تصویب طرح جامع شهر تابناک به عنوان دومین شهر جدید فارس
تصویب طرح جامع شهر تابناک به عنوان دومین شهر جدید فارس

طرح جامع شهرجدید تابناک در مجاورت شهرستان لامرد، با جمعیت پذیری ۵۴ هزار نفر در محدوده ۶۷۷ هکتار و حریم ۲۶۰۷ هکتار برای تامین مسکن و خدمات پشتیبان منطقه ویژه صنعتی انرژی بر و شهرک صنعتی به کارفرمایی شرکت عمران شهرجدید صدرا تهیه شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری فارس ، دوازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، به صورت ویدیو کنفرانسی با دستور تصویب طرح جامع شهر جدید تابناک در استان فارس برگزار شد .

معاون عمرانی استانداری فارس در این جلسه اظهار داشت : طرح جامع شهرجدید تابناک در مجاورت شهرستان لامرد، با جمعیت پذیری ۵۴ هزار نفر در محدوده ۶۷۷ هکتار و حریم ۲۶۰۷ هکتار برای تامین مسکن و خدمات پشتیبان منطقه ویژه صنعتی انرژی بر و شهرک صنعتی به کارفرمایی شرکت عمران شهرجدید صدرا تهیه شده است.
محمود رضایی تصریح کرد : شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ مکان یابی احداث شهر جدید تابناک در شمال شهر لامرد را مورد بررسی قرار داد .

محمود رضایی

معاون عمرانی استانداری فارس

 

وی ادامه دا‌د : به دنبال بررسی های انجام شده و با توجه به صورت جلسه کمیته فنی شورایعالی ، موضوع ضرورت احداث شهر جدید تابناک به منظور مدیریت استقرار جمعیت ناشی از اجرای طرح‌های صنعتی “انرژی بر” در شهرستان لامرد به تایید رسید .
به گفته رضایی در مراحل ابتدایی تایید این طرح مقرر شد طرح جامع این شهر جدید با رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی، میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه و شکل گیری شهر بر مبنای حمل و نقل همگانی، ظرفیت منابع آب و ظرفیت سکونت گاه های شهری و روستایی موجود با رصد میزان دقیق اشتغال محقق شده در طرح‌های صنعتی منطقه در چار چوب آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران تهیه و پس از اخذ مصوبات استانی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

وی عنوان کرد : : شهر جدید تابناک در خارج از منطقه صنایع انرژی بر ساخته خواهد شد تا شاغلان در این مناطق محیط زندگی ایمنی از نظر آلودگی های زیست محیطی داشته باشند .

معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه ساخت این شهر با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد ، گفت : مکان یابی شهر جدید تابناک در ۷ کیلومتری شمال شهر لامرد در مجاورت بلافصل منطقه ویژه صنایع انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد انجام شده است

رضایی خاطر نشان کرد : در حال حاضر تمامی زیر ساخت های این شهر شامل آب ، برق و گاز تامین شده و مانع خاصی برای ساخت این شهر وجود ندارد ؛ ضمن اینکه تلاش این است که ساخت و سکونت همزمان در این شهر انجام شود .

وی به اهمیت ساخت شهر جدید تابناک اشاره کرد و گفت : ساخت این شهر با توجه به وجود منطقه انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد ، موجب اعتلای اقتصادی مناطق جنوبی فارس خواهد شد .
معاون عمرانی استانداری فارس خاطر نشان کرد : شهر جدید تابناک همچنین می تواند در جذب سرریز جمعیت این منطقه موفق باشد . وی یادآور شد : شهرهایی مانتد تابناک نسل نو از شهرهای جدید هستند و ما تلاش می کنیم در ساخت آنها از نظرات مشاوران بین المللی که تجربه ساخت این شهرها را دارند استفاده کنیم.

شایان ذکر است در جلسه امروز طرح جامع شهر جدید تابناک پس از تصویب کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان، همچنین تایید کمیته فنی شورای عالی در جلسه شورای عالی به اتفاق آرا تصویب شد.