرد بینالمللی طرح و استفاده از چهرههای شاخص ملی و بینالمللی را برای داوری آثار، همچنین پیشبینی جوایز ارزنده را از نقاط مثبت این طرح دانست و خاطرنشان کرد: حمایت، تعهد و همکاری دستگاههای متولی مدیریت حوزههای مختلف شهر شیراز را بزرگترین پشتوانه موفقیت طراحی نشان و هویت بصری شیراز برای ترسیم آیندهای موفق و روشن در عرصه شناخت جهانی این شهر خواهد بود.
در ادامه جلسه سایر اعضاء به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شدن به زودی تفاهم نامه این کار به امضاء مسئولین استان و شهرستان رسیده و طرح عملیاتی گردد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه :
https://pegahekhabar.ir/?p=15023